Vilken karta till min Garmin eTrex HCx?

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Vilken karta till min Garmin eTrex HCx?

Inlägg av wkstrm » ons aug 12, 2009 14:53

Som titeln. Har precis hämtat ut min GPS. ;)
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
Användarvisningsbild
The Tor
Geocachare

Inlägg av The Tor » ons aug 12, 2009 15:12

Det beror på vad du skall använda kartan till men eftersom du frågar här så gissar jag att Friluftskaran PRO Götaland skulle passa bäst.
Svejs
Geocachare
Efternamn: Östgaard
Förnamn: Hans

Inlägg av Svejs » ons aug 12, 2009 15:58

The Tor skrev:Det beror på vad du skall använda kartan till men eftersom du frågar här så gissar jag att Friluftskaran PRO Götaland skulle passa bäst.
Köpes med fördel på CD, om du vill kunna fippla med kartorna på datorn, lägga ihop kartor (om du behöver för fler områden), samt kanske vill ha den på flera gps-er. Karta på SD-kort har bara fördelen att det är lätt att peta i den första gången...
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » ons aug 12, 2009 16:22

Precis. tänkte ju cacha med den. Garmins kartor är apdyra. Vart köper man kartor egentligen?

Borde köpa till ett kort till min GPS med. Den klarar 2gb kort. hur mycket får man plats med på en karta egentligen?
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
Användarvisningsbild
The Tor
Geocachare

Inlägg av The Tor » ons aug 12, 2009 16:38

Ja, dom är svindyra... om man köper dom.

Friluftskartan Götaland skall vara på 355 MB.
Användarvisningsbild
otta
Geocachare

Inlägg av otta » ons aug 12, 2009 17:47

The Tor skrev:Ja, dom är svindyra... om man köper dom.
:D :D
bengtb
Geocachare
Efternamn: Bäverman
Förnamn: Bengt

Re: Vilken karta till min Garmin eTrex HCx?

Inlägg av bengtb » ons aug 12, 2009 17:49

wkstrm skrev:Som titeln. Har precis hämtat ut min GPS. ;)
Det beror på vad man vill göra och se med sin GPS. Personligen bygger jag en karta från openstreetmap.org. Den innehåller just nu de flesta vägarna i storstäderna, men lite färre ute i landet. Stigar blir fler och fler. Höjdkurvor kan man komplettera med, men det har inte jag gjort än.

Tyvärr verkar det inte finns så många färdiga kartor att bara ladda ner som är uppdaterade, men de är inte svåra att bygga.

En av fördelarna med deras karta är att den är gratis och att den går att uppdatera om man hittar fel eller något som saknas. Jämfört med min Tomtom saknas en del vägar i openstreetmaps, men de är sällan fel. Däremot tycker jag att det rätt ofta är fel i Tomtom. Det tog Tomtom 18 månader att rita om en korsning till en rondell hemmavid. På openstreetmap kunde jag ändra det på mindre än fem minuter!

Om någon pekar på ett bra ställe att lägga filer på på nätet så kan jag lägga ner min karta över Sverige så kan ni prova. Den är ungefär 35MB.
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » tor aug 13, 2009 20:20

bengtb skrev:
wkstrm skrev:Som titeln. Har precis hämtat ut min GPS. ;)
Det beror på vad man vill göra och se med sin GPS. Personligen bygger jag en karta från openstreetmap.org. Den innehåller just nu de flesta vägarna i storstäderna, men lite färre ute i landet. Stigar blir fler och fler. Höjdkurvor kan man komplettera med, men det har inte jag gjort än.

Tyvärr verkar det inte finns så många färdiga kartor att bara ladda ner som är uppdaterade, men de är inte svåra att bygga.

En av fördelarna med deras karta är att den är gratis och att den går att uppdatera om man hittar fel eller något som saknas. Jämfört med min Tomtom saknas en del vägar i openstreetmaps, men de är sällan fel. Däremot tycker jag att det rätt ofta är fel i Tomtom. Det tog Tomtom 18 månader att rita om en korsning till en rondell hemmavid. På openstreetmap kunde jag ändra det på mindre än fem minuter!

Om någon pekar på ett bra ställe att lägga filer på på nätet så kan jag lägga ner min karta över Sverige så kan ni prova. Den är ungefär 35MB.
Oj, det låter jätteintressant.
Kan tips om en site som är till för fildelning, dock ej i den negativa bemärkelsen som media har gett det. Det är inga torrents eller så, utan helt enkelt bara ett ställe som hostar filer.

www.rapidshare.com

När den är uppladdad får du en länk som du kan dela med dig av till dina vänner/bekanta/ovänner/okända etc etc.

