GSAK

Diskussioner om programvara för datorer (GSAK, Mapsource och liknande).
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem
Efternamn: Svedberg
Förnamn: Torgny

GSAK

Inlägg av Yngve Myrslok » ons jan 09, 2013 20:22

När jag uppdaterar loggar tar det en fasligt lång tid.

Fick för ett tag sedan tipset från Clasf att uppdatera, vilket jag gjorde. Nu har jag installerat om GSAK på en ny dator och har alla uppdateringar man kan ha...(tror jag)...ver 8.2.1.65 men det tar rysligt lång tid.
Har jag missat ngt?
Bild

Bild

Bild
peg54321
Geocachare

Re: GSAK

Inlägg av peg54321 » ons jan 09, 2013 21:24

När jag uppdaterar loggar tar det en fasligt lång tid.

Fick för ett tag sedan tipset från Clasf att uppdatera, vilket jag gjorde. Nu har jag installerat om GSAK på en ny dator och har alla uppdateringar man kan ha...(tror jag)...ver 8.2.1.65 men det tar rysligt lång tid.
Har jag missat ngt?
Har inget svar på din fråga men gjorde en liten test:
Inhämtade/ uppdaterade alla loggar på de cacher jag tagit av dig (Yngve Myrslok). Total 115 cacher ca 8000 loggar.
Det tog ca 12 minuter vilket inkluderade en vänteminut för att "api-limit was reached". Jag har GSAK 8.2.1.29 och använder funktionen Get recent logs...
Är detta "rysligt lång tid" eller normalt?
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons jan 09, 2013 21:43

4-5 minuter för 2600 loggar tog det för mig.
BildBild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » ons jan 09, 2013 21:59

Uppdatera enbart loggar har jag inte gjort, däremot tar det lång tid att uppdatera cachedata ca 30min för drygt 1250 cacher
Visom
Geocachare
Efternamn: Linde
Förnamn: Roger

Inlägg av Visom » ons jan 09, 2013 23:01

Hur många loggar per cache? Har för mig att det är max 30 per request, så om man inte är intresserad av gamla loggar kan man vinna tid på att bara ta de 30 senaste....
Bild
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem
Efternamn: Svedberg
Förnamn: Torgny

Inlägg av Yngve Myrslok » tor jan 10, 2013 23:12

Känns lite udda och det känns som om det tar längre tid nu efter nyinstallationen...eller så kan det ju vara så att jag bara upplever det som om det tar längre tid..
Lät det stå att tugga ett tag och det blev väl bra till slut.

Men det som jag tycker var lite udda var att innan så var det så att det inte (vad det nu exakt stod kommer jag inte ihåg) stod ngt om att det tog paus med api eller något i den stilen.
Men nu gjorde det igen...då var det api:t tvunget att ta paus i 60 minuter.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » tor jan 17, 2013 9:53

Den säger att den uppnått maximalt API-anrop på en timme, så dör gör den paus i en minut och tuggar på igen.

Har ett problem själv med loggar
Jag kanske är lite konstig men jag vill ha samtliga loggar på de cacher jag har i databasen, det är några stycken, typ 77.703st.
Började med att sortera i antal loggar och laddade ner max 1500 loggar, stod och tuggade några dagar och min dotter råkade klicka bort GSAK... Hmmm... var hade den slutat, kollade lite slumpmässigt tills jag hittade cacher som saknade loggar och det var i nivån 450 loggar, filtrerade ut cacher med 400 loggar eller mera och började om.

Men nu så blev jag lite less på att vänta så jag undrar om någon vet om man kan sätta användarflagga och få den att nollställas när loggar har uppdaterats, eller på annat sätt veta vilket datum en uppdatering blivit gjord, gärna även om alla loggar fanns så att den inte lade till några nya.
BildBild
Visom
Geocachare
Efternamn: Linde
Förnamn: Roger

Inlägg av Visom » tor jan 17, 2013 10:37

The Forslunds skrev:Den säger att den uppnått maximalt API-anrop på en timme, så dör gör den paus i en minut och tuggar på igen.

Jag kanske är lite konstig men jag vill ha samtliga loggar på de cacher jag har i databasen, det är några stycken, typ 77.703st.
Började med att sortera i antal loggar och laddade ner max 1500 loggar, stod och tuggade några dagar och min dotter råkade klicka bort GSAK... Hmmm... var hade den slutat, kollade lite slumpmässigt tills jag hittade cacher som saknade loggar och det var i nivån 450 loggar, filtrerade ut cacher med 400 loggar eller mera och började om.

