Batteripack laddar ur Oregon 650 + andra batterifrågor
Jag har en Garmin Oregon 650t med Garmins laddbara batteri. Jag upplever att batteri laddar ur sig väldigt fort trots att jag slagit av den. Det har hänt flera gånger att jag ska bege mig ut och så är batteriet urladdat fast det laddades nyss. Vad göra jag för fel?
Går det att ladda GPS:en med en powerbank? Måste jag ha Garmins sladd eller kan jag ta en annan? Måste det vara nån extra bra powerbank?
Vi har cigguttag i bilen som vi har USB till. Går det att ladda GPS:en där? Måste jag ha Garmins sladd eller kan jag ta en annan?
Jo jag har alltid extra batterier med mig. Men jag tycker Garmins batteri är svårt att få ur. Vore enklare att bara trycka in en sladd.
Går det att ladda GPS:en med en powerbank? Måste jag ha Garmins sladd eller kan jag ta en annan? Måste det vara nån extra bra powerbank?
Vi har cigguttag i bilen som vi har USB till. Går det att ladda GPS:en där? Måste jag ha Garmins sladd eller kan jag ta en annan?
Jo jag har alltid extra batterier med mig. Men jag tycker Garmins batteri är svårt att få ur. Vore enklare att bara trycka in en sladd.
- Torkan
- Föreningsmedlem
- Efternamn:Lindblad
- Förnamn:Torgny
Re: Batteripack laddar ur Oregon 650 + andra batterifrågor
Jag gissar att ditt batteripack börjar bli dåligt och därför upplever du att det laddar ur snabbt.
Ja du kan ladda batteripacken från en powerbank eller från bil med en 5 volts adaptor, samma typ som man kan ladda telefonerna med. Du kan använda valfri kabel med USB mini-plugg.
Ja du kan ladda batteripacken från en powerbank eller från bil med en 5 volts adaptor, samma typ som man kan ladda telefonerna med. Du kan använda valfri kabel med USB mini-plugg.
-
- Föreningsmedlem ★
- Efternamn:Ramdahl
- Förnamn: Tomas
Det är troligtvis enklare och bättre att ha med sig några extra par batterier att byta med, är att bära med sig en powerbank.
En powerbank passar förmodligen bättre till att ladda litiumbatterierna i mobiltelefonen, som laddas snabbare än Ni-MH batterierna GPS:en använder.
En powerbank passar förmodligen bättre till att ladda litiumbatterierna i mobiltelefonen, som laddas snabbare än Ni-MH batterierna GPS:en använder.
-
- Geocachare
- Efternamn:Boestad
- Förnamn:Fredrik
Jag har betat av några Garmin Oregon. Min erfarenhet är att de uppladdningsbara batterierna som följer med vid köp från Garmin tappar i prestation oroväckande snabbt. Jag laddar alltid min Oregon med LR6-lithiumbatterier. (typ: AA Energizer Ultimate Lithium) för att slippa frustration ute i terrängen.
Den har alltid laddat ur snabbt. Dåligt pack från början? Och jag menar att den laddar ur snabbt när den ligger hemma. Avslagen. Jag laddar den när jag kommer hem och sen två veckor senare måste jag ladda den igen.Torkan skrev: ↑tis sep 04, 2018 10:42Jag gissar att ditt batteripack börjar bli dåligt och därför upplever du att det laddar ur snabbt.
Bra! Powerbank och sladd har vi hemma!
Jag laddar min iPhone med powerbank när vi är ute och jagar Pokemons. Funkar bra tycker jag. Tillräckligt lång sladd bara så powerbank kan ligga i en ficka.TMR68 skrev: ↑tis sep 04, 2018 11:20Det är troligtvis enklare och bättre att ha med sig några extra par batterier att byta med, är att bära med sig en powerbank.
Men dom kan du inte ladda när dom sitter i GPS:en väl? Jag tycker det är svårt att få upp batterierna ur själva facket. Kunde väl iofs lösas med nåt tunt band att lägga under.Loranga skrev: ↑fre sep 07, 2018 18:27Jag har betat av några Garmin Oregon. Min erfarenhet är att de uppladdningsbara batterierna som följer med vid köp från Garmin tappar i prestation oroväckande snabbt. Jag laddar alltid min Oregon med LR6-lithiumbatterier. (typ: AA Energizer Ultimate Lithium) för att slippa frustration ute i terrängen.
-
- Föreningsmedlem ★
En del nyare Garminmodeller kan ladda batterierna, om man använder Garmins batteripack.
- Torkan
- Föreningsmedlem
Många har påstått att original batteripacken till Oregon 600 har varit mindre bra. Man kan använda vanliga laddningsbara batterier tex IKEA LADDA 2450, som är billiga och bra. För att få dessa att ladda i en Oregon 600, måste man få den svarta runda kontakten mitt i batterifacket att hela tiden vara nedtryckt. Då tror Oregon 600 att det sitter en vanlig Garmin batteripack i GPSen.stina_m skrev: ↑fre okt 12, 2018 13:58Den har alltid laddat ur snabbt. Dåligt pack från början? Och jag menar att den laddar ur snabbt när den ligger hemma. Avslagen. Jag laddar den när jag kommer hem och sen två veckor senare måste jag ladda den igen.Torkan skrev: ↑tis sep 04, 2018 10:42Jag gissar att ditt batteripack börjar bli dåligt och därför upplever du att det laddar ur snabbt.
