Värt att skaffa GPS?

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
tutulul
Ny i forumet

Värt att skaffa GPS?

Inlägg av tutulul » fre jun 26, 2015 14:40

Hej!

Jag undrar helt enkelt om det är värt att skaffa en GPS. Jag cachade tidigare med en iPhone 4, det fungerade för det mesta smärtfritt även om den snurrade en del ibland. Nu kör jag med en Nokia Lumia 930 och är väl inte alls lika nöjd längre. Den snurrar bara, har ingen precision och de få apparna som finns brister i layouten. Därför börjar jag fundera på en GPS.

Det som gör att jag tvekar är de hutlösa priserna. Det känns sådär att köpa en skaplig GPS för 2500 och sedan betala lika mycket igen för en karta på 1/3 av Sverige, och som jag uppfattat det som, inte ens är gratis att uppdatera?

En annan sak som får mig att tveka är att det verkar krångligare med en GPS. Jag har för mig att man måste skapa en massa PQ, koppla GPS till datorn och föra över, uppdatera och hålla på. Spontancachandet försvinner liksom.

Är det verkligen så stor skillnad på precisionen mellan en GPS och en mobil att det är värt att skaffa en GPS? Kanske är det bättre att satsa på en ny mobil? Jag bryr mig inte så mycket om batterilängd och tålighet, utan det är mer precisionen jag är ute efter.
stina_m
Geocachare

Re: Värt att skaffa GPS?

Inlägg av stina_m » fre jun 26, 2015 17:16

Jag har precis köpt en GPS. Innan geocachade jag med iPhone 5.

Det var när jag tog en burk efter 30 min vandring i en skog jag insåg att det verkligen vore bra med en GPS. Visserligen finns det ju bra skal och batteri att ansluta, men vad händer den dag jag snubblar och måste ringa efter hjälp. Sen finns det ju inte täckning överallt men ändå.

Det finns gratis kartor, OpenStreetMaps. Jag är väl dock inte helt övertygad om jag gillar den eller ej än.

Jag har gjort en PQ som täcker in ett stort område med hemmet som centrum. Visserligen är den ju inte jämt uppdaterad men cacherna finns där. Eventuella nya kommer på mejlen. Och dessutom har jag alltid iPhone:n med mig. Finns ju inget som säger att en måste sluta cacha med smartphone bara för att en har GPS. :wink:

Som jag uppfattade det när jag läste på om GPS är skillnaden i noggrannhet inte så stor mellan en smartphone och GPS.

Här finns lite om GPS vs. smartphone:
http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 62&t=18345

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Inlägg av -Beast- » lör jun 27, 2015 11:56

Det beror lite på hur du cachar vad som passar dig bäst.
Om du bara spontancachar lite då och då kan en frilufs-GPS vara onödigt köp.

I städer och samhällen är telefonen diskretare och ibland även bättre då den även kan använda sig av wifi för att bestämma plats och man kan komma långt genom att bara titta på satellitbilden.

Frilufs-GPSen kräver lite mer förberedelser i form av PQ, men ska man vara ute hela dagen i skogen så kan den vara att föredra vad gäller batteritid och tålighet. Den är oftast mer vattentät och stöttålig och i en skog har man inte så stor nytta av en satellitbild då de inte är lika nedzoomade och det är svårt att avgöra vilken gran det handlar om.

Skälv har jag både och. Telefonen när jag spontancachar och en Garmin när jag planerar lite längre äventyr.
Bild Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » lör jun 27, 2015 16:00

Jag använder frilufts gps nästan alltid. Jag har dock med mig mobil med c geo installerat. Passar mig bra för jag har laddat ner rätt mycket burkar i datorn som gör att jag sällan nyttjar gc.com mer än vid loggandet. Vad som är bäst är en smaksak.