Men nu så blev jag lite less på att vänta så jag undrar om någon vet om man kan sätta användarflagga och få den att nollställas när loggar har uppdaterats, eller på annat sätt veta vilket datum en uppdatering blivit gjord, gärna även om alla loggar fanns så att den inte lade till några nya.
Min gissning är att om man vill ha samtliga loggar är det bättre att sätta upp notifieringar för alla loggar och sedan läsa in notifieringsmailen i GSAK. Men det är klart, initialt är det nog lättare att uppdatera direkt via GSAK. Finns nog ingen flagga för om du har laddat ner alla loggar, då får du nog knåpa ihop ett eget makro. Eventuellt kan du göra en fullösning och filtrera på om publiceringsloggen är med men då kommer du få en hel del falska flaggor (på båda hållen) så det duger inte om du absolut vill ha 100%. En annan rubrik är senaste GPX, men om du uppdaterat med annat än att hämta samtliga loggar så blir den också missvisande.

Om du inte nöjer dig med annat än 100% så tror jag att det är den hårda vägen som gäller. Dela upp databasen på något sätt och uppdatera sedan delarna en efter en, tex publiceringsår eller landskap. Men i det långa loppet kommer du att få problem med 6000 APIanrop, du måste nyttja antingen PQs eller notifieringar för att komma runt den begränsningen.
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » tor jan 17, 2013 11:45

Visom skrev:
The Forslunds skrev:Den säger att den uppnått maximalt API-anrop på en timme, så dör gör den paus i en minut och tuggar på igen.

Min gissning är att om man vill ha samtliga loggar är det bättre att sätta upp notifieringar för alla loggar och sedan läsa in notifieringsmailen i GSAK.
Notifieringar har jag tänkt på men att täcka in sverige med notifieringar blir ju ett antal...
Det var mest de gamla loggarna jag tänkte på, lite onödigt men vill ha dom ändå... Tänkte om man hade "alla" loggar i databasen nu vid årsskiftet så kan man uppdatera databasen varje månad i framtiden så har man den hyfsat uppdaterad vad det gäller loggar.
Cacherna har jag nästan alla som finns/funnits i Sverige till dags datum och det är ganska kul att sitta och titta på gamla arkiverade cacher runtomkring, några ska man kanske besöka för att se om det finns någon burk kvar.

Men det var ju just det om man kan få till så att man kan filtrera ut de cacher som inte fått sina loggar uppdaterade från en viss tidpunkt eller en flagga som ändrar status vid uppdateringen oavsett om den lägger till loggar eller inte.
BildBild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Re: Sv: GSAK

Inlägg av The Forslunds » sön mar 24, 2013 2:09

Nu har min GSAK börjat dumma sig, "max anrop per timme uppnåt" efter 30 cacher a 30 loggar. För en vecka sedan så tuggade den på utan hinder. Någon fler som märkt detta? kanske har något med de senaste GSAK uppdateringarna att göra...
BildBild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » mån mar 25, 2013 8:40

En fråga ang Gsak
Min version av gsak är 8.2.0.11 men det finns ju nyare versioner hur hittar jag den?
Jag har inställt att den ska uppdatera varje dag men tyvärr uppdateras inte Gsak av sig själv vad kan vara fel?
Tacksam för svar.

Edit det har löst sig hittade var jag kunde ladda ner den nya i en tråd här på forumet.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » mån mar 25, 2013 19:36

The Forslunds skrev:Nu har min GSAK börjat dumma sig, "max anrop per timme uppnåt" efter 30 cacher a 30 loggar. För en vecka sedan så tuggade den på utan hinder. Någon fler som märkt detta? kanske har något med de senaste GSAK uppdateringarna att göra...
Nu verkar det fungera igen, har laddat ner de 30 senaste loggarna på 30.000 cacher på ca 18 timmar.
BildBild
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » mån jul 22, 2013 16:43

Finns det något sätt att radera alla loggar på alla cacher i en databas ? min databas med sveriges alla cacher och blivit fruktansvärd långsam.... man kan ju radera alla cacher men skulle gärna undvika det då jag har en massa ändrade koordinater och annat på visa...
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » mån jul 22, 2013 17:26

Export till gpx utan loggar och importera till ny db?

Från Mobil som stavar illa
Bild
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » mån jul 22, 2013 18:33

Falkz skrev:Finns det något sätt att radera alla loggar på alla cacher i en databas ? min databas med sveriges alla cacher och blivit fruktansvärd långsam.... man kan ju radera alla cacher men skulle gärna undvika det då jag har en massa ändrade koordinater och annat på visa...
Tror detta fungerar (under Databas - Purge logs):

Bild
Bild
Bild
Skriv svar