GSAK-derivat för GNU/Linux

Diskussioner om programvara för datorer (GSAK, Mapsource och liknande).

Ska det utvecklas ett GSAK-derivat för andra plattformar än Windows?

Ja, det tycker jag. Jag kan dock inte hjälpa till så mycket.
36
62%
Ja, självklart. Jag kan även vara behjälplig med utveckling.
12
21%
Nej, det finns ingen anledning.
10
17%

Antal röster: 58
Användarvisningsbild
pengi
Geocachare

Inlägg av pengi » ons aug 20, 2008 19:11

Ser man på... Det här är just det jag har tänkt att göra länge, och har bara letat tid att göra det, och min plan är för övrigt kvar.

Jag har inte tänk mig en GSAK-klon, utan jag är ute efter en cache-organiserare som är bra, även om inte identisk med GSAK.

Jag har satt några krav på det jag håller på med, och det första är att den ska vara snabb. Ruskigt snabb. Jag gjorde lite tester i GSAK på min mors dator (den är inte den snabbaste iofs), och testade att sortera sådär lite drygt 500 cachear på avstånd från en viss punkt. Vill minnas att det iaf tog en sekund, eller möjligt några. Iaf tillräckligt för att ett fönster skulle hoppa upp med en progressbar om jag minns rätt. Det kan inte jag se att det ska behöva vara så. Jag gjorde lite tester i ett eget program, och fick ner det så att den sorterade fram de 30-50 närmaste cacherna momentant medans jag skrev koordinaten i textfältet.

Jag vill heller inte skriva i något onödigt språk med risk för minnesläckor och jobbig hantering av listor, dvs. C/C++ och så är borta från min värld i ett sådant här verktyg. Det gör det även jobbigt att flytta mellan arkitekturer (omkompilering krävs isf). Så jag har hittils använt glade och python, vilket funkat finfint. Jag använde tidigare BerkleyDB (ville bara kunna spara undan objekt, för indexarna var jag tvungen att bygga själv). Men det jag kodade tidigare behöver göras om två ggr innan jag får det som jag vill ha det. Tror dock att jag kommer att hoppa över till sqlite med iofs...

Jag är även lite sugen på att kunna hantera cacherna mer som en databas men med möjlighet att tagga cacherna efter olika saker. Även möjlighet till automatisk taggning efter plats och sånt.

Men men... jag ser inte något hinder att köra flera paralella projekt. Något har troligtvis större chans att lyckas bli klart isf :)
foggel
Ny i forumet

Inlägg av foggel » mån aug 25, 2008 21:47

Har inte sett så mycket av GSAK men tror ni inte det skulle gå snabbare att bygga extensions/plugins för uDig, Quantum GIS eller liknande. Då har man ju redan en del gratis.

Själv brukar jag tanka ner loc-filer och ladda dem till postgis-databas och sen använda OpenStreetMaps som bakgrundsdata... Funkar för mig än så länge.
rand_althor
Geocachare

Inlägg av rand_althor » mån aug 25, 2008 22:31

Personligen så tycker jag det låter som en mindre bra idé.... Lär ju bli hopplöst tungrott... Vare sig Eclipse eller Quantum GIS är ju särskilt överdrivet snabba program.
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
bengtb
Geocachare

Inlägg av bengtb » sön aug 31, 2008 23:10

rand_althor skrev:Om det skrivs i Java så förutsätter jag att det inte nyttjar saker som bara fins i SUN's Java, så att det även fungerar med fria Javaimplementationer....
Suns version av Java är sen ett år eller så fullt open source!
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Status

Inlägg av McB. » fre sep 19, 2008 16:46

Liten statusuppdatering...

Jag och en klasskamrat använder oss av jASAK som en del av vår utbildning på IT-universitetet i Göteborg, vilket medför att vi faktiskt har krav på oss att få något gjort.

Det som har skett hittils är att en grundläggande arkitektur och design är färdig, och implementationen har inletts. Vi kan just nu importera GPX-filer från geocaching.com och lagra dessa i en databas, samt hämta upp dem igen. Således är R0.1 "Anton" nästan klar.

Det som återstår, som vi verkligen behöver hjälp med, är att designa användargränssnittet. Det är flera här som är upplagda som medlemmar i projektet, så om någon av er vill åta sig att bygga lite knappar och menyer i NetBeans så är det bara att säga till.

