Bil-gps (navigator)

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Bil-gps (navigator)

Inlägg av Anden81 » tor jun 04, 2015 18:49

Sitter och funderar på att skaffa en gps till bilen, har varit några gånger då vi känt att det skulle ha varit bra.

Garimin nuvi 2597lmt har jag hittat som verkade bra men minus är ju upplösningen och att det bara verkar gå in 1000 pois.
Iaf det dubbla är ett rimligt krav, tanken är ju att kunna dra in några intressanta cachar att ha i.
Körfältsguidning är ett måste.
Vore även trevligt att kunna mata in koordinater direkt och köra mot.

Har ni några förslag eller någon ni kan rekommendera?
Prisklass: max 2000 cirkus.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
PelleK
Föreningsmedlem
Efternamn: Kärrman
Förnamn: Per

Re: Bil-gps (navigator)

Inlägg av PelleK » fre jun 05, 2015 12:01

Jag kör sedan två år tillbaka med en 3597lmt som jag är nöjd med, inte minst eftersom att det är enkelt att mata in koordinater (samma format som på gc.com). Har bilcachat med GPS:en i Sve/Fra/Bel/Ty/Lux/Est och det funkar. Ok, kartan har inte alltid koll på enkilda vägar, bommar etc men i det stora hela funkar det bra.

POI's funkar också ok. Har dock inte provat dessa mycket. De dyker dock upp med cachenamnet i listan på sparade platser. Det som jag tyckte var mest negativt var att displaysymbolen för en POI bara var en liten blå "plupp" som var svår att se. Enligt utsaga skall det dock gå att ändra symbol även på POI, men det har jag aldrig provat.
Bild

--------------------------------------------------------------------------------
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » lör jun 06, 2015 8:28

Hade hoppats på lite mer svar här, dags för forumet att leverera.
Någon som har lite input på skillnaden mellan Tomtom och Garmin, borde finnas någon som haft båda.
Tex hur dom är på att hantera cachar som waypoints?
Nån som vet?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » lör jun 06, 2015 8:40

För några år sedan var det säkert fler som hade en speciell bilnavigator vid sidan om handgpsen. Idag, med smartfon har det minskat radikalt.
För min del skippade jag bilgps när Montanan skaffades. Fungerar ju som navigator på vägen mot cachen. När man sedan tar den ur fästet, övergår visningen till en vanlig handgps med rel. stor display. Helt belåten med det.
Bild
Medlem sedan 2001
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » lör jun 06, 2015 14:39

Halloj Anden81
Kul att du lägger ett inlägg och förväntar dig att foriúmet ska leverera...

Mitt svar är...
Släng ut BILGPSn och kör WAZE i din mobiltelefon eller annan navigator.

Jag använde personligen BILGPS för flera år sedan (började även GeoCacha med den) men nu använder jag WAZE som BILGPS och den är helt grym, speciellt när det gäller återkommande resor mellan bostad - arbete - bostad.

Men...
Den fungerar som sagt lika bra på längre resor.

Det som WAZE har som en vanlig BILGPS inte har är att appen kommunicerar med en Waze-Server och man kan rapportera köer och olyckor och annat som stör på vägen och du blir alltså varnad för att en bil har stannat på väggrenen (bara någon har rapporterat in det innan du kommer fram - annars rapporterar du och de som kommer efter blir varnade).

Helt klart värt att testa...

Livemap som man kan kolla på via datorn så kan du se vad andra Wazare varnar för
https://www.waze.com/livemap

.
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » sön jun 07, 2015 7:25

Jag kör med tomten då jag gillar dem samt att det finns ett macro till GSAK som laddar cacher och tillhörande wp. Dock tror jag att användargränssnittet är ändrat varför jag inte kan uttala mig om det.
Fördel som jag ser roll mobil, behöver inte internet access.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » ons jun 10, 2015 22:01

Håller med Mats Ageby, Waze!!! Gratis, bra navigering, trafikinfo både från hur övriga wazare kör och från hur dom rapporterar trafiken. Aldrig mer fast i trafiken!
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » tor jun 11, 2015 6:11

Problemet med att använda telefonen för navigation är att man inte ser cacharna samtidigt, sen vill jag ha större skärm på navigatorn än dom 4,3 jag har på telefonen.
Använder Google maps en del nu och dör är wazerapporteringen inkluderad, men maps har sina brister i navigeringen då den inte har körfältsnavigering.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » tor jun 11, 2015 8:34

Anden, du har sett mig nyttja TomTom som gps i bilen. Jag är nöjd med den lösningen och en av styrkorna är att jag ser ev P wp då jag valt att visa dem.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » tor jun 11, 2015 9:37

Ett litet sidospår, finns det nån geocachinggrupp i waze? Kunde ju vara kul att visa sin tillhörighet

Annars kan jag bara hålla med om att waze är toppen, har kört på det länge började cacha med det när jag upptäckte gdak.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor jun 11, 2015 17:41

Anden81 skrev:Problemet med att använda telefonen för navigation är att man inte ser cacharna samtidigt, sen vill jag ha större skärm på navigatorn än dom 4,3 jag har på telefonen.
Använder Google maps en del nu och dör är wazerapporteringen inkluderad, men maps har sina brister i navigeringen då den inte har körfältsnavigering.
Jag har en separat telefon UTAN något SIM-kort och kör datatrafiken via WLAN mot min ordinarie telefon.

Jag har en Sony Xperia V som "APP-telefon" utan SIM-kort som jag då använder som BILGPS (WAZE) och kan då med min ordinarie telefon ha koll på Cacherna i realtid då jag kör med hjälp av funktionen "Live karta" i Appen c:geo vilket fungerar hur bra som helst.

Google Maps kommer att erbjuda körfältsnavigering enligt första länken, men den kanske inte har blivit implementerad än.
http://www.swedroid.se/google-maps-far- ... ndinavien/

https://play.google.com/store/apps/deta ... .apps.maps

.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » tor jun 11, 2015 22:32

Cordin skrev:Ett litet sidospår, finns det nån geocachinggrupp i waze? Kunde ju vara kul att visa sin tillhörighet
Det tycker jag vore en alldeles toppenidé! Hade inte koll på att det fanns grupper i Waze men det verkar mest vara amerikanska fotbollslag, kanske kan hitta nånstans man kan komma med förslag på en geocaching-grupp...
Skriv svar