Vart folk skaffar kartor är nog olika men gardinstång kartor är inte gratis.
Bild
Bild
tutulul
Ny i forumet

Inlägg av tutulul » lör jun 27, 2015 18:33

stina_m skrev:Jag har precis köpt en GPS. Innan geocachade jag med iPhone 5.

Det var när jag tog en burk efter 30 min vandring i en skog jag insåg att det verkligen vore bra med en GPS. Visserligen finns det ju bra skal och batteri att ansluta, men vad händer den dag jag snubblar och måste ringa efter hjälp. Sen finns det ju inte täckning överallt men ändå.

Det finns gratis kartor, OpenStreetMaps. Jag är väl dock inte helt övertygad om jag gillar den eller ej än.

Jag har gjort en PQ som täcker in ett stort område med hemmet som centrum. Visserligen är den ju inte jämt uppdaterad men cacherna finns där. Eventuella nya kommer på mejlen. Och dessutom har jag alltid iPhone:n med mig. Finns ju inget som säger att en måste sluta cacha med smartphone bara för att en har GPS. :wink:

Som jag uppfattade det när jag läste på om GPS är skillnaden i noggrannhet inte så stor mellan en smartphone och GPS.

Jo, jag har varit inne på att använda OSM, men varit lite tveksam över kvalitén. Hör av dig igen när du vet om du gillar/inte gillar OSM! Angående noggrannheten så var det det jag misstänkte.. Får tänka lite mer om det är värt det eller inte.
-Beast- skrev:Det beror lite på hur du cachar vad som passar dig bäst.
Om du bara spontancachar lite då och då kan en frilufs-GPS vara onödigt köp.

I städer och samhällen är telefonen diskretare och ibland även bättre då den även kan använda sig av wifi för att bestämma plats och man kan komma långt genom att bara titta på satellitbilden.

Frilufs-GPSen kräver lite mer förberedelser i form av PQ, men ska man vara ute hela dagen i skogen så kan den vara att föredra vad gäller batteritid och tålighet. Den är oftast mer vattentät och stöttålig och i en skog har man inte så stor nytta av en satellitbild då de inte är lika nedzoomade och det är svårt att avgöra vilken gran det handlar om.

Skälv har jag både och. Telefonen när jag spontancachar och en Garmin när jag planerar lite längre äventyr.
Dilemmat är att jag oftast spontancachar men att jag börjar intressera mig mer för cacher i skogen.. Får som sagt ta mig en funderare.
Sillen skrev:Jag använder frilufts gps nästan alltid. Jag har dock med mig mobil med c geo installerat. Passar mig bra för jag har laddat ner rätt mycket burkar i datorn som gör att jag sällan nyttjar gc.com mer än vid loggandet. Vad som är bäst är en smaksak.

Vad har du för mobil och hur mycket tycker du att noggrannheten skiljer sig mellan den och GPS:en? Är det knappt märkbart eller är det en stor skillnad?
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » lör jun 27, 2015 19:09

Jag har en Sony experia z1 compact. Jag är mycket nöjd med noggrannheten. Det är inte därför jag väljer friluftsmuseum i förstahandsval utan det är kartan, gillar inte de jag sett via mobilen kombinerat till att jag inte behöver internetuppkoppling. Detta kombinerat med dåligaste i en friluftsmuseum gör att den passar mig.

Nu är jag mystjägare och har lösta mystar i datorn och för över cacher från datorn när jag ska ut. Jag vet attdet finns de som cachare på samma sätt som mig som föredrar mobilen.

Jag föreslår att du tar cachingtur med någon som har friluftsgps så kan du testa vad du gillar bäst.
Bild
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » lör jun 27, 2015 22:50

He he...
Kul att läsa Sillens två senaste inlägg (iofs även en del tidigare inlägg som han gjort) då autokorrigering av stavningen gör att man får tänka till mer än en gång för att förstå vad som egentligen menas.

Eller så är det helt enkelt så att han är så van vid krypterade texter så att han vill att vi övriga ska få öva upp oss...
I så fall får vi tacka Sillen för omtanken.

