Tudelad fråga: Hetaste GPS'en samt GPS vs Androidtelefon

Diskussioner om smartphones (iPhone, Android etc.) och hur man geocachar med dem.
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Tudelad fråga: Hetaste GPS'en samt GPS vs Androidtelefon

Inlägg av wkstrm » mån apr 11, 2011 12:51

Efter att ha legat i dvala under vintern och hösten har jag äntligen tinat upp lite. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska bli riktigt high-tech och skaffa mig en ny GPS. Har en viss förkärlek för Garmin om jag ska vara ärlig, men det kanske finns andra bra GPS'er också? Vad är det senaste som man kan rekommendera för mig? Ett krav är att jag ska kunna cacha papperslöst.

Ett annat alternativ är ju om man skulle skaffa sig en androidtelefon vilket verkar mer och mer troligt att jag behöver/måste göra förr eller senare. Är det ett alternativ? Jag är inte så förtjust i att släpa runt på "kilovis" av utrustning om man säger så. Ju mer jag kan samla på ett ställe ju bättre är det. Dvs, idag har jag all musik i min telefon istället för i en mp3 och en telefon till exempel. You get the point!

Hur bra är androidtelefonerna för cachandet? Är felmarginalerna för stora? Jag har aldrig provat så jag vet inte. Lite feedback från någon van telefoncachare vore trevligt.
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Re: Tudelad fråga: Hetaste GPS'en samt GPS vs Androidtelefon

Inlägg av Motorcycledude » mån apr 11, 2011 13:25

Både och? :D En bekant har en garmintelefon, med android, och är mycket imponerad över GPS:en.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » mån apr 11, 2011 13:37

Motorcycledude skrev:Både och? :D En bekant har en garmintelefon, med android, och är mycket imponerad över GPS:en.
Hmm.. Det där lät lite intressant faktiskt. Frågan är hur stor nördfaktor det är!!! :D

EDIT: Vad jag menar är, hur bra är den i övrigt i förhållande till det övriga jag vill ha ut av en telefon. Såg att Garmin-Asus A10 har utgått hos ett antal försäljare, beror det på kvalitétsbrister eller för att den visserligen är bra som GPS men som androidtelefon kanske den bara är medelmåttig? Jag vet inte. Mer feedback är intressant!
Senast redigerad av 1 wkstrm, redigerad totalt 0 gånger.
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare
Efternamn: Janne
Förnamn: Hentschel

Inlägg av Str@tocaster » mån apr 11, 2011 13:43

Motorcycledude skrev:Både och? :D En bekant har en garmintelefon, med android, och är mycket imponerad över GPS:en.
Ja, faktiskt. Det kanske inte är det svar du sökte men jag har båda och skulle inte kunna tänka mig att bara ha en av dem. Du har säkert sett argumenten tidigare. En riktig GPS har ju helt annan batteritid samt tål regn och rusk och kan användas utan extra kostnad i hela världen. En smartphone är alltid uppdaterad och kan göra så mycket mer än att bara leta cacher.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » mån apr 11, 2011 14:02

wkstrm skrev:
Hmm.. Det där lät lite intressant faktiskt. Frågan är hur stor nördfaktor det är!!! :D

EDIT: Vad jag menar är, hur bra är den i övrigt i förhållande till det övriga jag vill ha ut av en telefon. Såg att Garmin-Asus A10 har utgått hos ett antal försäljare, beror det på kvalitétsbrister eller för att den visserligen är bra som GPS men som androidtelefon kanske den bara är medelmåttig? Jag vet inte. Mer feedback är intressant!
Det enda jag vet är att han tycker den även funkar kanon som navigator i bilen. Allt ingår och du behöver inte betala för navigationstjänsten. Tror det är fria kartuppdateringar med.

