Gröna kartan släpps fri, onödigt att köpa Friluftskartan?

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Re: Gröna kartan släpps fri, onödigt att köpa Friluftskartan

Inlägg av andreaze » tis jan 12, 2016 12:24

widetrak skrev:
andreaze skrev:
widetrak skrev:Fjällkartan finns nu bearbetad för GPS enligt den här länken. http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/ ... or-gps.htm
Har inte hunnit testa själv ännu.

Länka gärna om ni känner till andra liknande kartprojekt, t ex friluftskartan.
Den där kartan funkar inte så bra i gpsen. Då man måste lägga den som custom map. Det innebär att man måste ha massa filer där varje täcker 1x1 mil. Sen gick det inte att zooma så bra.

Nja, både lite plus och minus tycker jag efter ett kortkort test på min Dakota 20. Jag lade in ett område kring Jormlien som jag känner till. Det funkar bäst på zoomnivåerna 800 resp 500m Under denna blir det pixlit. Längre ut lite suddigt.

Upptäckte dock att när jag zoomade in ytterligare så bytte den över själv till friluftskartan (vid zoomnivå 120m tror jag). Inte så dumt faktiskt då man får bra översikt med hjälp av fjällkartan på den lägre zommnivån så det kan ev underlätta att orientera sig. Tycker ibland att det är lätt att "tappa bort" sig annars på Dakotans pluttskärm. Nåja, lär ju testa i fält innan ett slutligt utlåtande...

Kan man ställa vid vilken zoomnivå den byter karta, annars? Finns det någon snabbmetod att växla mellan två aktiva kartuppsättningar? Jag brukar växla mellan OSM och friluftskartan men då måste jag i inställningarna och aktivera/dekativera.

Kan man aktivera/deaktivera Custom maps?

Nu blev det både många frågor och lite OT men men
Ja på mindre områden så kan det kanske fungera. Jag vill gärna ha åtminstonde hela jämtland i och då blev det så där.

Jag kan slå av/på custom maps fast då måste jag slå av en bild fil i taget och då blev det oxå väldigt drygt om man har många. Vore ju helt ok om man kunde slå av alla samtidigt men det hittade jag inte alla fall

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » tis jan 12, 2016 13:50

Om gps har stöd för profiler är ettsmidigt sätt att byta karta. En aktiv karta i olika profiler och sedan byter man bara profil. Dock vet jag att alla gpser inte har profiler.
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Användarvisningsbild
widetrak
Geocachare

Inlägg av widetrak » tis jan 12, 2016 14:14

Cordin skrev:Om gps har stöd för profiler är ettsmidigt sätt att byta karta. En aktiv karta i olika profiler och sedan byter man bara profil. Dock vet jag att alla gpser inte har profiler.
Profiler har jag aldrig tänkt på! Jo det finns några förprogrammerade profiler men jag tror man kan göra egna. Tack för tipset! :)
Användarvisningsbild
widetrak
Geocachare

Inlägg av widetrak » tis jan 12, 2016 14:21

[quote="andreaze]
Jag kan slå av/på custom maps fast då måste jag slå av en bild fil i taget och då blev det oxå väldigt drygt om man har många. Vore ju helt ok om man kunde slå av alla samtidigt men det hittade jag inte alla fall

Skickat från min E6653 via Tapatalk[/quote]

OK, för mig blev det tvärtom, jag kan bara slå av/på alla custom maps samtidigt, precis som jag slår av och på OSM och friluftskartan. Jag lade in kartdelarna (100 st, som är max på min Dakota) direkt under mappen garmin>custom_maps>
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Lars

Inlägg av Monway » lör jan 23, 2016 2:12

Ja med Profiler.

Du kan ha olika kartor och inställningar i olika Profiler.

Bara att byta profil när Du vill byta karta.
Bild
Skriv svar