Från första inlägget i denna tråd:

Från andra inlägget i denna tråd:
Det är inte därför jag väljer friluftsmuseum i förstahandsval utan det är kartan...

Tur att det inte var mer krypterat än vad det var... ;-)

.
Senast redigerad av 1 MatsAgeby, redigerad totalt 0 gånger.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » lör jun 27, 2015 23:24

tutulul skrev:Hej!

Jag undrar helt enkelt om det är värt att skaffa en GPS. Jag cachade tidigare med en iPhone 4, det fungerade för det mesta smärtfritt även om den snurrade en del ibland. Nu kör jag med en Nokia Lumia 930 och är väl inte alls lika nöjd längre. Den snurrar bara, har ingen precision och de få apparna som finns brister i layouten. Därför börjar jag fundera på en GPS.

Det som gör att jag tvekar är de hutlösa priserna. Det känns sådär att köpa en skaplig GPS för 2500 och sedan betala lika mycket igen för en karta på 1/3 av Sverige, och som jag uppfattat det som, inte ens är gratis att uppdatera?

En annan sak som får mig att tveka är att det verkar krångligare med en GPS. Jag har för mig att man måste skapa en massa PQ, koppla GPS till datorn och föra över, uppdatera och hålla på. Spontancachandet försvinner liksom.

Är det verkligen så stor skillnad på precisionen mellan en GPS och en mobil att det är värt att skaffa en GPS? Kanske är det bättre att satsa på en ny mobil? Jag bryr mig inte så mycket om batterilängd och tålighet, utan det är mer precisionen jag är ute efter.
Kul att du funderar på en FriluftsGPS och jag tycker absolut att du ska fundera mer på det (ända tills du bestämmer dig för att köpa en ).

De hutlösa priserna...
kan du komma runt genom att köpa en begagnad GPS via Blocket där man kan göra riktigt fina fynd.
Om det nu är precisionen du är ute efter så rekommenderas en GPS som även klarar av att läsa av satelliterna som finns GLONASS-nätet ( Läs mer: https://sv.wikipedia.org/wiki/GLONASS ).
Även de FriluftsGPSr som INTE har stöd för GLONASS (vilket är de allra flesta) har god precision.
Priserna på kartmaterialet kan du hålla nere om du skaffar Gratis-Kartan OSM.

Spontancachandet...
behöver du inte ge upp bara för at du har en friluftsGPS i byxfickan.
Och om du inte har den senaste Cachen som släpptes för 10 minuter sedan i GPSn så har du den i mobilen via din GC-APP och kan enkelt kolla vilka koordinater den har och knappa in dem i den friluftsGPS och orientera dig mot Cachen med högsta precision.

GPS-precision...
Jag använder min friluftsGPS mest just för precisionens skull då man ska leta, och då främst i skogspartier.
Men även då man ska lägga ut Cacher så vill man ha bra koordinater och då underlättar det med en friluftsGPS och användandet av "Waypoint Averaging" då man får riktigt bra inmätning av koordinaterna.

GPS-precision och felmarginal (tål att upprepas)...
även om Du har en hög-precision på Din GPS så kanske den som har lagt ut Cachen inte har riktigt samma goda precision och när utläggaren fick fram sina koordinater så var det dessutom dålig GPS-mottagning vilket innebär att cachen mycket väl kan ligga 10-15 meter från det som Din GPS visar när du väl har funnit Cachen.

Det är lite krångligare att fylla på cacher i en frilufts-GPS men låt inte det skrämma dig, när du har gjort det några gånger så går det lättare och det kommer att upplevas som mindre krångligt.
Men du kan, som jag beskrivit det här ovan, genom att läsa av koordinaterna i din GC-App i mobilen och manuellt knappa in koordinaterna i GPSNn få den goda precisionen även på en nysläppt Cache som du inte har nedladdad i GPSn.