Hur den står sig mot andra androidlurar just telefonmässigt har jag dock ingen aning om. Han är ingen prylgalning och har inte haft ngn annan smartphone så där kan jag nog inte få fram mer info. Han är dock väldigt nöjd som helhet.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » mån apr 11, 2011 16:05

Motorcycledude skrev:Det enda jag vet är att han tycker den även funkar kanon som navigator i bilen
Jag hade min telefon som navigator ett tag och tyckte också att det var kanon tills jag märkte att jag alltid fick telefonsamtal när jag precis kommit in i en stad och telefonen prioriterades över navigatorn. Det var inte alls bra :wink:

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan så är det enligt mig alltid en "riktig" GPS istället för en telefon. Men en telefon med cachingprogram kan vara guld värd i vissa lägen. Så slutsatsen blir. Köp en Oregon 550 och en Androidtelefon så är du garanterad framgång :wink:
Senast redigerad av 1 rogge88, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » mån apr 11, 2011 20:34

Jag fick min Nuvi 500 stulen för några veckor sedan och funderade länge på vad jag skulle ersätta en med. Var ganske sugen på en Oregon 450.

Men det blev en Nuvi 500 igen. Jämfört med 450/550 har den större skärm. Funkar bättre i båten. Och mycket bättre som navigator. Det jag fick välja bort var kompassen. Plus att jag vet att nuvin behöver lite mer tid för att hitta nollan. Den verkar vara optimerad för bilkörning och har lite framförhållning på positionen och skjuter ofta förbi målet. Saktar man ner när man närmar sig cachen funkar det rätt bra.

Till min stora glädje så har de uppdaterat firmwaren till Nuvin så att den snällare hanterar olika kartor beroende på färdsätt. Bil/MC/Cykel/Gå/Båt. Kompletterar man dessutom med Friluftskartan Pro V2 så blir den helt plötsligt riktigt trevlig i skogen. Den tidigare friluftskartan såg för hemsk ut i Nuvin. Bara feta höjdkurvor överallt. Utomlands kör jag med OSM-kartor.

Standardsetup hos mig är en GPX med intressanta mål inlagda i Nuvin som används som navigator i bilen för att köra bästa vägen dit. Och det gör den oftast väldigt bra. Utom i Uppsala där den envisades att köra till fel sidan Fyrisån... ;-)

När man stannar bilen är det normalt android mobilen som tar vid. Den har alltid tillgång till senaste GPX från GSAK via dropbox.
Med mobilens kompass, onlinekartor, flygbilder och allt annat som behövs bär det av mot burken. Skall man traska länge åker Nuvin med också eftersom det är bra med reserv om mobilen blir törstig fortare än beräknat.

I ryggsäcken ligger dessutom ett 4800mAh USB-batteri som glatt försörjer antingen mobilen eller Nuvin ett antal timmar till om det behövs.

Så på frågan om GPS eller mobil är bäst så svarar jag nog båda, i samverkan.

Skulle jag tvingas välja en blir det mobilen. Utan tvekan.
Bild
satrams
Föreningsmedlem
Efternamn: Pettersson
Förnamn: Patrick

Inlägg av satrams » mån apr 11, 2011 22:34

Hej
Får man fråga vad GSAK via dropbox är för något ?
/satrams
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » mån apr 11, 2011 23:02

satrams skrev:Hej
/satrams
Jo.

GSAK antar jag att de flesta känner till . Annars får man skylla sig själv.

När det gäller traditionals behöver man i princip inte mer än det som finns online så där behöver man inte göra så mycket för att hitta burken med mobilen. Men med mysteries är det annorlunda. Där matar man in sitt förslag på lösning som corrected coordinates i GSAK.
När man skall ut och röja sparar man undan information om valda burkar i en GPX-fil som man kan kopierar till sin telefon eller GPS.

För att slippa föra över filer till telefonen sparar man helt enkelt GPX-filen i en katalog på datorn som är replikerad till tjänsten www.dropbox.com. Det blir en nätverksmapp i princip. Den har också mobilen tillgång till.

