Pocket Query

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Hyperlotta
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Charlotte

Pocket Query

Inlägg av Hyperlotta » lör apr 09, 2016 10:26

På senaste tiden när jag skapat en Pocket Query och väljer GPX-format (inte .loc) så blir det en helt vanlig fil. Det blir varken zip eller gpx, och när jag kopierar in den i min Garmin Oregon så hittar den inga cachar. När jag gör min Pocket Query så kan jag förhandsgranska 500 cachar i vanlig ordning, de finns där. Men det blir ingen fil som GPS:en kan känna igen.

Det blir samma för min man också. Vi har samma GPS:er, Garmin Oregon 600, och vi har varsin dator med Windows 10. Är det Windows 10 som ställer till det? Vad kan det annars vara?

En Pocket Query heter 13037839_Gr&#228 och är 595 kb stor. Det är en fil som innehåller något, helt klart, men inget som GPS:en eller datorn kan känna igen. Förut blev det en fil som hette exempelvis 13930000_Ludvika.zip och sen fick jag packa upp den. Nu blir det inte så.

Jag har testat både Chrome och Firefox för att generera Pocket Querys.
Användarvisningsbild
Tom10_2
Geocachare
Efternamn: Bjurmark
Förnamn: Thomas

Re: Pocket Query

Inlägg av Tom10_2 » lör apr 09, 2016 16:36

Hej!
Det man får via mail då man gjort en PQ (pocket Query) brukar vara en ZIP-fil. När jjag ska ladda ner en PQ till min Oregon 600 så brukar jag hämta upp PQ:n via lista från geocaching.com/play/pocket Querys. Där ser du en lista på alla du gjort. Välj den du vill se och klicka på förstoringsglaset (3:e kolumnen i listan). Då får du upp alla cacher i valda listan. Sedan klickar du på symbolen längst till höger i listan (10:e kolumnen i listan) så får du, om GPS:en är ansluten till datorn, upp den vanliga dialogrutan för överföring av cache. Det blir lite jobbigt om det är många men det är så man får göra.

/Thomas
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » lör apr 09, 2016 18:34

Tom10_2 skrev:Hej!
Det man får via mail då man gjort en PQ (pocket Query) brukar vara en ZIP-fil. När jjag ska ladda ner en PQ till min Oregon 600 så brukar jag hämta upp PQ:n via lista från geocaching.com/play/pocket Querys. Där ser du en lista på alla du gjort. Välj den du vill se och klicka på förstoringsglaset (3:e kolumnen i listan). Då får du upp alla cacher i valda listan. Sedan klickar du på symbolen längst till höger i listan (10:e kolumnen i listan) så får du, om GPS:en är ansluten till datorn, upp den vanliga dialogrutan för överföring av cache. Det blir lite jobbigt om det är många men det är så man får göra.

/Thomas
Oj det där lät väldigt onödigt. Gör du en pq och sen ändå laddar ner varje cache var för sig?

För mig fungerar det som vanligt med en zip fil som innehåller pqn den filen lägger jag i gpsen och då ligger alla cacher i den
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » lör apr 09, 2016 19:15

Hyperlotta skrev:På senaste tiden när jag skapat en Pocket Query och väljer GPX-format (inte .loc) så blir det en helt vanlig fil. Det blir varken zip eller gpx, och när jag kopierar in den i min Garmin Oregon så hittar den inga cachar. När jag gör min Pocket Query så kan jag förhandsgranska 500 cachar i vanlig ordning, de finns där. Men det blir ingen fil som GPS:en kan känna igen.

Det blir samma för min man också. Vi har samma GPS:er, Garmin Oregon 600, och vi har varsin dator med Windows 10. Är det Windows 10 som ställer till det? Vad kan det annars vara?

En Pocket Query heter 13037839_Gr&#228 och är 595 kb stor. Det är en fil som innehåller något, helt klart, men inget som GPS:en eller datorn kan känna igen. Förut blev det en fil som hette exempelvis 13930000_Ludvika.zip och sen fick jag packa upp den. Nu blir det inte så.

Jag har testat både Chrome och Firefox för att generera Pocket Querys.
Hmmm... Du har inga tecken i PQ-namnet som åäö eller något annat som pajar filnamn/ändelse, tror du får en zip-fil som har ett korrupt filnamn. Testa att döpa om den med .zip på slutet.
BildBild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » lör apr 09, 2016 19:17

Alltså döp om filen för att kunna ladda den du har, byter du namn på PQn på nätet så ordnar det sig själv nästa gång den körs.
BildBild
Användarvisningsbild
Tom10_2
Geocachare

Inlägg av Tom10_2 » tis apr 12, 2016 16:13

andreaze skrev:
Tom10_2 skrev:Hej!

/Thomas
Oj det där lät väldigt onödigt. Gör du en pq och sen ändå laddar ner varje cache var för sig?

För mig fungerar det som vanligt med en zip fil som innehåller pqn den filen lägger jag i gpsen och då ligger alla cacher i den
Det viste jag inte om. Då måste du packa upp ZIP-filen till GPS:en? Funkar det utan winZip? Jag ska i alla fall testa.

/Thomas
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » tis apr 12, 2016 18:47

Tom10_2 skrev:
Det viste jag inte om. Då måste du packa upp ZIP-filen till GPS:en? Funkar det utan winZip? Jag ska i alla fall testa.

/Thomas
Jag använder Win Rar, gratis om man bara ska packa upp filer
RagnaZ
Föreningsmedlem
Efternamn: Henriksson
Förnamn: Mona

Inlägg av RagnaZ » ons apr 13, 2016 10:23

Jag brukar låta Utforskaren packa upp filerna. Har inte varit några problem med det.
Användarvisningsbild
Tom10_2
Geocachare

Inlägg av Tom10_2 » ons apr 13, 2016 10:53

Jo, så har jag också gjort tidigare. Då kunde jag använda dem flera gånger. Nu prövade jag att låta Utforskaren packa upp dem till GPS:en och det funkade perfekt. Jag brukar tömma GPS:en på de flesta cacher då jag varit ute för att GPS:en ska starta upp snabbare och ladda på det område jag ska till då det blir aktuellt. Då får man göra en ny PQ för varje gång men det är ju inte så svårt egentligen.
Användarvisningsbild
Tom10_2
Geocachare

Inlägg av Tom10_2 » ons apr 13, 2016 10:57

OlaHansson skrev:
Tom10_2 skrev:

/Thomas
Jag använder Win Rar, gratis om man bara ska packa upp filer
Jo, den och winZip har jag också använt tidigare men blivit tvingad att betala eller avinstallera efter några år. Nu funkar det uppenbarligen bra att packa upp direkt i utforskaren med "Spara som".
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » ons apr 13, 2016 22:06

I utforskaren så kan man ju bara dra innehållet i en zippad fil till destinationen så packas den upp automatiskt när den kopieras.
BildBild
Skriv svar