GPS-mottagare vs. Magnetism

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
MrYaz
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Magnus

GPS-mottagare vs. Magnetism

Inlägg av MrYaz » tor jul 02, 2015 21:33

Detta var ursprungligen en fråga som jag ställde i Facebookgruppen Geocaching i Sverige men jag tänkte dela med mig av den här också eftersom information på fb tenderar att falla i glömska så snabbt.

Från fb:
På förekommen anledning har jag en fråga angående magnetism och GPS-positioner. (Frågan kommer längre ned i inlägget)

GPS-positionen räknas ju ut genom att mäta skillnaden i avstånd i tid från synliga satelliter på himlen. Ju fler synliga satelliter, desto noggrannare position. Eller hur?

Färdriktningen räknas antingen ut av en magnetisk kompass eller genom att GPS:en mäter skillnaden i position över tid och bestämmer riktningen utifrån det. Eller hur?

Nu till själva frågan:
Inte kan ett magnetfält, typ en stark magnet i fickan, en metallstruktur eller en kraftledning påverka själva GPS:ens förmåga att räkna ut positionen? Den borde ju förlita sig på satelliterna ändå?

Jag ser ibland loggar som säger att "nollan hoppade pga kraftledningen" och liknande men man kanske upplever att nollan hoppar när det i själva verket är kompassnålen som vrider sig fram och tillbaka?

Vad tror ni om detta?
Bild
Användarvisningsbild
MrYaz
Geocachare

Re: GPS-mottagare vs. Magnetism

Inlägg av MrYaz » tor jul 02, 2015 21:35

MrYaz skrev: Inte kan ett magnetfält, typ en stark magnet i fickan, en metallstruktur eller en kraftledning påverka själva GPS:ens förmåga att räkna ut positionen? Den borde ju förlita sig på satelliterna ändå?
FreT1n svarade därefter föredömligt detta:
Hittade denna länk http://www.emfs.info/more/more-issues/gps/

Vilken säger i stort sett enda gången de kan påverka gps är om du står vid pelarna. Men då inte pga magnetfält utan bara pga konstruktionen kan blockera signalerna som i en skog :)
Bild
Användarvisningsbild
MrYaz
Geocachare

Inlägg av MrYaz » tor jul 02, 2015 21:40

Sammanfattningsvis kan man alltså säga såhär:
  • GPS:en störs av föremål som skymmer sikten till satelliterna. Till exempel stolpar, träd, lövverk, byggnader osv.
  • Kompassriktningen störs av magnetiska fält såsom kraftledningar, järnrik omgivning, stålbyggnader osv.
  • De störs alltså av helt olika faktorer vilket jag tänkte kan vara bra att känna till när man letar och gömmer cacher.
Se hela diskussionen här:
https://www.facebook.com/groups/9967440 ... 156365492/
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » sön jul 05, 2015 14:23

Bra initiativ att flytta in tråden här, så den går att hitta igen (dvs Gilla på det, fast det finns ju inte här tyvärr, saknar det)
Och för att jag inte ska få kommentarer om att man egentligen inte ska göra såna här +1-inlägg så fyller jag på med att här i Göteborg har jag ibland fått en känsla av att det är extra trickigt att få till bra koordinater under/i närheten av spårvagnsluftledningar, mer än som motiveras av byggnader menar jag. Enligt denna tråd borde dom inte spela så stor roll, svårt att tänka mig att signalerna skulle studsa särskilt mycket mot varken luftledningar eller deras stolpar. Men ändå?...
Skriv svar