Tudelad fråga: Hetaste GPS'en samt GPS vs Androidtelefon

Diskussioner om smartphones (iPhone, Android etc.) och hur man geocachar med dem.
madchicken
Geocachare
Efternamn: Rydlinge
Förnamn: Lars

Re: Tudelad fråga: Hetaste GPS'en samt GPS vs Androidtelefon

Inlägg av madchicken » sön apr 17, 2011 19:53

Jag använder c:geo, QR Droid, GPS Averager (vid utläggning), GCC, Code Tables för geocaching. Locus free kan du spara kartor i den nogrannhet du väljer själv för offlinecaching (t.ex utomlands).

c:geo är riktigt riktigt bra!

Jag har en HTC Desire, funkar utmärkt!
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » sön apr 17, 2011 19:55

wkstrm skrev:Jag tror jag har listat ut vilken telefon jag vill ha nu så det känns skönt.

Finns det gott om geocaching appar till Android? (frågar han utan att ens göra ett försök till att söka)
Ingen aning, men borde inte frågan vara om det finns en riktigt bra app så man slipper använda olika? Lägger mig i för att jag själv spanar efter en ny lur.
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » sön apr 17, 2011 20:14

linsrille skrev:
wkstrm skrev:Jag tror jag har listat ut vilken telefon jag vill ha nu så det känns skönt.

Finns det gott om geocaching appar till Android? (frågar han utan att ens göra ett försök till att söka)
Ingen aning, men borde inte frågan vara om det finns en riktigt bra app så man slipper använda olika? Lägger mig i för att jag själv spanar efter en ny lur.
För själva cachandet duger c:geo utmärkt. Som enda applikation

Men skall man hålla på och lösa mysterier så vinner den med störst verktygslåda och vett att välja verktyg... Om allt är inbyggt i samma app bli det ju ingen sport längre. :-)
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » sön apr 17, 2011 20:55

madchicken72 skrev:Locus free kan du spara kartor i den nogrannhet du väljer själv för offlinecaching (t.ex utomlands).
Bra tips, tackar!

Misstänker att det drastiskt förlänger batteritiden när man cachar hemma också när man inte pumpar 3G data hela tiden..
Så var det i alla fall med offlinekartor i GC-live som jag körde i Nokian förut.
Bild
madchicken
Geocachare
Efternamn: Rydlinge
Förnamn: Lars

Inlägg av madchicken » sön apr 17, 2011 21:01

team@ skrev:
madchicken72 skrev:Locus free kan du spara kartor i den nogrannhet du väljer själv för offlinecaching (t.ex utomlands).
Bra tips, tackar!

Misstänker att det drastiskt förlänger batteritiden när man cachar hemma också när man inte pumpar 3G data hela tiden..
Så var det i alla fall med offlinekartor i GC-live som jag körde i Nokian förut.
Det integreras dirket i c:geo automatiskt. Så med c:geo's "Sparade" cacher och Locus som offlinemaps, så kan man cacha helt utan internet. Jag har inte provat det så mycket än, dock. En grej till, locus kan använda t.ex eniro's kartor som är bättre än googles just nu.
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » sön apr 17, 2011 23:04

madchicken72 skrev: En grej till, locus kan använda t.ex eniro's kartor som är bättre än googles just nu.
Det kunde den fram till version 1.5.1. http://forum.asamm.cz/download/file.php?id=169

I 1.5.2 är en massa kartor borttagna. Hämta inte från Market utan använd länken ovan ;-)
Bild
LHCper
Geocachare
Efternamn: Westling
Förnamn: Per
Kontakt:

Inlägg av LHCper » tor apr 21, 2011 22:25

team@ skrev:
satrams skrev:Hej
Får man fråga vad GSAK via dropbox är för något ?
/satrams
Jo.

GSAK antar jag att de flesta känner till . Annars får man skylla sig själv.

När det gäller traditionals behöver man i princip inte mer än det som finns online så där behöver man inte göra så mycket för att hitta burken med mobilen. Men med mysteries är det annorlunda. Där matar man in sitt förslag på lösning som corrected coordinates i GSAK.
När man skall ut och röja sparar man undan information om valda burkar i en GPX-fil som man kan kopierar till sin telefon eller GPS.

