Bildredigeringsprogram?

Diskussioner om programvara för datorer (GSAK, Mapsource och liknande).
newtommon
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lööf
Förnamn: Monica

Bildredigeringsprogram?

Inlägg av newtommon » mån dec 09, 2013 12:12

Vilka bildredigeringsprogram använder ni för att hitta information i eller separera olika lager? Jag har provat några olika, pixlr, irfanwiew och gimp men tycker att vissa moment är tämligen obegripliga att utföra. Just nu fick jag ett smärre sammanbrott då jag skulle kolla hur jag gjorde med en myst, gif-bild, där jag hittat en information i ett underliggande lager för någon månad sedan. Nu är det stört omöjligt för mig att hitta infon igen och jag kommer inte alls ihåg hur jag betedde mig den gången. Jag vet ju att den finns!

Finns det något bildredigeringsprogram som är bra och lättanvänt med en hyfsat begriplig manual (så att jag förstår vad jag gör)? :oops: Vilka används mest?
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Re: Bildredigeringsprogram?

Inlägg av -Beast- » mån dec 09, 2013 13:12

Själv använder jag Photoshop CS4, men det är dyrt, tungt att köra och inte alltid enkelt.
En billigare och enklare program är paitn.net ( http://www.getpaint.net/ ) som är gratis, inte lika tungt och ganska lättfattligt. Anledningen att jag inte kör det så ofta är att jag inte fått det att funka ordentligt med min ritplatta.

Är du bara ute efter informationen så kommer man ganska långt med http://regex.info/exif.cgi
Och på http://imgops.com/ kan man prova ganska många olika saker med bilderna.
Bild Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån dec 09, 2013 17:45

Så länge det är information i själva bilden har Gimp aldrig svikit mig. Öppnar du en gif i gimp får du ett lager för varje bildruta. I fönstret/fliken Lager kan du släcka enskilda lager för att se underliggande med hjälp av det svarta ögat i vänsterkant av lagret. Det lagret som är övers i listan är också det som ligger överst i själva bilden. Så för att se näst överta måste du släcka översta.

Ett annat alternativ är såklart att helt enkelt titta på gifbilden i t.ex webläsaren så dyker säkert den eftertraktade informationen upp tids nog. Ett ganska okänt knep är att trycka på ESC på tangentbordet när rätt bildruta syns. Detta stoppar animationen. För att starta animationen igen måste man såvitt jag vet ladda om sidan/bilden.

När det gäller information som inte syns i bilden är det helt andra program som gäller 8)
Bild
newtommon
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lööf
Förnamn: Monica

Inlägg av newtommon » mån dec 09, 2013 18:19

Tack båda. Just när det gäller min borttappade info i den bilden jag nämnde så tror jag att jag hittade den genom att förändra opaciteten i pixlr som jag nådde via imgops. Eftersom jag har löst mysten och fått grönt i checkern så har jag ju inte bara inbillat mig utan faktiskt sett infon som behövdes för uträkningen av koordinaterna. :| Uppenbarligen måste jag inte riktigt ha vetat vad jag gjorde när jag fick fram infon eftersom jag inte kan återskapa det fastän jag testat massor med olika metoder.

Därför skulle det vara kul att höra vilka program som är populära bland er som är mer erfarna.
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Frudden » mån dec 09, 2013 21:55

linsrille skrev: Ett ganska okänt knep är att trycka på ESC på tangentbordet när rätt bildruta syns. Detta stoppar animationen.
Fungerar inte i nyare versioner av Firefox. :x Hur det är med IE vet jag inte för det viruset startar inte i min dator.

// Fredrik W
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån dec 09, 2013 23:15

Frudden skrev:
linsrille skrev: Ett ganska okänt knep är att trycka på ESC på tangentbordet när rätt bildruta syns. Detta stoppar animationen.
Fungerar inte i nyare versioner av Firefox. :x Hur det är med IE vet jag inte för det viruset startar inte i min dator.

// Fredrik W
Var ju tvungen att undersöka, mycket riktigt, men det finns ett tillägg om behovet kommer krypande:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... superstop/
Bild
Skriv svar