Nybörjarfråga:GPS-mottagarens noggrannhet

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
GarminsFriends
Geocachare

Nybörjarfråga:GPS-mottagarens noggrannhet

Inlägg av GarminsFriends » fre sep 29, 2006 17:34

Var ute och letade, hittade till slut cachen med hjälp av spoiler. Då säger min GPS-mottagare att jag är 50 m från där jag hade nollat :!:
Är det vanligt att det bli så här och isåfall vad är det då för fel?? Fel koordinater angivna (jag har knappat in rätt, kollat och dubbelkollat), felkalibrerad GPS (Garmin eTrex Legend Cx, helt ny), eller hade satelliterna en dålig dag?
Känns obehagligt att inte kunna lita mer på GPS:n.

Tog en Mark på cachestället, körde en Medel tills jag hade 5m noggrannhet, och fick då nya koordinater. Är det kutym att ange dem vid loggningen? Jag ser ju på gamla loggar att andra haft svårt att hitta. Men det finns också de som har gått rakt på........

Åsikter och förslag, tack! :)
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » fre sep 29, 2006 18:32

Detta har diskuterats flera gånger innan på forumet.

En GPS använder sig av satelliter långt upp i rymden, och även om det är svindyr miljardteknik så finns det felmarginaler. Det är inte så att man kan med hjälp av några satelliter säga med några centimeters marginal var en punkt ligger. Iallafall inte våra GPSer ;)

En GPSs uppgivna noggrannhet är en teoretisk matematisk beräkning. Det vill säga att beroende på hur många satelliter den har mottagning från för tillfället i kombination med hur bra signalen är. En faktor är givetvis också spridningen på satelliterna så att man kan triangulera så bra som möjligt.
GPSn säger kanske då att den har 5 meters noggrannhet, vilket innebär att den säger sig anse att i typ 90% av fallen finns punkten nånstans inom en 5 meters bred radie runt dig, det innebär att i värsta fall att den kan vara 5 meter åt vänster eller 5 meter åt höger, vilket är 10 meter ifrån varandra. I 90% av fallen alltså, men det kan alltså likväl vara ett av de 10 procenten, och ligga 12 meter utanför radien.

Lite förenklat, och nu kommer jag säkert få jasy på mig om nåt fel...

Men för att förklara det enkelt så är en GPS aldrig exakt. Man kan skämtsagt säga att en man som har en GPS vet var han är på väg, en som har fler vet inte vilken väg han skall välja. ;)

Ett praktiskt test är att nollställa din GPS och sätta igång spår, lägg GPSn utomhus på öppen yta helt stille i några timmar. Stäng av och tanka över spåret i datorn. Titta på ett kartprogram och du kommer säkert se att GPSn har vandrat lite fram och tillbaka... Ibland bara några metrar men ibland lite längre...

Det finns också andra faktorer som stör, t.ex dis, regn, atmosfäriska störningar etc..
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
bengtb
Geocachare
Efternamn: Bäverman
Förnamn: Bengt

Inlägg av bengtb » fre sep 29, 2006 18:51

En annan sak att klargöra är att felet beror på TVÅ GPSer. Dels den som definierat platsen och dels den som hittat den. 25 meter fel låter mycket, men 12,5 meters fel låter inte lika mycket i mina öron.
GarminsFriends
Geocachare

Nybörjarfråga:GPS:s noggrannhet

Inlägg av GarminsFriends » fre sep 29, 2006 18:54

Tack för ditt svar, Hedberg. Eftersom jag är ny här har jag inte hunnit att plöja igenom alla ämnen som förekommit på forumet tidigare, även om det blivit en del sena kvällar på sistone.
Centimeternoggrannhet begriper väl jag också att man inte kan uppnå, men som i mitt fall så var jag som sagt, enligt GPS:n 50 m ifrån. Och jag fick helt andra koordinater på cachestället. Ska tillägga att det var relativt mycket träd ivägen = skog. Och det är väl ganska vanligt i den här sporten. :)
Men det är kanske så att jag måste utrusta mig med "cacheögon" och ha lite fantasi. Och tålamod. Kanske en påse att markera nollan med. Någon som har fler knep (förutom att "fuska" med spoilers, förstås!)???