För att slippa föra över filer till telefonen sparar man helt enkelt GPX-filen i en katalog på datorn som är replikerad till tjänsten http://www.dropbox.com. Det blir en nätverksmapp i princip. Den har också mobilen tillgång till.

Så när jag behöver en GPX-fil så vet jag att den finns att ladda ner från dropboxen. Sedan öppnar c:geo den som "stored caches" med de korrigerade koordinaterna istället för ursprungskoordinaterna. Sedan är det bara gå och leta. (och när det gäller dina burkar.. lösa nästa steg i problemet)
Tänkte testa det och även för trads. Kan vara ett enkelt sätt att bära med sig en hög med cache-beskrivningar utan att behöva använda nätet (för att spara batterier). Så jag tog en GPX-fil,. körde över till Dropbox, och importerade i g:sak. Därifrån exporterade jag till GPX, version 1.1, efter att ha filtrerat bort en del cacher. Men ALLA cacherna blev nu mysteries, utan långa beskrivningen och loggar + hintar syntes inte till och namnet försvann (bara GC-numret kvar)? Är det något mer man ska göra för att få till det?
Lagom svårt är bäst.

Bild Bild
LHCper
Geocachare
Efternamn: Westling
Förnamn: Per
Kontakt:

Inlägg av LHCper » fre maj 06, 2011 23:51

LHCper skrev: Tänkte testa det och även för trads. Kan vara ett enkelt sätt att bära med sig en hög med cache-beskrivningar utan att behöva använda nätet (för att spara batterier). Så jag tog en GPX-fil,. körde över till Dropbox, och importerade i g:sak. Därifrån exporterade jag till GPX, version 1.1, efter att ha filtrerat bort en del cacher. Men ALLA cacherna blev nu mysteries, utan långa beskrivningen och loggar + hintar syntes inte till och namnet försvann (bara GC-numret kvar)? Är det något mer man ska göra för att få till det?
Testade nu igen efter uppgradering av c:geo. Samma resultat.

Namnen på cacherna blir: GCxxxx
Typ: Unknown Cache
Description: Namnet, utläggare och svårighetsgrad, t.ex. "Stjärnorps bride slop by MANLUND (2/2)".

Ingen information utöver detta, förutom koordinat, avstånd, favorit och när den är gömd.

Kollar jag på några cacher till kan jag hitta sådana som har loggar och attribut. Någon enstaka har också waypoints.

Ingen annan som har råkat ut för detta?
Lagom svårt är bäst.

Bild Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » lör maj 07, 2011 6:37

Det är inte så att du valt svenska som språk på gc.com?

Vill minnas att c:geo har problem då...
Bild
pata66
Geocachare
Efternamn: Sälle
Förnamn: Patrick

Inlägg av pata66 » lör maj 07, 2011 10:00

När det gäller Telefon så Har jag en Garmin Asus A10. Den visar med en otrolig exakthet. Men jag använder min Colorado 300 uteslutande ändå. Men använder Telefonen till att logga med online.

Skickar en Screen på hur Gps motagningen ser ut i min Garmin Asus A10. Den får en fix på ca 10 sec ute. :D

Bild
Bild
COLORADO 300 User
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » lör maj 07, 2011 10:06

Testa att uppdatera igen han postade detta på facebook för 20min sen
Version 2.21 is on Market. It's adapted for recent changes on geocaching.com and shall display names in caches lists.
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » tor maj 12, 2011 9:40

Oj, otroligt vad fort tiden går. Har slitit som ett djur på jobbet i ett par veckor.
Men jag hann med att köpa en mobil med. Blev en Samsung Galaxy S2. ;)

Nu ska jag läsa tråden i från början och se vad apparna heter! ;) Tack för alla svar!
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
Lysmask
Geocachare

Inlägg av Lysmask » fre maj 27, 2011 13:14

doffy_74 skrev:Nüviphone A50 (garmintelefonen alltså) verkar tyvärr vara nedlagd. Synd, den kunde ha varit intressant om den kommit i ny modell...
Idag, 2011-05-27, säljer Elgiganten Garmin Nüviphone A50 för 1490 kr utan abonemang!!! :D
Jag har precis köpt mig en!
hoppas det är så bra som jag hoppas och tror.
Skriv svar