GSAK-derivat för GNU/Linux

Diskussioner om programvara för datorer (GSAK, Mapsource och liknande).

Ska det utvecklas ett GSAK-derivat för andra plattformar än Windows?

Ja, det tycker jag. Jag kan dock inte hjälpa till så mycket.
36
62%
Ja, självklart. Jag kan även vara behjälplig med utveckling.
12
21%
Nej, det finns ingen anledning.
10
17%

Antal röster: 58
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
GSAK-derivat för GNU/Linux

Inlägg av McB. » mån aug 18, 2008 0:42

En diskussion om detta startade i Asus Eee-tråden, men för att inte gå alltför OT i den tråden startar jag en ny.

Finns det något intresse för ett GSAK-derivat för GNU/Linux, eller kanske ett plattformsoberoende alternativ som kan fungera både på Unix-derivat såsom Mac OS X och GNU/Linux, men också på Windows?

Personligen skulle jag kunna ta på mig en ledande utvecklarroll och hålla i det hela, men om applikationen i framtiden skall kunna konkurrera med GSAK även på Windows-plattformar skulle nog projektet bli ganska stort i omfattning. Hjälp behövs inte bara på design- och utvecklingsfronten, utan även av "gemene man" med önskemål om funktioner och hjälp med testning.

Så, vad säger ni? Finns det intresse för ett dylikt projekt, och finns det folk här som kan tänka sig att hjälpa till?
Före detta geocachare.
eric_och_lina
Geocachare

Inlägg av eric_och_lina » mån aug 18, 2008 6:56

Absolut, men bara om det är open source.

Ang. utvecklingsmiljö/språk:
.net/mono är ett alternativ (men inte riktigt bra), java är nog ett bättre alternativ (personligen fixar jag det ganska så bra), men c++/qt är något som jag skulle vilja fördjupa mig i.

Tyvärr har jag nog inte så mycket tid närmaste halvåret iaf.

Alla tre alternativen ger väl iaf. något så där plattformsoberende, även om det första alternativet inte är helt samma mellan unix och windows.

mvh/Eric

Edit: Testat detta föressten ? http://sourceforge.net/projects/jeocache/
Användarvisningsbild
gunnar_g
Geocachare

Windows för GSAK

Inlägg av gunnar_g » mån aug 18, 2008 7:22

Jag ser gärna något GSAKliknande för Mac OS (och Linux).
De program jag testat i Mac för geocaching (maccaching/geojournal) fyller inte tomrummet efter GSAK. Det jag främst nyttjar i GSAK är Macro för att ladda POI i Vista HCX och Nuvi. POI i Nuvi mha TourGuidefunktionen för att få med all textbeskrivning.

Gunnar

Inlägg av marikanders » mån aug 18, 2008 9:45

Java borde väl vara ett bra val.

*Många kan det.
*Plattformsoberoende.
*Bra funktioner för GUI.
*Bra stöd för XML, (GPX-filer).
*Databas inkluderad, (JavaDB=Sun's version av Apache Derby).
*Bra möjligheter att baka in något script-språk att använda som bas för macron, t.ex Rhino, Jython, JACL.
rand_althor
Geocachare

Inlägg av rand_althor » mån aug 18, 2008 10:24

Om det skrivs i Java så förutsätter jag att det inte nyttjar saker som bara fins i SUN's Java, så att det även fungerar med fria Javaimplementationer....
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Användarvisningsbild
Eken
Geocachare

Inlägg av Eken » mån aug 18, 2008 10:55

Jag bidrar gärna med att skissa på funktionalitet och som alpha/beta-testare mm!
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem

Inlägg av Odur » mån aug 18, 2008 11:16

C++/Qt är ett solklart alternativ tillsammans med SQL lite.
Jag är med! Men det måste vara FOSS, annars kan det kvitta.

