Garmin Dakota 20

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
saltet
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Johan

Re: Garmin Dakota 20

Inlägg av saltet » tis mar 13, 2012 23:21

tmioa skrev:Någon som kan tipsa om bra karta till vår nyinköpta Dakota20? Givetvis för Geocaching :) Gör heller inget om det är till billig peng...
Den "karta" som är i nu från början vet jag inte om man kan kalla karta... // Tack!
Jag har själv friluftskartan men om du söker på karta, OSM eller Open street map här på forumet och läser lite så finns det gratis kartor att ladda ner
och installera i gps.en.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... oad#Europe
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tis mar 13, 2012 23:59

tmioa skrev:Någon som kan tipsa om bra karta till vår nyinköpta Dakota20? Givetvis för Geocaching :) Gör heller inget om det är till billig peng...
Den "karta" som är i nu från början vet jag inte om man kan kalla karta... // Tack!
Här finns finns osmkartor samma kartor som gc.com använder numera. Gratis.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... n/Download
Red: tvåa på denna puck
Elserrr
Ny i forumet
Efternamn: Mattsson
Förnamn: Emma

Inlägg av Elserrr » lör maj 12, 2012 17:30

Jag lånar denna befintliga tråd då det också gäller en Garmin Dakota 20.

Jag har precis köpt och packat upp min nya GPS, jag har ännu inte testat den än, jag har dock matat in open street map i den, verkar fungera bra!

Dock undrar jag över funktionen "send to GPS" från geocaching.com - Jag kopplade in GPS:en i datorn, installerade Garmin communicator plug in och sedan valde jag "send to GPS" på några cachar jag tänkte ta. Var hamnar dessa cachar? Jag trodde jag skulle kunna hitta dem under menyn Geocaching, men icke. Kan någon upplysa mig? Gör jag något fel? :?
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Inlägg av Drejan » lör maj 12, 2012 19:55

Har det hamnat några filer i mappen \garmin\gpx på din gps (GCxxxxx.gpx)?
Elserrr
Ny i forumet
Efternamn: Mattsson
Förnamn: Emma

Inlägg av Elserrr » lör maj 12, 2012 22:18

Drejan skrev:Har det hamnat några filer i mappen \garmin\gpx på din gps (GCxxxxx.gpx)?
Nix, det hade det inte. :( Det fungerade dock prickfritt från sambons dator. Jag har en apple, men den ska ju vara kompatibel med windows såväl som OSX. Nåväl, får använda sambons dator till det helt enkelt.
cheesehead75
Geocachare
Efternamn: Oskarsson
Förnamn: Emil

Inlägg av cheesehead75 » lör maj 12, 2012 23:17

Elserrr....är det filen rent fysiskt du letar efter i gpsen? Har också en Apple dator, Mac Book Pro 13". Eller är det så att den inte bara dyker upp när du klickar på Geocache /hitta en geocahe i Dakotan? Det händer mig ibland. Jag vet att cachen är överförd från GC.com och borde dyka upp när man klickar på Geocache i menyn men där finns inget. Filen finns dock rent fysikt i gpsen men den syns inte i menyn. Öppna Finder, sen enheten Garmin, välj mappen Garmin och sen mappen GPX. Ta bort GCXXX.gpx från mappen och lägg in den på nytt från GC.com. Då brukar den dyka upp i Dakotan och man kan klicka på den som vanligt.
To boldly go were no Geocahcer has gone before….
Team Thon
Geocachare
Efternamn: Thonfors
Förnamn: Patrik

Inlägg av Team Thon » sön maj 13, 2012 23:15

cheesehead75 skrev:Elserrr....är det filen rent fysiskt du letar efter i gpsen? Har också en Apple dator, Mac Book Pro 13". Eller är det så att den inte bara dyker upp när du klickar på Geocache /hitta en geocahe i Dakotan? Det händer mig ibland. Jag vet att cachen är överförd från GC.com och borde dyka upp när man klickar på Geocache i menyn men där finns inget. Filen finns dock rent fysikt i gpsen men den syns inte i menyn. Öppna Finder, sen enheten Garmin, välj mappen Garmin och sen mappen GPX. Ta bort GCXXX.gpx från mappen och lägg in den på nytt från GC.com. Då brukar den dyka upp i Dakotan och man kan klicka på den som vanligt.
Jag har exakt samma problem som Elserrr. (Garmin Dakota 20 + Apple). Jag har följt dina instruktioner men jag finner ingen GCXXX.gpx under min min mapp Finder/Garmin//GPX "GPX".

