Oregon 700

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Oregon 700

Inlägg av Falkz » tis jul 12, 2016 22:27

Typiskt bara för att man precis köpt en ny 600...

http://newsroom.garmin.com/press-releas ... -gps-units

Men det tar väl säkert ett år för dom att fixa alla buggar...
Ingabo
Geocachare
Efternamn: Wohner
Förnamn: Jörg
Kontakt:

Re: Oregon 700

Inlägg av Ingabo » ons jul 13, 2016 16:44

Falkz skrev:Typiskt bara för att man precis köpt en ny 600...

http://newsroom.garmin.com/press-releas ... -gps-units

Men det tar väl säkert ett år för dom att fixa alla buggar...
Ja, det stämmer säkert men hellre det än att behöva leva ett år till med en GPS som aldrig blir buggfri och där noggrannheten pga felkonstruerad antenn inte går att rätta till. Min Oregon 600 är den sämsta GPS jag någonsin haft (jag har haft 6 stycken, GPS10, 60CS, 60CSx, colorado 300, Oregon 550t, oregon 600) avseende positionsnoggrannhet.
Kanske ett måndagsexemplar, kanske inte. Med tanke på att man från garmins sida trycker så på att antennen är så mycket bättre i den nya misstänker jag att Garmin själva kommit till insikt att produkten egentligen inte är OK. Kollegor som jag varit ute med som haft 650 har haft bättre positionering än med min 600. Kanske det skiljer även mellan 600 o 650 eller enbart mellan olika exemplar av 600.
Jag var ute igår och hamnade i dom flesta fallen 25-70 meter från cachen initialt. Vid något enstaka tillfälle rätt på också.
Efter några minuters snurrande kom man närmare och närmre och till slut kanske till och med inom 5 meter. Visst, det var i skogen och det regnade men jag hade min gamla 60CSx med för skojs skull och den visade betydligt mer rätt direkt vid varje cache. Är nog den bästa GPS i det avseendet som jag haft.
Jag hoppas att ditt exemplar är mycket bättre än mitt åtminstone. Jag ser fram emot att kunna förpassa min till soptunnan och få en bättre fungerande enhet snart. Tilläggsfunktionerna med wifi och bluetooth lockar förvisso också.
Si caput stolidum, corpus patire !
Användarvisningsbild
Torkan
Föreningsmedlem
Efternamn: Lindblad
Förnamn: Torgny

Inlägg av Torkan » tor jul 14, 2016 12:00

Antennen på O600 har sin största känslighet nedåt (!). Det viktiga är då att man håller den så vertikalt som möjligt, det ger mycket bättre signalstyrkor från satelliterna. Bäst blir det ju om man håller den upp och ner, vilket kan tycks vara ganska opraktiskt.
Sedan har jag fått för mig att O600 kanske är bättre om man använder den utan de ryska GLONASS -satelliterna.
Jag gissar att man vänt på antennen i O700 och då blir den ju bättre i horisontell användning, men i princip lika som O600 om man håller den ganska vertikalt.
Bild
Ingabo
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Ingabo » tor jul 14, 2016 20:38

Torkan skrev:Antennen på O600 har sin största känslighet nedåt (!). Det viktiga är då att man håller den så vertikalt som möjligt, det ger mycket bättre signalstyrkor från satelliterna. Bäst blir det ju om man håller den upp och ner, vilket kan tycks vara ganska opraktiskt.
Sedan har jag fått för mig att O600 kanske är bättre om man använder den utan de ryska GLONASS -satelliterna.
Jag gissar att man vänt på antennen i O700 och då blir den ju bättre i horisontell användning, men i princip lika som O600 om man håller den ganska vertikalt.
Jag kom väg idag på en kortare tur (skulle det visa sig) och jag tog med mig dessa synpunkter. Att gpsen visar stabilare när den hålls vertikalt visste jag redan av egen erfarenhet men att den skulle hållas upp och ner var nytt. Jag testade detta några gånger och mycket riktigt så navigerade den bättre mot nollan. Dessvärre är min hjärna inte riktigt programmerad att göra allt tvärtemot (inkl texten) så även om detta skulle vara en hållbar lösning tekniskt sett så är det inget för mig. Känns som en plåster på såret lösning men inget som undanröjer konstruktionsfelet. Glonass har jag aldrig aktiverat så det har jag ingen erfarenhet av.
Tack ändå för att du har delat med dig av dina underbyggda synpunkter ! :D
Ingabo
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Ingabo » tis aug 09, 2016 9:32

Jag har trots viss tvekan till trovärdigheten I Garmins löften beslutat mig för att inhandla en Oregon 700. Vid köp av mer än ett exemplar så är priset strax under 4300 inkl frakt. Om någon mer I Göteborgstrakten är intresserad så hör av dig till mig för ett gemensamt inköp.
//ingabo
Team MEJ
Geocachare
Efternamn: Mattsson
Förnamn: Magnus

Inlägg av Team MEJ » fre aug 12, 2016 19:39

Fick en Oregon 750t levererad häromveckan. Har nu hunnit logga 36 cacher med den och måste säga att den verkar vara betydligt bättre än Oregon 600. Visserligen har jag aldrig varit ägare av en 600 då jag dragit mig i det längsta för att köpa en, eftersom jag både sett hur den beter sig och läst vad andra tycker.

Måste säga att det känns mer än bra. Än så länge har den inte hängt sig en enda gång och precisionen lever upp till de förväntningar man kan ha.

