Behöver lite hjälp med att skapa ett filter i GSAK

Diskussioner om programvara för datorer (GSAK, Mapsource och liknande).
endator
Geocachare
Efternamn: dator
Förnamn: en

Behöver lite hjälp med att skapa ett filter i GSAK

Inlägg av endator » sön maj 10, 2015 12:06

Hejsan.

Är ingen större stjärna på GSAK men har i alla fall börjat komma igång och sett lite fördelar.
En är att det är väldigt smidigt att ladda bilgps:en med hjälp av Nuvo_GPX_v2-makrot.

Men nu är det så att jag skulle vilja ha lite hjälp med att skapa ett filter som ger mig de cacher jag vill ha, och inte tar med de jag inte vill ha :).

Det jag vill ha är alla cacher som jag och ett antal namngivna nick INTE loggat (dvs minst EN av oss i bilen INTE har loggat, har alla loggat den ska den inte vara med)

Dessutom ska cacher utlagda av mig och sambon alltid vara med, fast här vill jag inte ha med eventuella extra waypoints, det är ju inte meningen att andra som är med i bilen ska råka se våra mystfinaler av misstag :)

Om det dessutom går att styra vilka cacher som syns med smileys i gps:en hade det varit en extra bonus.

Utöver detta anger jag begränsningen med länsnamn eller ritar en ruta på kartan, men det har jag redan fattat hur man gör :D

Går detta att göra? Det förutsätter jag att det gör :D men får inte ihop det alls när jag testar.

mvh/1d
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Re: Behöver lite hjälp med att skapa ett filter i GSAK

Inlägg av The Forslunds » sön maj 10, 2015 13:51

endator skrev:Hejsan.

Är ingen större stjärna på GSAK men har i alla fall börjat komma igång och sett lite fördelar.
En är att det är väldigt smidigt att ladda bilgps:en med hjälp av Nuvo_GPX_v2-makrot.

Men nu är det så att jag skulle vilja ha lite hjälp med att skapa ett filter som ger mig de cacher jag vill ha, och inte tar med de jag inte vill ha :).

Det jag vill ha är alla cacher som jag och ett antal namngivna nick INTE loggat (dvs minst EN av oss i bilen INTE har loggat, har alla loggat den ska den inte vara med)

Dessutom ska cacher utlagda av mig och sambon alltid vara med, fast här vill jag inte ha med eventuella extra waypoints, det är ju inte meningen att andra som är med i bilen ska råka se våra mystfinaler av misstag :)

Om det dessutom går att styra vilka cacher som syns med smileys i gps:en hade det varit en extra bonus.

Utöver detta anger jag begränsningen med länsnamn eller ritar en ruta på kartan, men det har jag redan fattat hur man gör :D

Går detta att göra? Det förutsätter jag att det gör :D men får inte ihop det alls när jag testar.

mvh/1d
Detta har jag snappat upp från någonstans, denna rad i "where" på ett filter visar bara cacher som inte är loggade av "The Forslunds" och "okstrom", du kanske har nytta av det.

Kod: Markera allt

code not in (select lParent from logs where g_foundlog(ltype) and (lBy='The Forslunds' or lBy='okstrom')
)
sedan kan du kombinera flera sparade filter med följande macro ifall du vill bygga vidare.
http://gsak.net/board/index.php?showtop ... st&p=88981
BildBild
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Inlägg av Anden81 » sön maj 10, 2015 14:50

Tänk på att du måste ha alla loggar på alla cachar i databasen för att detta ska funka fullt ut, för saknar du en logg som råkar vara en av era loggar på en cache så kommer den med även om alla hittat den.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » sön maj 10, 2015 15:35

Loggarna går ju att lätt fixa med en myfindsgpx från samtliga i sällskapet :)
BildBild
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem
Efternamn: Olsson
Förnamn: Bengt-Åke

Inlägg av benke.olsson » sön maj 10, 2015 20:47

Funktionen finns annars i GC-project. Bara att ladda ner en GPX-fil därifrån (vet inte om man måste vara betalande för denna funktion).
Bild
Bild
endator
Geocachare
Efternamn: dator
Förnamn: en

Inlägg av endator » sön maj 17, 2015 20:22

Tack för alla svar, jag trodde jag hade bockat i att forumet skulle maila mig vid svar men tydligen hade jag missat det :)

macrot FiltersCombine verkar vara en fullträff, känns som att det går att ha till mycket .

Jo Benke jag vet att pgc har en liknande funktion, men syftet var delvis att lära mig mera om gsak så därför väljer jag bort den lösningen just den här gången.

Tanken är att helautomatisera skapandet av mitt ordinarie underlag till bilgps:en och att ha ett bra verktyg att skapa varianter beroende på vilka deltagarna är för tillfället.

Kodsnutten gör inte riktigt det jag vill, men det är rätt metod för att filtrera ut de jag vill ha.

Med den här snutten får man alla cacher där ingen av de listade nicken har loggat:

code not in (select lParent from logs where g_foundlog(ltype) and (lBy='The Forslunds' [b]or [/b]lBy='okstrom')
)
Med den här snutten får man alla cacher som inte alla listade nick loggat:

code not in (select lParent from logs where g_foundlog(ltype) and (lBy='The Forslunds' [b]and [/b]lBy='okstrom')
)
Jag vet att allt i gsak baseras på vad jag har lokalt i min db för tillfället, men det är inte det som är huvudproblemet, precis som Forslund skriver går det att lösa, min variant är makrot GetAllLogsForUser där jag ett par gånger i månaden kör varianten med sista 30 dagarnas loggar på några kompisar. Jag vet också att det inte är heltäckande eftersom en del är lite hopplösa med sitt loggande :P, men så jäkla noga är det inte :D

Så nu är det bara kvar att kunna kontrollera vilket nick som ska få styra vilka cacher som syns som hittade i gps:en :).

/F
Bild
Skriv svar