Gröna kartan släpps fri, onödigt att köpa Friluftskartan?

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
stina_m
Geocachare

Gröna kartan släpps fri, onödigt att köpa Friluftskartan?

Inlägg av stina_m » ons jun 24, 2015 10:00

Ny på GPS och kartor så jag frågar kanske för er dum fråga.

Läste nyss att Gröna kartan släpps fri. http://www.lantmateriet.se/sv/Nyheter-p ... ation-fri/ Kommer den gå att använda i GPS:en? Gratis? Är det då onödigt att köpa Friluftskartan?
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Re: Gröna kartan släpps fri, onödigt att köpa Friluftskartan

Inlägg av Anden81 » ons jun 24, 2015 10:30

Annars finns Open Street maps till gpsen, men inte lika täckande som friluftskartan så beror på var man ska vara.
Bild
Bild
stina_m
Geocachare

Inlägg av stina_m » fre jun 26, 2015 7:58

Anden81 skrev:Annars finns Open Street maps till gpsen, men inte lika täckande som friluftskartan så beror på var man ska vara.
Jo jag vet använder den nu men är inte helt förtjust i den. Att köpa en karta ingår i budgeten men det känns ändå onödigt om det är så att gröna kartan kommer att funka gratis om ett halvår.
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » fre jun 26, 2015 8:45

Förmodligen kommer det att finnas flera olika alternativ till kartor efter att kartdata släppts fri. Men hur och vad är det nog inte så många som vet ännu.
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » lör jun 27, 2015 16:03

Jag är försiktigt positiv men visst finns det hopp.

Ska ta en titt på open street map tills jag reser nästa gång.
Bild
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » lör jun 27, 2015 22:44

stina_m skrev:Ny på GPS och kartor så jag frågar kanske för er dum fråga.

Läste nyss att Gröna kartan släpps fri. http://www.lantmateriet.se/sv/Nyheter-p ... ation-fri/ Kommer den gå att använda i GPS:en? Gratis? Är det då onödigt att köpa Friluftskartan?
Enligt pressmeddelandet från Lantmäteriet:
http://www.lantmateriet.se/sv/Nyheter-p ... ation-fri/
Kartan som släpps den 1 juli kallas Översiktskarta och den är i skalan 1:250.000.

Medans det står så här på websidan http://www.garmin.com/se/friluftskartan_pro_v3
Friluftskartan Pro v3 är framtagen av kartmaterial levererat av Lantmäteriet i skalorna 1:50 000 och 1:100 000. Terrängkartan (1:50 000), Fjällkartan (1:100 000) och Vägkartan (1:100 000).

Det är stor skillnad på detaljeringsgraden om man jämför "Översiktskartan" och "Friluftskartan".
Att orientera i skogen går inte med översiktskartan då upplösningen är för låg.

Men...
1 januari 2016 händer det saker enligt pressmeddelandet.
Då släpps Vägkartan, Terrängkartan och Fjällkartan.

Nu efter 1 juli lär vi märka vad kartsläppet av Översiktskartan kommer att innebära.
Och vi får avvakta till efter 1 januari 2016 innan vi vet vad som då händer med kartmaterialet som då släpps.

OSM-kartan är något man definitivt ska testa och se hur bra den är i området man normalt sett vistas i och/eller ska besöka, då den är gratis så är det bara "kostnaden" att ta sig tiden att ladda ned och kopiera till minneskortet på GPSn.

Nu till din egentliga fråga, köpa Friluftskartan eller avvakta?
Svårt att veta då man inte vet vad dessa "Kartsläpp" kommer att innebära för oss "vanliga", dessutom är det först den 1 januari 2016 som de intressanta kartorna släpps (för oss GeoCachare).

Jag skulle rekommendera dig att avvakta med att betala för Friluftskartan och först testa Gratis-alternativet OSM-Kartan och skulle det inte duga så får du göra en ny bedömning.

.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » lör jun 27, 2015 23:25

Håller med MatsAgeby, Terrängkartan (det var den som hette Gröna kartan fram till 2000) är relativt detaljerad. Kvar finns sen den ännu detaljerade Fastighetskartan (1:10 000) hos Lantmäteriet, den jobbar dom på att släppa fri också men det behövs stålar för det (100 miljoner ungefär, och nej den är inte betald via skatten redan utan det är vad som krävs för att kompensera för de intäkter LM blir av med om den släpps fri, och dom pengarna vill vi dom får annars kan den inte fortsätta underhållas).
Men jag tycker du ska prova OpenStreetMap först, har sina brister men är duktigt bra på många håll, och bättre blir den. När Terrängkartan släpps fri kan troligen det datat stoppas in i OSM, samma när Fastighetskartan släpps...
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Lars

Inlägg av Monway » ons jul 15, 2015 19:01

Hitta.se har nu möjlighet att välja Friluftskarta på både webben och i sina appar.