Tack! Det kommer jag ihåg nu att jag läste innan jag köpte GPS:en. Ska testa detta!!Torkan skrev: ↑tis okt 16, 2018 11:58Många har påstått att original batteripacken till Oregon 600 har varit mindre bra. Man kan använda vanliga laddningsbara batterier tex IKEA LADDA 2450, som är billiga och bra. För att få dessa att ladda i en Oregon 600, måste man få den svarta runda kontakten mitt i batterifacket att hela tiden vara nedtryckt. Då tror Oregon 600 att det sitter en vanlig Garmin batteripack i GPSen.stina_m skrev: ↑fre okt 12, 2018 13:58Den har alltid laddat ur snabbt. Dåligt pack från början? Och jag menar att den laddar ur snabbt när den ligger hemma. Avslagen. Jag laddar den när jag kommer hem och sen två veckor senare måste jag ladda den igen.Torkan skrev: ↑tis sep 04, 2018 10:42Jag gissar att ditt batteripack börjar bli dåligt och därför upplever du att det laddar ur snabbt.
-
- Föreningsmedlem ★
Batterier är av naturliga skäl något som diskuterats mycket här tidigare. Min uppfattning om IKEAs batterier är att de snarare är OK än riktigt bra. Själv använder jag Panasonic Eneloop (tidigare Sanyo Eneloop) 2000 mAh, som fått goda omdömen här tidigare. Främst för att de tål kyla relativt bra och inte går sönder av att användas även under riktigt kalla dagar.Torkan skrev:Många har påstått att original batteripacken till Oregon 600 har varit mindre bra. Man kan använda vanliga laddningsbara batterier tex IKEA LADDA 2450, som är billiga och bra. För att få dessa att ladda i en Oregon 600, måste man få den svarta runda kontakten mitt i batterifacket att hela tiden vara nedtryckt. Då tror Oregon 600 att det sitter en vanlig Garmin batteripack i GPSen.stina_m skrev: ↑fre okt 12, 2018 13:58Den har alltid laddat ur snabbt. Dåligt pack från början? Och jag menar att den laddar ur snabbt när den ligger hemma. Avslagen. Jag laddar den när jag kommer hem och sen två veckor senare måste jag ladda den igen.Torkan skrev: ↑tis sep 04, 2018 10:42Jag gissar att ditt batteripack börjar bli dåligt och därför upplever du att det laddar ur snabbt.
Sök gärna efter gamla batteritrådar, och Eneloop.
- Torkan
- Föreningsmedlem
Var medveten om att de nyare LADDA 2450 Ikea-batterierna är tillverkade i Japan!! Läs följande:TMR68 skrev: ↑tor okt 18, 2018 4:10Batterier är av naturliga skäl något som diskuterats mycket här tidigare. Min uppfattning om IKEAs batterier är att de snarare är OK än riktigt bra. Själv använder jag Panasonic Eneloop (tidigare Sanyo Eneloop) 2000 mAh, som fått goda omdömen här tidigare. Främst för att de tål kyla relativt bra och inte går sönder av att användas även under riktigt kalla dagar.Torkan skrev:Många har påstått att original batteripacken till Oregon 600 har varit mindre bra. Man kan använda vanliga laddningsbara batterier tex IKEA LADDA 2450, som är billiga och bra. För att få dessa att ladda i en Oregon 600, måste man få den svarta runda kontakten mitt i batterifacket att hela tiden vara nedtryckt. Då tror Oregon 600 att det sitter en vanlig Garmin batteripack i GPSen.
Sök gärna efter gamla batteritrådar, och Eneloop.
"People in different forums online suggest the Ikea LADDA are Eneloop Pro. Physical characteristics, charge and discharge cycles point in that direction, they say. Even if they are not, the difference in price suggests which direction many people will go. I included!"
- The Forslunds
- Föreningsmedlem ★
- Efternamn:Forslund
- Förnamn:Tommy
Jsg har lite olika batterier, GP ReCyko+ (2000mAh), Sanyo eneloop (1900mAh), GP ReCyko+ (2050mAh) och IKEA Ladda 2450mAh.
Jag har en Opus BT-C3100 laddare med kapacitetsmätning, alla ovanstående batterier håller måtten efter en tids användande men jag är riktigt imponerad av IKEAs batterier, kostar hälften eller mindre än övriga batterier ovan. Vid tester jag läst med olika belastningar har vissa likheter funnits mellan IKEA 2450mAh och eneloop pro, men även olikheter.
Men med tanke på priset så funkar IKEA bra, hade GPSen på skoterstyret under en hel dag och IKEA batterierna levererade, skulle skapa GPS-spår en gång och stoppade av lathet i Biltemas alkaliska, höll i 40 minuter innan GPSen dog.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag har en Opus BT-C3100 laddare med kapacitetsmätning, alla ovanstående batterier håller måtten efter en tids användande men jag är riktigt imponerad av IKEAs batterier, kostar hälften eller mindre än övriga batterier ovan. Vid tester jag läst med olika belastningar har vissa likheter funnits mellan IKEA 2450mAh och eneloop pro, men även olikheter.
Men med tanke på priset så funkar IKEA bra, hade GPSen på skoterstyret under en hel dag och IKEA batterierna levererade, skulle skapa GPS-spår en gång och stoppade av lathet i Biltemas alkaliska, höll i 40 minuter innan GPSen dog.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
- Torkan
- Föreningsmedlem
Mycket intressant info The Forslunds!
//Torkan
//Torkan
-
- Föreningsmedlem ★
Lite beroende på vilken generation av Eneloop batterier man har, så håller vanliga Eneloop (1900 mAh) ca 3-4 gånger så många laddningar som Eneloop Pro (2450 mAh). Vilken egenskap av lång hållbarhet kontra högre laddning, får var och en avgöra. Skulle IKEA Pro-batterierna vara Eneloop Pro-batterier, så kan naturligtvis det lägre priset göra dem intressanta. Nackdelen med ombrandade batterier är att tillverkaren kan ändras, utan att det syns när man köper dem.