Bild
bengtb
Geocachare

Inlägg av bengtb » fre aug 14, 2009 14:39

Jag provade och skrev om det i http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 7896#87896 eftersom jag trodde att flera kunde vara intresserade.
Användarvisningsbild
sanojnosslin
Geocachare

Inlägg av sanojnosslin » ons aug 19, 2009 10:33

Svejs skrev:Karta på SD-kort har bara fördelen att det är lätt att peta i den första gången...
En annan stor fördel är att kortet funkar i oberänsat antal gps:er.. jag är redan inne på min tredje nu under min korta karriär som cachare.. men hade jag cd:n så hade jag fått köpt ny nu, eftersom du bara får två licencer med den :(
Garmin nüvi 760 + Garmin Colorado 300, Volvo V50 AWD, Aeon Cobra 320 och en ryggsäck full med Kaffe ;) + en massa övrigt junk...
Svejs
Geocachare
Efternamn: Östgaard
Förnamn: Hans

Inlägg av Svejs » ons aug 19, 2009 11:25

sanojnosslin skrev:
Svejs skrev:Karta på SD-kort har bara fördelen att det är lätt att peta i den första gången...
En annan stor fördel är att kortet funkar i oberänsat antal gps:er.. jag är redan inne på min tredje nu under min korta karriär som cachare.. men hade jag cd:n så hade jag fått köpt ny nu, eftersom du bara får två licencer med den :(
OK, det klart det är ju en fördel ....

Det är ju så att alla behöver inte ha flera kartor parallellt i samma GPS eller fixa med den i Mapshare...

Nu är ju utgåven av friluftskartan pro ett antal år- så jag hoppas att jag inte behöver uppdatera fler än ny 1 GPS-modell innan den uppdateras. Då investeras det ju ändå i ny karta ;-)
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Användarvisningsbild
soffgrupp
Geocachare

Inlägg av soffgrupp » ons aug 19, 2009 23:41

bengtb skrev:
wkstrm skrev:

Jag är totalt otekniksk... Lägger man in dessa kartona i sin GPS (Som t.ex. Friluftskartan) ? Om så är fallet, kan man lägga in den i en Garmin E-Trex legend utan att ha mapsource?
Bryggeriets hemsida - www.myspace.com/bjorwik
bengtb
Geocachare

Inlägg av bengtb » tor aug 20, 2009 11:30

soffgrupp skrev:Jag är totalt otekniksk... Lägger man in dessa kartona i sin GPS (Som t.ex. Friluftskartan) ? Om så är fallet, kan man lägga in den i en Garmin E-Trex legend utan att ha mapsource?
Har du en Garmin med ett minneskort i så kan du skapa en map på kortet som heter "Garmin" och lägga kartan i den. Stoppa in minneskortet i GPS:en och det skall fungera.

Tyvärr har jag inte Friluftskartan så jag vet inte riktigt hur det går till. Jag antar att man måste registrera Friluftskartan, men det behövs ju inte med den från openstreetmaps.

Om du redan har en karta på din GPS som du vill komplettera med en från openstreetmap så måste du använda ett program. Samma sak om du inte har ett kort och försöker få inte kartan i det inbyggda minnet (om det nu går). Om dessa saker vet jag tyvärr ingenting eftersom jag själv har ett kort och bara en karta från openstreetmap.

/B
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » tor aug 20, 2009 15:18

bengtb skrev: Om du redan har en karta på din GPS som du vill komplettera med en från openstreetmap så måste du använda ett program. Samma sak om du inte har ett kort och försöker få inte kartan i det inbyggda minnet (om det nu går). Om dessa saker vet jag tyvärr ingenting eftersom jag själv har ett kort och bara en karta från openstreetmap.

/B
Jag tankade ner den som du hade gjorrt på länken lite längre upp. Köpte även ett minneskort idag men kan inte riktigt lista ut hur jag ska lyckas lägga in kartan på kortet. för tillfället får jag ingen kontakt med kortet när det sitter i min Garmin. Kanske måste jag aktivera det på något sätt?

Bild
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » tor aug 20, 2009 15:22

wkstrm skrev:
bengtb skrev: Om du redan har en karta på din GPS som du vill komplettera med en från openstreetmap så måste du använda ett program. Samma sak om du inte har ett kort och försöker få inte kartan i det inbyggda minnet (om det nu går). Om dessa saker vet jag tyvärr ingenting eftersom jag själv har ett kort och bara en karta från openstreetmap.

/B
Jag tankade ner den som du hade gjorrt på länken lite längre upp. Köpte även ett minneskort idag men kan inte riktigt lista ut hur jag ska lyckas lägga in kartan på kortet. för tillfället får jag ingen kontakt med kortet när det sitter i min Garmin. Kanske måste jag aktivera det på något sätt?
Vad är det för en typ av Garmin?
Skriv svar