Mvh
GarminsFriends
Geocachare

Inlägg av GarminsFriends » fre sep 29, 2006 18:58

bengtb skrev:En annan sak att klargöra är att felet beror på TVÅ GPSer. Dels den som definierat platsen och dels den som hittat den. 25 meter fel låter mycket, men 12,5 meters fel låter inte lika mycket i mina öron.
Nej, det är sant. Måste alltså utrusta mig med stort tålamod och en fungerande "letnings-strategi". Och fler familjemedlemmar som vill gå ut i skogen istället för att hänga framför datorn....
Mvh
Användarvisningsbild
RDun_Swe
Geocachare

Re: Nybörjarfråga:GPS:s noggrannhet

Inlägg av RDun_Swe » fre sep 29, 2006 19:04

GarminsFriends skrev:........... utrusta mig med "cacheögon" och ha lite fantasi. .........Någon som har fler knep .............???
Ja, att veta hur stor burk man letar efter samt lite "cacharögonvana" är nog det bästa. Samt ibland lite vetskap om hur en viss cachare BRUKAR gömma sina cacher. Det kan också hjälpa till.

Titta på naturen och se vad som är förändrat och vad som legat orört i många år. Sen är det ju många platser som ser ut som en hjord vildsvin letat ätbara rötter bara för att det varit cachare i farten och letat burkar under varje stubbe och under varje sten.
Titta kort sagt på förändringen från när du kom och när du lämnade en plats. Alla andra gör lika mycket spår efter sig och du var nog inte den förste som letade just här :mrgreen:

Förlängningen av detta tänk är att när du börjar placera dina egna cacher så är det inte fel att bryta ALLA dessa mönster. Annorluna burkar, Annorlunda placering, okänsligare natur som inte skapar stigar fram till gömman, etc,etc. "Överaska" de som letar med något oväntat och "udda" så har du fått en poäng redan där :D

( Några har gått den hårda vägen och vet vad jag menar... Fråga t.ex. "buda" om GCPYX5 )
Senast redigerad av 1 RDun_Swe, redigerad totalt 0 gånger.
rand_althor
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Michael

Inlägg av rand_althor » fre sep 29, 2006 19:04

bengtb skrev:En annan sak att klargöra är att felet beror på TVÅ GPSer. Dels den som definierat platsen och dels den som hittat den. 25 meter fel låter mycket, men 12,5 meters fel låter inte lika mycket i mina öron.
Helt sannt är det inte att man adderar ihop felmarginaler så... Felmarginaler av den här typen adderas inte rakt av.
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Användarvisningsbild
bamse
Geocachare
Efternamn: Jansson
Förnamn: Björn
Kontakt:

Inlägg av bamse » fre sep 29, 2006 19:06

Har du matat in koordinaterna direkt i GPSn är det ju lätt att slinta på en siffra eller så.
Har väl hänt även den bäste någon gång :oops:

Tankar man över med datakabel direkt från gpx-filer torde det problemet bli mycket mindre.

Vi har varit vid gömmor där den nollat i alla fall uppåt 30 meter från där vi hittade lådan.
Är det saker ivägen över gömman tenderar vissa modeller att ha svårare med mottagningen än andra.
Finns det tex något stort ivägen på en eller flera sidor (hus eller bergvägg) blir noggranheten snabbt mycket sämre.

Man får träna upp sin närsöksnäsa som ibland sniffar fram den lilla lådan riktigt bra.
En man med en GPS vet vart han är. En man med två kan aldrig vara säker! Nu har jag tre!
Användarvisningsbild
Krickefinder
Geocachare

Inlägg av Krickefinder » fre sep 29, 2006 19:49

Jag var en gång och letade efter en cache i skogen där det också fanns ett elstängsel och gpsen pekade 30 m fel. Jag har varit i så tät skog förut, men då var det inte 30 m det handlade om, utan max 10m. Det var helt molnfritt på himlen så det kan inte ha påverkat heller.
Men kan ett elstängsel påverka koordinaterna? Den kan ju påverka kompassen i gpsen men det borde väl inte hända något med koordinaterna?
GarminsFriends
Geocachare

Re: Nybörjarfråga:GPS:s noggrannhet

Inlägg av GarminsFriends » fre sep 29, 2006 20:02

RDun_Swe skrev:
GarminsFriends skrev:........... utrusta mig med "cacheögon" och ha lite fantasi. .........Någon som har fler knep .............???
Ja, att veta hur stor burk man letar efter samt lite "cacharögonvana" är nog det bästa. Samt ibland lite vetskap om hur en viss cachare BRUKAR gömma sina cacher. Det kan också hjälpa till.

