Ladda över till Etrex

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Pyret87
Ny i forumet

Ladda över till Etrex

Inlägg av Pyret87 » ons sep 09, 2015 22:30

Misstänker att det inte är första gången nån frågat detta, har läst gamla inlägg och svar, men dessvärre blir jag inte mycket klokare.

Jag har blivit biten av geocache och skaffade en Etrex 30, men lyckas inte få över all info som namn, beskrivning. loggar samt hintar till GPS. Har provat med både LOC och GPX, men får bara över namnet, koordinater plus waypoints som parkering.

När jag vill visa hintar står det i min GPS att det bara är till för premiummedlemmar. Men jag trodde att man skulle få in beskrivning, hintar samt senaste loggarna även om man är basmedlem (ej betalande). Hur gör jag för att få in mer info om cachen i gps?

Köpte en app till mobilen där jag ser fler catcher, men det hjälper ju inte eftersom jag skaffade GPS för att inte behöva använda mobilen när jag traskar runt i skogen.

Går det att beskriva för en oteknisk typ?
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Ladda över till Etrex

Inlägg av sydman » ons sep 09, 2015 22:52

För att få med den infon måste du komma åt GPX filen den är bara tillgänglig för premium medlemmar
Bild
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare
Efternamn: Janne
Förnamn: Hentschel

Inlägg av Str@tocaster » tor sep 10, 2015 9:22

Det finns alltså mer information i den GPX-fil som en betalande medlem tar hem. De flesta blir premium-medlemmar för att kunna skapa PQ:s (Pocket Querys) till sin GPS där man kan få med alla cacher inom ett önskat område filtrerat på massor av villkor som man anger själv, såsom storlek, typ, svårighet, terräng, attribut, etc.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » fre sep 11, 2015 19:56

Jag ska kolla ikväll, tror inte det ska skilja om man skickar till gps som basic vs premium...
BildBild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre sep 11, 2015 20:09

Som basic member kan man inte ladda ner GPX filer , och LOC filen innehåller mycket mindre information tex cachebeskrivning osv..
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » fre sep 11, 2015 20:15

Alternativet "skicka till GPS" finns hos både Basic och Premium men jag har inte märkt förrän nu att det skiljer, det har inte gjort det förr vad jag kan minnas.

Premium
<groundspeak:encoded_hints>Panel</groundspeak:encoded_hints>
Basic
<groundspeak:encoded_hints>Hints available to premium members only.</groundspeak:encoded_hints>
BildBild
Skriv svar