Så när jag behöver en GPX-fil så vet jag att den finns att ladda ner från dropboxen. Sedan öppnar c:geo den som "stored caches" med de korrigerade koordinaterna istället för ursprungskoordinaterna. Sedan är det bara gå och leta. (och när det gäller dina burkar.. lösa nästa steg i problemet)
Bild
satrams
Föreningsmedlem
Efternamn: Pettersson
Förnamn: Patrick

Inlägg av satrams » mån apr 11, 2011 23:52

team@ skrev:
satrams skrev:Hej
/satrams
Jo.

GSAK antar jag att de flesta känner till . Annars får man skylla sig själv.

När det gäller traditionals behöver man i princip inte mer än det som finns online så där behöver man inte göra så mycket för att hitta burken med mobilen. Men med mysteries är det annorlunda. Där matar man in sitt förslag på lösning som corrected coordinates i GSAK.
När man skall ut och röja sparar man undan information om valda burkar i en GPX-fil som man kan kopierar till sin telefon eller GPS.

För att slippa föra över filer till telefonen sparar man helt enkelt GPX-filen i en katalog på datorn som är replikerad till tjänsten http://www.dropbox.com. Det blir en nätverksmapp i princip. Den har också mobilen tillgång till.

Så när jag behöver en GPX-fil så vet jag att den finns att ladda ner från dropboxen. Sedan öppnar c:geo den som "stored caches" med de korrigerade koordinaterna istället för ursprungskoordinaterna. Sedan är det bara gå och leta. (och när det gäller dina burkar.. lösa nästa steg i problemet)
Tack !

Låter super smidigt, får labba lite med dropbox verkar det som :D
nykom
Ny i forumet
Efternamn: Nykom
Förnamn: Roger

Inlägg av nykom » tis apr 12, 2011 7:53

Jag har bara en Android mobil. Funkar kanon även om det är lite bök när det rengar att ha den under jacka osv. Min plan är att köpa en vattentät påse till den så är det problemet ut världen.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » tis apr 12, 2011 9:32

nykom skrev:Jag har bara en Android mobil. Funkar kanon även om det är lite bök när det rengar att ha den under jacka osv. Min plan är att köpa en vattentät påse till den så är det problemet ut världen.
Jag använder den här.
http://www.deltaco.se/?itemid=%28IPNE-136%29

Kanonbra.
Vattentät (jag har haft mobilen liggande i en hink med vatten ett tar timmar för att testa).
Det går att peka på skärmen genom plasten också. En bonus är att man får händerna fria också när den hänger runt halsen.
Bra tips till våra kära geoshoppar att ta in i sortimentet.
Bild
Användarvisningsbild
Dottan
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Helene
Kontakt:

Inlägg av Dottan » tis apr 12, 2011 10:12

team@ skrev:
nykom skrev:Jag har bara en Android mobil. Funkar kanon även om det är lite bök när det rengar att ha den under jacka osv. Min plan är att köpa en vattentät påse till den så är det problemet ut världen.
Jag använder den här.
http://www.deltaco.se/?itemid=%28IPNE-136%29

Kanonbra.
Vattentät (jag har haft mobilen liggande i en hink med vatten ett tar timmar för att testa).
Det går att peka på skärmen genom plasten också. En bonus är att man får händerna fria också när den hänger runt halsen.
Bra tips till våra kära geoshoppar att ta in i sortimentet.
Tack för tipset =)
Intrssant sida oxå här fanns mycket matnyttigt för cachare.
// Dottan
Vänligen
Helene Karlsson
Geocachen.se
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare
Efternamn: Dahlberg
Förnamn: Henrik

Inlägg av doffy_74 » tis apr 12, 2011 10:39

Nüviphone A50 (garmintelefonen alltså) verkar tyvärr vara nedlagd. Synd, den kunde ha varit intressant om den kommit i ny modell...
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » sön apr 17, 2011 19:42

Jag tror jag har listat ut vilken telefon jag vill ha nu så det känns skönt.

Finns det gott om geocaching appar till Android? (frågar han utan att ens göra ett försök till att söka)

Bild
Skriv svar