Windows 10 och ladda ner cacher

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Muodji
Geocachare
Efternamn: Berndtsson
Förnamn: Stig

Windows 10 och ladda ner cacher

Inlägg av Muodji » ons aug 19, 2015 20:21

Sen jag installerat W-10 på min bärbara dator har jag inte kunnat ladda ner några cacher till gps:en (Garmin gps-map 64 st).
Garmin communicator stöds inte längre på Microsoft edge eller senaste google chrome.
Efter kontakt med garmin support meddelades att explorer 11 är den enda webbläsaren i nuläget som stödjer garmin communicator på en PC.
När jag hämtat expl 11 så fungerade också garmin communicator och datorn hittade då gps:en på geocache. com. som den skulle.

Problemet är dock att när jag skall skicka cache-data till gps:en så hittar den gps:en som den skall men när jag sen markerar "wright" så visas att cachedata och GPX skickas till GPS:en men inte att den sparar det som skickats över och när jag sen kopplar ifrån gps:en så är det inget sparat på den.

Jag använder mestadels en Mac-dator med safari och där är det inga problem och det var det inte heller med W-8.1

Jag vet att det finns många datakunniga på forumet och undrar därför om det är några fler som stött på problemet och kanske hittat någon lösning på det, eller är det lika bra att gå tillbaks till W-8.1 igen?
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Re: Windows 10 och ladda ner cacher

Inlägg av Falkz » tor aug 20, 2015 9:53

Samma fråga ställdes på facebook nyss och där blev svaret för chrome,
Öppna Chrome.
Skriv chrome://flags/#enable-npapi i adressfältet högst upp på skärmen
Klicka på länken Aktivera under texten Aktivera NPAPI i fönstret som öppnas.
Klicka på knappen Starta om nu längst ned på sidan."
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tor aug 20, 2015 18:13

Det kommer bara att fungera ett tag vad jag förstår, när nästa version kommer är det borta helt.
BildBild
Andre4s
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Andreas

Inlägg av Andre4s » fre aug 21, 2015 8:46

Är ganska säker på att det fungerar i eldräven också (Firefox).
Bild Bild
Muodji
Geocachare
Efternamn: Berndtsson
Förnamn: Stig

Inlägg av Muodji » fre aug 21, 2015 16:40

Hej
Jag följde instruktionerna och laddade ner enl anvisningarna i chrome. Det fungerade dock inte i chrome (senaste version) då den ej längre stödjer garmin cummunicator, den hittar således inte gps:en över huvud taget.
Jag öppnade då windows-expl 11 och det fungerade faktiskt i den läsaren (trots att nerladdningen skedde i chrome) och här gick det nu att både hämta och spara cacherna i gps:en.

Det är nog dock så, att som The Forslunds påpekar att det antagligen bara fungerar en tid. Jag har varit i kontakt med både garmins och microsofts support och efter att de kontaktat sina respektive tekniker så gav båda svaret att de är medvetna om problemet och att de jobbar på en lösning så att det kommer att fungera i microsoft edge, någon tidsram om när det skulle vara klart kunde dock ingen ge.
Vi får hoppas att den tillfälliga lösningen fungerar tills problemen är lösta så att det går att använda som det gick innan W-10 var installerad.

Till slut vill jag tacka för hjälpen med länken. Jag hade inte klarat det själv.
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » mån aug 24, 2015 17:48

Dom få gånger jag bara laddar ner cacher en o en laddar jag ner dom till datorn o drar sedan över alla på en gång med utforskaren, fungerar alltid!

Men annars gör jag det nästan bara med pq's eller från GSAK
Skriv svar