Databasens storlek och utformning i gsak

Diskussioner om programvara för datorer (GSAK, Mapsource och liknande).
Groggvirke
Geocachare
Efternamn: J
Förnamn: B

Databasens storlek och utformning i gsak

Inlägg av Groggvirke » tor jun 27, 2013 12:03

Hur många cacher har ni i er databas och varför?
Själv har jag alla inom 100 km, vet inte varför det blev så, bara valde det helt enkelt. 9250 cacher i dagsläget.
Sen undrar jag varför en del delar upp cacherna i flera databaser, typ egna, funna, mysterys osv, varför? Vad vinner man på det?

Ursäkta en massa noobfrågor :oops:
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Re: Databasens storlek och utformning i gsak

Inlägg av Sillen » tor jun 27, 2013 13:21

Jag har haft samma funderingar som dig förut men nu har även jag gått över till att dela upp så att jag har flera databaser. De databaserna jag har är:
Normal, detta är huvuddatabasen som jag använder mest. I den finns naturligtvis alla mina founds men även alla mysterycacher som finns i Sverige då det är mitt största intresse inom hobby.Därtill kan jag lägga in andra cacher som jag tycker är intressanta varpå jag markerar dem så att de inte raderas när jag städar i databasen. Om jag sedan ska åka någonstans och jag vill ha lite traddar eller så tillfälligt så lägger jag även in dem här men dessa raderas rätt snart.

Utländska cacher: i den lägger jag in främst mystar som finns utomlands som jag löst och lagt corr coord på. Bra att ha om jag reser någon gång.

"komplett" Sverige, i denna har jag en rellativ komplett uppsättning på cacher. Används bara i undatagsfall men jag hade ett projekt som jag la ner som jag tänkte använda datan till. Att jag inte har denna som normal beror på att den är rätt tung att jobba i då det blir segt.

Utöver detta så jag emellanåt tillfälliga databaser, typ om jag ska resa någonstans och jag vill ha både svenska utländska cacher med eller om jag testar något annan i GSAK.
Bild
Bild
Groggvirke
Geocachare

Inlägg av Groggvirke » tor jun 27, 2013 13:32

OK, testade direkt med att skapa en ny databas som jag flyttade över en cache i.
fast nu kommer nästa fråga: Om jag vill visa cacher från olika databaser på samma karta, går det? :roll:
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » tor jun 27, 2013 13:49

Groggvirke skrev:OK, testade direkt med att skapa en ny databas som jag flyttade över en cache i.
fast nu kommer nästa fråga: Om jag vill visa cacher från olika databaser på samma karta, går det? :roll:
Inte vad jag vet, det är bland annat därför jag ibland slår ihop olika databaser.
Tips, lär dig hantera filter för det är en mycket bra att kunna!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » tor jun 27, 2013 17:51

Jag hade ngr olika innan, hittade, placerade, arkiverade lösta mystar mm
Men tröttnade på att flytta runt så nu har jag alla i en DB ca 80.000, blir lite segt ibland men men...

Använder filter istället
Groggvirke
Geocachare

Inlägg av Groggvirke » tor jun 27, 2013 20:47

OlaHansson skrev:Jag hade ngr olika innan, hittade, placerade, arkiverade lösta mystar mm
Men tröttnade på att flytta runt så nu har jag alla i en DB ca 80.000, blir lite segt ibland men men...

Använder filter istället
80.000!! haha, jag trodde jag hade många med mina 9500, tänkte det var dags att rensa. Har alla inom 100 km hemifrån. Upplever ingen seghet ännu, fast jag har det i dropbox.

Tror som dig att det är bäst att ha alla i samma databas och filtrera fram det man behöver för tillfället.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tor jun 27, 2013 21:46

Jag har bara en enda stor databas över Sverige.
Överordnade (cacher): 86.025
Tillhörande (parkeringar osv.): 12.744
Loggar 7.857.415

Jag har en Intel 520 SSD på 60Gbyte som är dedikerad till databasen för hastighetens skull, körde förut på en vanlig mekanisk hårddisk och det var en pina...