Bra att i mobilen kunna se var man är på en detaljerad topografisk karta med höjdkurvor stigar m.m.

Har även diskuterats på utesidan.se
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » tor jul 16, 2015 9:02

Kasheuren skrev:Fastighetskartan (1:10 000) hos Lantmäteriet, den jobbar dom på att släppa fri också.
Jag undrar om dom håller på att släppa den fri....Förut kunde du gå in och kika på alla tomtgränser men under senaste året har dom ändrat så nu ser du bara din egen tomtgräns.
BildBild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » tor jul 16, 2015 9:33

bonde456 skrev:
Kasheuren skrev:Fastighetskartan (1:10 000) hos Lantmäteriet, den jobbar dom på att släppa fri också.
Jag undrar om dom håller på att släppa den fri....Förut kunde du gå in och kika på alla tomtgränser men under senaste året har dom ändrat så nu ser du bara din egen tomtgräns.
Jodå, dom jobbar alldeles definitivt på att hitta annan finansiering än intäkter från försäljning. Trycket från omvärlden (deras motsvarigheter i Finland, Danmark, Norge har gjort det) samt andra källor (OSM som ett tydligt nämnt ökande alternativ) gör det oundvikligt. Lantmäteriet höll en en längre session i Almedalen kring detta.
Det är bara en fråga om närmande lyckas övertala en regering att fixa finansieringen (100 miljoner som sagt). LM själva jämför med två km motorväg på landet, samma summa. Jag bidrar i yrket så mycket jag kan för att dom ska lyckas som möjligt.
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » tor jul 16, 2015 9:42

Monway skrev:Hitta.se har nu möjlighet att välja Friluftskarta på både webben och i sina appar.

Bra att i mobilen kunna se var man är på en detaljerad topografisk karta med höjdkurvor stigar m.m.

Har även diskuterats på utesidan.se
Jag skulle gärna kunna ladda ner den kartan och ha den i hand GPS:n då den verkar ha högre kvalitet är Garmins Topografiska. Fast jag vet inte hur man skulle kunna göra samt att den sannolikt skulle bli allt för stor.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
widetrak
Geocachare

Inlägg av widetrak » mån jan 11, 2016 10:06

Fjällkartan finns nu bearbetad för GPS enligt den här länken. http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/ ... or-gps.htm
Har inte hunnit testa själv ännu.

Länka gärna om ni känner till andra liknande kartprojekt, t ex friluftskartan.
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » mån jan 11, 2016 13:21

widetrak skrev:Fjällkartan finns nu bearbetad för GPS enligt den här länken. http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/ ... or-gps.htm

Den där kartan funkar inte så bra i gpsen. Då man måste lägga den som custom map. Det innebär att man måste ha massa filer där varje täcker 1x1 mil. Sen gick det inte att zooma så bra.
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » mån jan 11, 2016 16:36

Tack för infon, väntar på bättre handhavande.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
widetrak
Geocachare

Inlägg av widetrak » mån jan 11, 2016 23:54

andreaze skrev:
widetrak skrev:Fjällkartan finns nu bearbetad för GPS enligt den här länken. http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/ ... or-gps.htm

Den där kartan funkar inte så bra i gpsen. Då man måste lägga den som custom map. Det innebär att man måste ha massa filer där varje täcker 1x1 mil. Sen gick det inte att zooma så bra.

Nja, både lite plus och minus tycker jag efter ett kortkort test på min Dakota 20. Jag lade in ett område kring Jormlien som jag känner till. Det funkar bäst på zoomnivåerna 800 resp 500m Under denna blir det pixlit. Längre ut lite suddigt.

Upptäckte dock att när jag zoomade in ytterligare så bytte den över själv till friluftskartan (vid zoomnivå 120m tror jag). Inte så dumt faktiskt då man får bra översikt med hjälp av fjällkartan på den lägre zommnivån så det kan ev underlätta att orientera sig. Tycker ibland att det är lätt att "tappa bort" sig annars på Dakotans pluttskärm. Nåja, lär ju testa i fält innan ett slutligt utlåtande...

Kan man ställa vid vilken zoomnivå den byter karta, annars? Finns det någon snabbmetod att växla mellan två aktiva kartuppsättningar? Jag brukar växla mellan OSM och friluftskartan men då måste jag i inställningarna och aktivera/dekativera.

Kan man aktivera/deaktivera Custom maps?

Nu blev det både många frågor och lite OT men men
Skriv svar