Titta på naturen och se vad som är förändrat och vad som legat orört i många år. Sen är det ju många platser som ser ut som en hjord vildsvin letat ätbara rötter bara för att det varit cachare i farten och letat burkar under varje stubbe och under varje sten.
Titta kort sagt på förändringen från när du kom och när du lämnade en plats. Alla andra gör lika mycket spår efter sig och du var nog inte den förste som letade just här :mrgreen:

Förlängningen av detta tänk är att när du börjar placera dina egna cacher så är det inte fel att bryta ALLA dessa mönster. Annorluna burkar, Annorlunda placering, okänsligare natur som inte skapar stigar fram till gömman, etc,etc. "Överaska" de som letar med något oväntat och "udda" så har du fått en poäng redan där :D

( Några har gått den hårda vägen och vet vad jag menar... Fråga t.ex. "buda" om GCPYX5 )
Idet här fallet var det Cyberjunkie!!!!!!!!! Som hade lagt något i Stockholm. Det hör väl till det ovanliga, förstår jag :?:
Känner mig inte mogen för att lägga ut en egen. Har bara hittat 3 st. Men jag ska ta dina råd i beaktande när den dagen kommer!
Nu är det Dobido! Sjung och var glad! :D

Mvh
GarminsFriends
Geocachare

Inlägg av GarminsFriends » fre sep 29, 2006 20:04

Krickefinder skrev:Jag var en gång och letade efter en cache i skogen där det också fanns ett elstängsel och gpsen pekade 30 m fel. Jag har varit i så tät skog förut, men då var det inte 30 m det handlade om, utan max 10m. Det var helt molnfritt på himlen så det kan inte ha påverkat heller.
Men kan ett elstängsel påverka koordinaterna? Den kan ju påverka kompassen i gpsen men det borde väl inte hända något med koordinaterna?
Jag var vid Broadcast. vid Kaknästornet. Snacka om störningsmöjligheter!!!!!! :!:
Användarvisningsbild
gunnar_g
Geocachare

Re: Nybörjarfråga:GPS-mottagarens noggrannhet

Inlägg av gunnar_g » fre sep 29, 2006 21:01

GarminsFriends skrev:Var ute och letade, hittade till slut cachen med hjälp av spoiler. Då säger min GPS-mottagare att jag är 50 m från där jag hade nollat :!:
Är det vanligt att det bli så här och isåfall vad är det då för fel?? Fel koordinater angivna (jag har knappat in rätt, kollat och dubbelkollat), felkalibrerad GPS (Garmin eTrex Legend Cx, helt ny), eller hade satelliterna en dålig dag?
Känns obehagligt att inte kunna lita mer på GPS:n.

Tog en Mark på cachestället, körde en Medel tills jag hade 5m noggrannhet, och fick då nya koordinater. Är det kutym att ange dem vid loggningen? Jag ser ju på gamla loggar att andra haft svårt att hitta. Men det finns också de som har gått rakt på........

Åsikter och förslag, tack! :)
Titta på sidan med satteliternas signalstyrka. Om det är några få centrat över huvudet på dej så kan du räkna med att positionen "hoppar runt". Är de mer spridda över himlen så har GPSn lättare att räkna ut var den är.

Inlägg av hedberg » sön okt 01, 2006 18:38

Det finns fler möjligheter, att du har valt fel alternativ beträffande kartsystem, koordinatsystem och allt vad det heter. GPSn kan också ha fått fnatt vilket hände vår Garmin. Den visade "apropå-ingetting" 30 meter fel från och med en mjukvaruuppdateirng... Upptäcktes efter typ 5-6 dagars jobbigt cachande, och då fick man ingen hjälp av svenska importören utan man fick själv lösa problemet.

Men det händer titt som tätt att folk har andra kartsystem aktiverade, och att det därigenom diffar en del.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
gunnar_g
Geocachare

Nyfiken: Fnatt. Vad var lösningen?

Inlägg av gunnar_g » sön okt 01, 2006 18:41

hedberg skrev:Det finns fler möjligheter, att du har valt fel alternativ beträffande kartsystem, koordinatsystem och allt vad det heter. GPSn kan också ha fått fnatt vilket hände vår Garmin. Den visade "apropå-ingetting" 30 meter fel från och med en mjukvaruuppdateirng... Upptäcktes efter typ 5-6 dagars jobbigt cachande, och då fick man ingen hjälp av svenska importören utan man fick själv lösa problemet.

Men det händer titt som tätt att folk har andra kartsystem aktiverade, och att det därigenom diffar en del.
Nyfiken: Vad var lösningen?
Att gå tillbaka med annan SW, eller omstart?
Kontakt:

Inlägg av apersson850 » sön okt 01, 2006 20:39

För övrigt är det nog vanligt att tillverkarna anger sin uppskattning av onoggrannheten med 50% konfidens istället. Ger ju bättre siffror.

Cirkulära feluppskattningar adderas kvadratiskt.
Anders
Skriv svar