Geocaching.com via Android-telefon/surfplatta.

Diskussioner om programvara för datorer (GSAK, Mapsource och liknande).
Lilla o
Ny i forumet
Efternamn: Mörk
Förnamn: Stig

Geocaching.com via Android-telefon/surfplatta.

Inlägg av Lilla o » fre maj 23, 2014 18:59

Har någon stött på problemet med; att när man är inloggad på Geocaching.com via en Android -telefon eller Surfplatta, och försöker att öppna beskrivningen på en geocache, får felmeddelandet att URL-adressen är felaktig? Problemet uppstår alltså inte när man går vi Geocaching-appen.
Lilla o.
davisfreimanis
Geocachare

Re: Geocaching.com via Android-telefon/surfplatta.

Inlägg av davisfreimanis » lör maj 24, 2014 11:17

Jag har inte haft något problem med Android 4.4.2 och med Chrome.

Vad använder du för webläsare? Har du testat chrome eller dolphin browser?
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » sön maj 25, 2014 22:07

Har inte sett något problem med detta. Använder den inbyggda webläsaren med android 4.3 tror jag. Det smidigaste för att komma runt problemet är nog som föregående sa. Annars kanske det finns en uppdatering till din mobil.
Bild
Lilla o
Ny i forumet

Inlägg av Lilla o » mån maj 26, 2014 15:00

Har kommit en liten bit på väg; när jag öppnar en specifik Geocache via Geocaching.com i min Androidtelefon, så får jag alltid en fråga om med vilken av tre förvalda webbläsare jag vill öppna den. Väljer jag Chrome eller Internet så funkar det, men om jag väljer Geocaching, så får jag meddelandet att det är fel URL.
I min sprillans nya ASUS-Tablet, så visas aldrig den frågan, och trots att Geocaching.com är hämtad med Chrome, så kommer alltid felmeddelandet om fel URL. Androidversionen i plattan är 4.2.2.
Lilla o.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » mån maj 26, 2014 16:24

Det är alltså när en cache-url öppnas med geocaching-appen? I så fall vilken app använder du?

Frågan kommer för övrigt om du har flera appar som kan öppna den valda adressen/filen och inte svarat "alltid" när du tidigare fått upp den frågan.
Bild
Lilla o
Ny i forumet

Inlägg av Lilla o » tis maj 27, 2014 15:56

Problemet är alltså inte kopplat till någon geocachingapp, utan uppstår när jag gått in på Geocaching.com via webbläsare, ex. Chrome.
Inget jätteproblem kanske, utan mer en ordningsfråga. Jag kan t.ex. skriva loggar i de fältanteckingar som jag skickat ifrån min eller hustruns telefonappar.
Tack för ditt engagement Linsrille. Det värmer en gammal Jönköpingsgrabb.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » ons maj 28, 2014 0:08

Lilla o skrev:Tack för ditt engagement Linsrille. Det värmer en gammal Jönköpingsgrabb.
Så lite så :)

Jag skrev naturligtvis fel. Det kanske inte ändrar något, men jag menade att om du exempelvis öppnar en cache-URL ifrån en notifiering i mailform så kommer antingen cachen öppnas i förvalt program (webläsare eller cache-app) eller så får du frågan om var den ska öppnas.

Det är avlägset att jag skulle kunna lösa frågan åt dig, men jag förstår den inte ens riktigt..

URL'arna ser olika ut beroende på varifrån de kommer, ett exempel:

http://coord.info/GC51P13
http://www.geocaching.com/geocache/GC51P13
http://www.geocaching.com/geocache/GC51 ... a-om-skala
http://www.geocaching.com/geocache/GC51 ... bce717e9c5

Dessa leder alla till samma cache. Webläsaren borde kunna öppna alla, men är det en cachingapp (vilket du säger att det inte är) kan den kanske inte hantera alla sorterna om den inte känner igen URL'ens struktur. Neongeo t.ex vill gärna öppna cacheloggs-URLar, men slår bakut när det inte kommer tillbaks en cachebeskrivning från servern.
Bild
Lilla o
Ny i forumet

Inlägg av Lilla o » tor jun 05, 2014 14:52

Hej Linsrille.
Testade att öppna din geocache via länkarna i ditt svar.
På första alternativet får jag frågan om jag vill öppna med Chrome, Geocaching eller Internet. ( Jag använer ASUS Android-platta.)
Om jag väljer Chrome eller Internet, så får jag meddelandet om fel URL-adress. Väljer jag Geocaching, så öppnas cachen i Android-geocachingappen.
När jag testar de andra länkarna som du infogat, öppnas cachen i Geocaching.com, utan att jag får någon fråga.
Jag förstår lite mer nu, men internets vägar är ibland outgrundliga.
Jag släpper det här nu, det är ju som sagt inget stort problem, så än en gång tack för engagemanget!
Passerar Jönköpig i helgen, men hinner nog inte med någon burkjakt.
Lilla o.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tor jun 05, 2014 15:54

Lite nyfiket och .. säkert totalt korkad fråga .. men är du inloggad på geocaching.com i den webbläsare du använder? Ellder det är så illa att du inte ens kommer till en webbsida?
Bild
Skriv svar