Vad göra????? :(
Användarvisningsbild
widetrak
Geocachare

Inlägg av widetrak » sön jul 08, 2012 16:46

Jag förstår inte hur Dakota 20 hanterar waypoints. Nån som har lust att förklara?
Cacher har jag laddat hem genom PQ och kopierat in hela PQ-filerna direkt på enheten.
Nu har jag laddat ner hitta-ut-koordinater i Timrå och Sundsvall och då har jag provat ladda ner dem som både POI och som riktiga waypoints och båda varianterna funkar. För/nackdelar med detta?

Det jag inte känner igen sen tidigare när jag hade CSX60 är att jag kan inte få upp mina waypoints i mapsource?
Användarvisningsbild
widetrak
Geocachare

Inlägg av widetrak » sön jul 08, 2012 16:46

Om jag navigerar till en waypoint eller cache, kan jag snabbt växla mellan att visa kartan vid målet och min nuvarande position?
Användarvisningsbild
widetrak
Geocachare

Inlägg av widetrak » sön jul 08, 2012 17:17

rogge88 skrev:
Här finns finns osmkartor samma kartor som gc.com använder numera. Gratis.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... n/Download
Red: tvåa på denna puck
Hur ofta bör man uppdatera sina OSM-kartor, de utvecklas väl fortlöpande vad jag förstår...?
Användarvisningsbild
widetrak
Geocachare

Inlägg av widetrak » sön jul 08, 2012 19:02

Många funderingar nu, när jag ska köra webupdater så kommer felmeddelande att jag måste köra .net framework 3.5. Den lyckas jag inte installera av nån anledning men .net 4 gick bra. Det tycker inte webupdater utan vill ändå ha 3.5?
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » sön jul 08, 2012 19:38

widetrak skrev:Många funderingar nu, när jag ska köra webupdater så kommer felmeddelande att jag måste köra .net framework 3.5. Den lyckas jag inte installera av nån anledning men .net 4 gick bra. Det tycker inte webupdater utan vill ändå ha 3.5?
Testa att avinstallera samtliga .NET och språkpaket för att sedan börja om med 3.5:an.

En fullständig installation finns här
http://download.microsoft.com/download/ ... etfx35.exe

När du eventuellt fått igång .NET 3.5 så installera de andra igen ifall de behövs till annat

Mer att läsa finna kanske här:
http://www.microsoft.com/sv-se/download ... aspx?id=22
BildBild
Användarvisningsbild
widetrak
Geocachare

Inlägg av widetrak » sön jul 08, 2012 22:04

The Forslunds skrev:
widetrak skrev:Många funderingar nu, när jag ska köra webupdater så kommer felmeddelande att jag måste köra .net framework 3.5. Den lyckas jag inte installera av nån anledning men .net 4 gick bra. Det tycker inte webupdater utan vill ändå ha 3.5?
Testa att avinstallera samtliga .NET och språkpaket för att sedan börja om med 3.5:an.

När du eventuellt fått igång .NET 3.5 så installera de andra igen ifall de behövs till annat

I felloggen står det mycket riktigt att det är 2.0 som säger ifrån, problemet är bara att jag hittar ingen 2.0 i kontrollpanelen, lägg till/ta bort...
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » lör jul 14, 2012 9:10

widetrak skrev:
The Forslunds skrev:

I felloggen står det mycket riktigt att det är 2.0 som säger ifrån, problemet är bara att jag hittar ingen 2.0 i kontrollpanelen, lägg till/ta bort...
Om du ej fått till det så installera 2.0 och starta om datorn, avinstallera den sedan, då kanske den försvinner helt.
BildBild
GCswe
Ny i forumet
Efternamn: alexander
Förnamn: åstrand

Garmin Dakota 20

Inlägg av GCswe » lör aug 04, 2012 11:35

Hej. Är inne på att köpa en Garmin Dakota 20. Har tänkt att använda både utomlands och i Sverige. Är det rätt val? Och det är väl inget problem att Dakotan har blivit för "gammal"?
Skriv svar