Med denna informationen så ser du att det går att kombinera Mobil och GC-App med en frilufts-GPS på ett väldigt bra sätt.

Vad säger du, tror du beslutet blir enklare...?

.
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » lör jun 27, 2015 23:47

MatsAgeby skrev:He he...
Kul att läsa Sillens två senaste inlägg (iofs även en del tidigare inlägg som han gjort) då autokorrigering av stavningen gör att man får tänka till mer än en gång för att förstå vad som egentligen menas.

Eller så är det helt enkelt så att han är så van vid krypterade texter så att han vill att vi övriga ska få öva upp oss...
I så fall får vi tacka Sillen för omtanken.

Från första inlägget i denna tråd:

Från andra inlägget i denna tråd:
Det är inte därför jag väljer friluftsmuseum i förstahandsval utan det är kartan...

Tur att det inte var mer krypterat än vad det var... ;-)

.
Du har så rätt, visst är auto bra men inte alltid, Jag kan konstatera att auto i Sony experia z1 compact inte är klockren. Men jag tolkar det som ni förstod i alla fall.

Sov gott
Bild
Bild
FN-yxa
Geocachare
Efternamn: J
Förnamn: Micke

Inlägg av FN-yxa » sön jun 28, 2015 8:59

Fördelar med gps som jag ser det är vädertålighet, batteritid, förbrukar ingen datatrafik och möjlighet till riktigt bra kartor.
Köper man en begagnad så kan man komma hyfsat billigt undan.

Nackdelar är förberedelser, begränsat antal cacher och premiummedlemsskap är nästan ett behov.
Gps är mycket sämre i storstan där telefonens satellitkarta hjälper dig med referenspunkter.

Svårt att råda någon. Du får ta en funderare på hur ditt behov ser ut.

Idag finns det ju ip-klassade telefoner samt billiga externa batterier. Många appar kan även spara ner cacher och karta så du kan cacha offline utomlands.
Bild
tutulul
Ny i forumet

Inlägg av tutulul » tis jul 07, 2015 18:22

MatsAgeby skrev:
tutulul skrev:
Kul att du funderar på en FriluftsGPS och jag tycker absolut att du ska fundera mer på det (ända tills du bestämmer dig för att köpa en ).

De hutlösa priserna...
kan du komma runt genom att köpa en begagnad GPS via Blocket där man kan göra riktigt fina fynd.
Om det nu är precisionen du är ute efter så rekommenderas en GPS som även klarar av att läsa av satelliterna som finns GLONASS-nätet ( Läs mer: https://sv.wikipedia.org/wiki/GLONASS ).
Även de FriluftsGPSr som INTE har stöd för GLONASS (vilket är de allra flesta) har god precision.
Priserna på kartmaterialet kan du hålla nere om du skaffar Gratis-Kartan OSM.

Spontancachandet...
behöver du inte ge upp bara för at du har en friluftsGPS i byxfickan.
Och om du inte har den senaste Cachen som släpptes för 10 minuter sedan i GPSn så har du den i mobilen via din GC-APP och kan enkelt kolla vilka koordinater den har och knappa in dem i den friluftsGPS och orientera dig mot Cachen med högsta precision.

GPS-precision...
Jag använder min friluftsGPS mest just för precisionens skull då man ska leta, och då främst i skogspartier.
Men även då man ska lägga ut Cacher så vill man ha bra koordinater och då underlättar det med en friluftsGPS och användandet av "Waypoint Averaging" då man får riktigt bra inmätning av koordinaterna.

GPS-precision och felmarginal (tål att upprepas)...
även om Du har en hög-precision på Din GPS så kanske den som har lagt ut Cachen inte har riktigt samma goda precision och när utläggaren fick fram sina koordinater så var det dessutom dålig GPS-mottagning vilket innebär att cachen mycket väl kan ligga 10-15 meter från det som Din GPS visar när du väl har funnit Cachen.