Java tycker jag blir för tungt. Men det kanske bara är jag som har fördomar?
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån aug 18, 2008 11:19

Implementationsspråk är en knivig fråga. C#/Mono är ett, Java är ett annat alternativ. Python likaså. Python behärskar jag inte lika bra som de två övriga, så det kan egentligen skrotas på en gång. Java är ju också det enda som kan åstadkomma fullständigt plattformsoberoende. marikanders kommer också med bra argument för Java, så jag tycker att vi kör på det.

Ja, programmet skall naturligtvis vara fullständigt fritt (GPL v2 eller liknande).

rand_althor: Suns JRE är GPL-kompatibel, och därmed fri?

Något som kan vara intressant att titta på är hur kompatibla vi skall vara med existerande GSAK-installationer. Det vore helt klart en fördel om man kunde importera existerande databas och inställningar.

Något som saknas i GSAK idag?
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån aug 18, 2008 11:22

Odur skrev:Java tycker jag blir för tungt. Men det kanske bara är jag som har fördomar?
Det är nog du som har fördomar är jag rädd. Efter diverse benchmarks kan jag faktiskt inte se att Java är nämnvärt långsammare än något annat när det gäller "vanliga" desktop-applikationer. Pratar vi 3D eller tunga beräkningsapplikationer blir skillnaden större.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem

Inlägg av Odur » mån aug 18, 2008 11:25

Java... Hmm.. Ska jag behöva lära mig sån skit också :wink:
Ok, kör på det då. Jag tror fortfarande att C++/Qt hade varit bäst för det är mycket lätt att porta samtidigt som det är väldigt snabbt. Men jag får väl vika mig.

Jag tycker vi börjar med grundläggande funktioner för att sen bygga ut efterhand. Att importera en GSAK databas borde inte vara för svårt att lösa, men är det nödvändigt att lägga krut på ibörjan? Bättre att implementera GPX och LOC-stödet fullt ut först. Det går ju alltid att exportera sin databas i GSAK till GPX och importera den vägen.
McB skrev:
Odur skrev:Java tycker jag blir för tungt. Men det kanske bara är jag som har fördomar?
Det är nog du som har fördomar är jag rädd. Efter diverse benchmarks kan jag faktiskt inte se att Java är nämnvärt långsammare än något annat när det gäller "vanliga" desktop-applikationer. Pratar vi 3D eller tunga beräkningsapplikationer blir skillnaden större.
Ok, jag säger bara Azureus (Java) och KTorrent eller uTorrent (C++). Jag vet vad som går snabbast och resurssnålast på min maskin iaf :wink:

Nog om det. Om du säger Java, så får det bli det. Det är ju ändå ingen annan som tar på sig projektledarrollen.
Bild

Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån aug 18, 2008 11:34

Anledningen till varför jag personligen vill använda Java är för att jag kan det bäst, och att jag har en liten "grudge" mot C++ (och även Qt), men det behöver vi inte ta just nu... ;)

Precis som du säger bör GPX- och LOC-stöd komma först. Likaså integration med existerande verktyg som GPSbabel.

Skall vi försöka sammanställa en lista på funktionella och ickefunktionella krav kanske?
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem

Inlägg av Odur » mån aug 18, 2008 11:36

Kan vi börja med att öppna ett projekt på exempelvis Sourceforge? Alla projekthanteringsverktyg vi behöver finns ju där.
Bild

Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån aug 18, 2008 11:44

Odur skrev:Kan vi börja med att öppna ett projekt på exempelvis Sourceforge? Alla projekthanteringsverktyg vi behöver finns ju där.
Låter bra. Jag kan fixa det, så är det bara för folk att joina projektet sen.

Namn? Någon rekursiv akronym är alltid kul, typ YASAK (Yet Another Swiss Army Knife). :P
Före detta geocachare.
rand_althor
Geocachare

Inlägg av rand_althor » mån aug 18, 2008 11:48

Om det ska skrivas i jva så kanske jSAK?
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem

Inlägg av Odur » mån aug 18, 2008 11:48

jASAK (jASAK Ain't a Swiss Army Knife) i gammal god GNU anda :P
Bild

Låst