Den enda utmaningen för mig är att gränssnittet är helt annorlunda jmf med min gamla trotjänare Oregon 550t. Men, man lär väl sig efter hand och kan förhoppningsvis få tips från andra som är mer tekniknörd än vad jag själv är.

/Herr MEJ
Bild
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem
Efternamn: Olsson
Förnamn: Bengt-Åke

Inlägg av benke.olsson » lör aug 13, 2016 10:23

År också nöjd med min 700, men upplever lite irritation då den ibland tappar inställningarna jag gjort. Kan i och för sig vara jag som inte fått kläm på hur man sparar dem, men som Magnus skriver så lär man sig sannolikt med tiden.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem

Inlägg av benke.olsson » lör aug 13, 2016 15:04

Men nyss kom det en uppdatering som gör att inställningarna finns kvar efter omstart :) , det var ju bra.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem

Inlägg av benke.olsson » lör aug 13, 2016 21:14

Spammar tråden igen, men vill bara dela med mig utav denna erfarenhet.
Köpte skärmskydd till 700 (egentligen avsedda för 600) till et hyfsat pris, på Ebay.
http://www.ebay.com/itm/361673436011?_t ... EBIDX%3AIT
20:- för 6st inkl. frakt är klart överkomligt.
Bild
Bild
Ingabo
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Ingabo » sön aug 14, 2016 7:15

benke.olsson skrev:Spammar tråden igen, men vill bara dela med mig utav denna erfarenhet.
Köpte skärmskydd till 700 (egentligen avsedda för 600) till et hyfsat pris, på Ebay.
http://www.ebay.com/itm/361673436011?_t ... EBIDX%3AIT
20:- för 6st inkl. frakt är klart överkomligt.
Mycket bra tips ! Tackar //ingabo
Ingabo
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Ingabo » fre sep 09, 2016 12:16

Efter att ha mjukstartat (hade min gamla 600 med som backup o referens) med min nya Oregon 700 så kan jag meddela följande.
* mycket bra noggrannhet och snabb inpejling av GZ. Ljusår skillnad från min gamla 600 som var 20-30 m off halva tiden..En hastighet och noggrannhet som den en gång var med 60CSx dvs vad man egentligen förväntar sig av en gps modellår 2016.

* funktionen med att kunna välja vilken gpx fil man vill ha aktiv är suverän. I alla fall för mig som har många I gpsen samtidigt för olika områden utan att vilja ha en gigantisk databas igång som slöar ner gpsen.

* live caching fungerar men är väldigt beroende av nätets kvalitet. En iphone I skogen innebär långsam uppdatering. Gpsen blir långsam när wifi är på. Annars är den snabbare vid kartuppbyggnad än 600. Stäng med andra ord av wifi när det inte behövs.
För att få igång live caching överhuvudtaget tillbragte jag många timmar med ändringar av visnings inställningarna innan det fungerade. Det måste vara en bug, men den kunde kringgås till slut.

* när Bluetooth anslutning till telefonen är på så kommer epost live upp på gps skärmen - vilket är en kul grej om än inte nödvändig. Bättre hade varit att fy in en gpx fil automatiskt in på minneskorted I gpx mappen. I övrigt fungerar det som med wifi. Det lär finnas några funktioner som flyttar tracks live så att andra kan se dom också. Men det är inget som intresserar mig.

På det stora hela en mycket bra GPS för under 4500.
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » sön jul 09, 2017 15:23

Jag har skaffat mig en ny Oregon 750 och jag undrar hur man gör för att få hittade cacher att stanna kvar på kartan, vill gärna ha det som det är i dom tidigare Oregon mm så man ser en öppnad kista.

Vet att det inte är så aktivt forum men försöker ändå.

Mvh
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » sön jul 09, 2017 18:44

the explorist skrev:Jag har skaffat mig en ny Oregon 750 och jag undrar hur man gör för att få hittade cacher att stanna kvar på kartan, vill gärna ha det som det är i dom tidigare Oregon mm så man ser en öppnad kista.

Mvh
Rätt att försöka och försöken får forumet att bli aktivare.

Jag har nu en Oregon 600 och det är med den som din 750, unga öppna kistor. Hade öppna kistor på min förra gps, en Oregon 350.

Berätta gärna om hur nöjd du är med din nya 750 när du använt den ett tag.
Bild
Bild
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » sön jul 09, 2017 19:27

Sillen skrev:
the explorist skrev:Jag har skaffat mig en ny Oregon 750 och jag undrar hur man gör för att få hittade cacher att stanna kvar på kartan, vill gärna ha det som det är i dom tidigare Oregon mm så man ser en öppnad kista.

Mvh
Rätt att försöka och försöken får forumet att bli aktivare.

Jag har nu en Oregon 600 och det är med den som din 750, unga öppna kistor. Hade öppna kistor på min förra gps, en Oregon 350.

Berätta gärna om hur nöjd du är med din nya 750 när du använt den ett tag.
Hej, det är ingen skillnad mellan dessa förutom uppkopplingen till nätet vad jag vet.
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Ramdahl
Förnamn: Tomas

Inlägg av TMR68 » mån jul 10, 2017 0:13

Det finns ett visningsfilter i 7xx, som är satt till att inte visa hittade som standard. Ändras det till att visa dessa, kommer det att fungera som du vill.

En liten varning är dock på plats. Har du live geocaching aktivt kommer alla hittade burkar att visas. Det kan därför bli lite rörigt på kartan i hemtrakten.
Bild
Skriv svar