Det är lite krångligare att fylla på cacher i en frilufts-GPS men låt inte det skrämma dig, när du har gjort det några gånger så går det lättare och det kommer att upplevas som mindre krångligt.
Men du kan, som jag beskrivit det här ovan, genom att läsa av koordinaterna i din GC-App i mobilen och manuellt knappa in koordinaterna i GPSNn få den goda precisionen även på en nysläppt Cache som du inte har nedladdad i GPSn.

Med denna informationen så ser du att det går att kombinera Mobil och GC-App med en frilufts-GPS på ett väldigt bra sätt.

Vad säger du, tror du beslutet blir enklare...?

.
Hej! Fick lite annat perspektiv nu när jag läste om utläggarens precision osv. Tack! Jag har definitivt fått mer kött på benen, men beslutet är fortfarande svårt. Det lutar dock åt att det blir en GPS, men vi får se hur mycket cachande det blir i sommar innan jag bestämmer mig. :)
fn-yxa skrev:Fördelar med gps som jag ser det är vädertålighet, batteritid, förbrukar ingen datatrafik och möjlighet till riktigt bra kartor.
Köper man en begagnad så kan man komma hyfsat billigt undan.

Nackdelar är förberedelser, begränsat antal cacher och premiummedlemsskap är nästan ett behov.
Gps är mycket sämre i storstan där telefonens satellitkarta hjälper dig med referenspunkter.

Svårt att råda någon. Du får ta en funderare på hur ditt behov ser ut.

Idag finns det ju ip-klassade telefoner samt billiga externa batterier. Många appar kan även spara ner cacher och karta så du kan cacha offline utomlands.
Japp, får hålla utkik på blocket/tradera och liknande. Tack för hjälpen!
stina_m
Geocachare

Inlägg av stina_m » mån sep 21, 2015 11:52

tutulul skrev:
stina_m skrev:Jag har precis köpt en GPS. Innan geocachade jag med iPhone 5.

Jo, jag har varit inne på att använda OSM, men varit lite tveksam över kvalitén. Hör av dig igen när du vet om du gillar/inte gillar OSM! Angående noggrannheten så var det det jag misstänkte.. Får tänka lite mer om det är värt det eller inte.
En sommar har gått med geocachande med GPS och OSM. OSM är helt ok! Jag har hittat de cachar jag velat. Eller tja, inte alla men det är då inte OSM-kartans fel. :lol: Jag tycker fortfarande kartan ser platt och tråkig ut, men den funkar som den ska så jag ser ingen anledning att köpa en annan karta.

Cachade i en mindre ort och där saknades det en större stig genom ett bostadsområde vilket jag tyckte var lite märkligt. Fast det ska väl gå att hjälpa till att uppdatera kartorna.

Vid några tillfällen har jag plockat fram iPhone:n och kollat satellitfoto när jag varit lite osäker på vilken terärng det skulle vara.

Angående noggranheten GPS vs iPhone så tycker nog jag att GPS:en har bättre noggrannhet. Men det finns de som har betydligt mer erfaranhet av geocachande och GPS:er så jag kanske borde vara tyst.
integcalias
Geocachare

Inlägg av integcalias » mån sep 21, 2015 17:56

Renodlad gps tycker jag personligen är ett bra alternativ. Inte ofta det blir telefonen. Den blir det mer när en oväntad FTF jakt dyker upp ;-)

kör gpsmap 64 st med OSM och det funkar. När vi började i familjen köpte vi snart en Garmin eTrex 20, billigt alternativ innanman är helt hundra...

Erfarenheten av telefon gps var att de lätt kunde flippa ur och detta har hänt på flera olika telefoner. Inte kul när den hoppar många metet fram och tillbaka trots att man knappt rör sig.

Sedan är batteritiden oslagbar i jämförelse mot en telefon.

Skickat från min SGP321 via Tapatalk
Skriv svar