Jag delade upp databasen förut i hittade, egna och övriga men det blev så jobbigt, man kan ju skapa filter så att man bara ser de man vill se så jag slog ihop databaserna igen. Bra att även kunna kombinera filter så att man bara visar icke hittade aktiva cacher plus lösta mystar, så att icke lösta mystar filtreras bort.
BildBild
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » tor jun 27, 2013 22:57

Jag har +90k cacher och använder en enda databas, förutom om jag vill ha en specifik databas för något speciellt. T.ex lägger jag in utländska cacher jag planerar att ta i en egen men de jag sedan hittar läggs in i min huvuddatabas.
Säger som flera andra; filter gör jobbet!
Bild
Bild
Groggvirke
Geocachare

Inlägg av Groggvirke » fre aug 30, 2013 11:51

OK, tack för svaren.
jag har de senaste veckorna laddat ner samtliga i sverige, ca 72.000 aktiva nu.
Använde denna pq-plitter:
http://project-gc.com/Tools/PQSplit
det funkade smidigt.
Eftersom man max får ta 5 pq per dag och de max för innehålla 1000 cacher per styck så tar det ju ett tag.
Kör allt i dropbox och det funkar ganska smidigt.

Nu några frågor:

1:
Databasen är 246MB, jag tycker det verkar löjligt stort med tanke på att det "bara" är 72.000 cacher, hur stora är era?
Har inga loggar i gsak.

2:
Hur håller ni era databaser uppdaterade, finns macro för det? Eller gör man det manuellt.
Sorterar man på kolumnen "senaste gpx" så är det iofs ganska enkelt att uppdatera de äldsta cacherna manuellt.

3:
Hur tankar ni hem nya cacher? Själv har jag en pq som körs varje dag och som tar samtliga nya inom sverige den senaste veckan, kanske finns det smidigare sätt?
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » fre aug 30, 2013 14:09

Min databsas över Sverige

1: 3,44GB (90.546 cacher, 8 624 695loggar)

2: Hur jag uppdaterar den? Jag uppdaterar både med PQs och direkt via GSAK, i teorin 11000 cacher per dygn. Praktiken går jag inte in på...

3: Jag brukar skapa en PQ som nästan slår i taket med datum tom 20141231.

Risken att bara ta den senaste veckan är att man missar sådana som placerats ut och varit lite trubbel med så att granskningen tagit tid, så man bör nog köra två PQ med så stort datumspann som möjligt för att fånga de flesta nya.
BildBild
Groggvirke
Geocachare

Inlägg av Groggvirke » fre aug 30, 2013 15:27

11.000 per dygn? Gränsen är väl 5000? Eller gäller den gränsen bara ladda ner nya cacher?

Fattar inte detta med att jag kan missa cacher? Om jag har en PQ som kör varje dygn och som tar veckans senaste cacher, går det att missa i så fall? Den tar väl alla som lagts ut senaste veckan? Eller menar du att om reviewern tar mer än en vecka på sig så syns inte den?
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre aug 30, 2013 16:02

Groggvirke skrev:11.000 per dygn? Gränsen är väl 5000? Eller gäller den gränsen bara ladda ner nya cacher?

Fattar inte detta med att jag kan missa cacher? Om jag har en PQ som kör varje dygn och som tar veckans senaste cacher, går det att missa i så fall? Den tar väl alla som lagts ut senaste veckan? Eller menar du att om reviewern tar mer än en vecka på sig så syns inte den?

5 X PQ + 6000 hämta direkt med GSAK och om jag skapar en ny cache så kan jag sätta vilket placeringsdatum jag själv vill bara det har passerats och då kan man tappa bort någon som jag ett "felaktigt" datum
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » fre aug 30, 2013 16:07

Groggvirke skrev:11.000 per dygn? Gränsen är väl 5000? Eller gäller den gränsen bara ladda ner nya cacher?

Du har 5000 via PQs från Geocaching.com sedan har du ytterligare 6000 via GSAK.

PQ-motorn ser inte publiceringsdatum, det är bara en logg, den går efter placeringsdatum som kan vara flera veckor tillbaka.
BildBild
Skriv svar