En funktion som vi kommer att inkludera är möjligheten att spara ned applikationen och alla inställningar på en USB-sticka, för att sedan kunna komma åt sin egen databas varifrån man än är, så länge man har en fungerande internetuppkoppling och en MySQL-databas åtkomlig utifrån. Diskussioner sker om att erbjuda en sådan MySQL-databas mot en smärre donationssumma om intresse finns.

Men, ännu så länge baserar vi stora delar av arbetet på att återskapa funktionalitet som redan finns i GSAK. Vad vi skulle behöva är fler förslag på funktioner som saknas i GSAK i dagsläget, för att kunna göra vår produkt mer unik.

En demonstration av applikationen kommer förhoppningsvis att ske under teknikeventet på FAD 2008.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
s.p.a.M.
Geocachare

Inlägg av s.p.a.M. » fre sep 19, 2008 17:54

Kul att framsteg görs av detta program. Hoppas att det håller i sig. Tyvärr kan jag inte bidraga med något i framställande av detta program men det är kul att ni jobbar på. Följer arbetet med spänning.
Användarvisningsbild
Larssen
Geocachare

Inlägg av Larssen » fre sep 19, 2008 19:46

Samma här !]
Bild
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av TMR68 » fre sep 19, 2008 21:23

Har ni någon hemsida för projektet, där man kan läsa mer om features och utveckligsplaner mm?

Sedan ser jag inte riktigt poängen med att spara ner apikationen på en USB-sticka om man fortfarande måste ha en fungerande internetuppkoppling. Jag skulle nog gärna vilja få med mig även databasen, för att kunna köra helt off-line. Sedan skulle man kunna synka off-linedatat mot sin huvuddatabas.
Senast redigerad av 1 TMR68, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » fre sep 19, 2008 21:25

TMR68 skrev:Har ni någon hemsida för projektet, där man kan läsa mer om features och utveckligsplaner mm?
Absolut! http://code.google.com/p/jasak/
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » fre sep 19, 2008 21:52

TMR68 skrev:Har ni någon hemsida för projektet, där man kan läsa mer om features och utveckligsplaner mm?

Sedan ser jag inte riktigt poängen med att spara ner apikationen på en USB-sticka om man fortfarande måste ha en fungerande internetuppkoppling. Jag skulle nog gärna vilja få med mig även databasen, för att kunna köra helt off-line. Sedan skulle man kunna synka off-linedatat mot sin huvuddatabas.
Med SQLite kommer det naturligtvis vara möjligt att flytta applikationen som man vill och ha tillgång till sin live-databas. Tanken med att ha en annan, globalt åtkomlig databas kan exempelvis vara lämpligt om det senare utvecklas en mobil variant av jASAK.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
GeoTectives
Geocachare

Inlägg av GeoTectives » sön sep 28, 2008 21:10

Status?
Hardware: Garmin Montana 650t, Garmin Nüvi 3790t, iPhone 5s, MacBook Pro, iPad Air
Vehicle: Audi Q5

http://www.nordicxtreme.com

Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » sön sep 28, 2008 23:11

GeoTectives skrev:Status?
Statusen är att vi fortsätter arbeta på och komplettera GPX-stödet, både för att läsa in och skriva filer.
Före detta geocachare.
Yellow ants
Ny i forumet

Inlägg av Yellow ants » mån sep 29, 2008 19:50

Super ide, McB! Jeg vil gerne deltage i det omfang jeg har tid, lyst og lejlighed. Jeg har nogen erfaring med Javaudvikling (dog mest til webapps), og arbejder til daglig som GIS-konsulent, så jeg kan hjælpe med geotools og andre geografiske problemstillinger.

Hoppas ni kann läsa danska :P
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » ons okt 15, 2008 19:02

Så, nu har även jag skaffat en liten linux-maskin, vilket innebär att jag kan ställa upp med lite test, o synpunkter...

Samt ett förslag.
Vad jag kan förstå så är GSAK ett "en-personsprogram". programmet verkar utgå från att det är en enda person som använder programmets alla funktioner, även om man kan ha olika databaser. Mitt önskemål är alltså att man ska kunna ha mer än en persons databas i samma maskin!
Exempel. Min dotter cachar under eget namn, men har inte GSAK på egna datorn.... Iallafall har inte jag lyckats luska ut hur man ska kunna generera statistik för henne, på min maskin....
lond
Geocachare

Inlägg av lond » sön nov 02, 2008 18:33

Tjena!

Blev väldigt imponerad av uppvisningen av jASAK FAD2008 Teknikeventet.

Men min fråga är: hur gör jag för att starta jASAK i windows?

// Marcus
Låst