Neongeo för Android 3:e-partsprogram godkänt av Groundspeak

Diskussioner om smartphones (iPhone, Android etc.) och hur man geocachar med dem.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Re: Neongeo för Android 3:e-partsprogram godkänt av Groundspeak

Inlägg av The Forslunds » ons aug 08, 2012 22:50

team@ skrev:Om jag förstått logiken korrekt är det en medveten prioritering att inte ladda ner full info för alla cacher.
Det skulle sega ner programmet och ladda ner massor med info man inte kommer att använda.

Att trycka meny/refresh om det saknas info är inte särskilt jobbigt.
Ofta är det inga problem men som telefonnätet var idag så kunde man kasta telefonen i ån om det inte vore för offlinekartorna och en färsk PQ. När man står där i en grop i skogen med en pinne på mätarn och ett E som i edge så kan det ta måååånga minuter om det ens går att uppdatera cachebeskrivningen.
Så jag brukar alltid lägga in samma PQ i telefon som i GPSen så finns det lite info i alla fall, med den högre GPX-versionen så följer attributen med också.
BildBild
J3rp4
Geocachare
Efternamn: Jerker
Förnamn: Eriksson
Kontakt:

Re: Sv: Neongeo för Android 3:e-partsprogram godkänt av Groundsp

Inlägg av J3rp4 » tor aug 23, 2012 6:24

Hepp, nu är jag här igen.
Jag bloggar om alla mina tagna cacher och skriver då även vilket klockslag jag tog dem. Ibland kan jag kolla när jag fotade men har börjat använda fältanteckningar då jag då bara kan klicka ok och få tillräcklig förinlagd info.
MEN, finns det inget smidigt sätt att skicka upp dessa? Nu går jag in på alla jag tagit och väljer ladda upp och skriver klart på datorn. Jag är den som skriver lite runt omkring o vad som hände, inga "lätt" "cool" "snabbt tagen".
Kan bli jobbigt om man inte riktigt vet var man varit, visst man ser en gul gubbe utan bock, men att göra det på 15-20st är bara jobbigt.

Skickat från min SGS3 via Tapatalk 2
J3rp4
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av J3rp4 » tor aug 23, 2012 6:48

Hmm, känner igen det där. Får skylla på åldern ;) tackar

J3rp4
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av J3rp4 » sön aug 26, 2012 19:43

Nu har jag kommit underfund med varför NG "räknade fel" tidigare, dvs kortkommandon för loggarna. Samma sak hände igen men nu med min SGS3 istället.

Den 24e gjorde jag två field note, tex 170 171. Dessa laddade jag inte upp till servern.
25e gjorde jag en till FN, denna laddade jag inte heller upp. Denna fick också 170.
Idag tog jag ytterligare en och gjorde en FN. vad tror ni den fick för nummer? Jo, 170.

Alltså gör inte neongeo något fel. Den känner bara av från servern, och därmed blir varje dag vad som står näst på tur.

Nu när jag har laddat upp och färdigskrivet på nätet och gör en FN i NG blir det rätt siffra på antal hittade burkar.

Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » lör sep 15, 2012 9:35

Hur får jag bort mina hittade från kartan?
Tycker det är riktigt störigt att jag inte får bort dom. De skymmer ju hela stan här hemma.

Jag har klickat ur include founds i menyn men de hittade som redan finns på kartan verkar inte gå att få bort

Vore fint om det gick att bara visa såna man inte hittat på kartan
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » lör sep 15, 2012 9:41

andreaze skrev:Hur får jag bort mina hittade från kartan?
Tycker det är riktigt störigt att jag inte får bort dom. De skymmer ju hela stan här hemma.

Jag har klickat ur include founds i menyn men de hittade som redan finns på kartan verkar inte gå att få bort

Startmenyn - Geocaches - fliken "marked" - menyknapp - delete list. Om jag inte minns fel.
BildBild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » lör sep 15, 2012 14:55

The Forslunds skrev:
andreaze skrev:Hur får jag bort mina hittade från kartan?

Startmenyn - Geocaches - fliken "marked" - menyknapp - delete list. Om jag inte minns fel.
och vill du sedan ta bort enstaka cacher är det bara att hålla på dom så kommer det upp en meny med bl.a. delete.
Bild
J3rp4
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av J3rp4 » mån maj 13, 2013 21:34

Återupptar lite.
Finns det inget lätt sätt att ta en backup på sparade cacher, i alla fall POI.

Har sparat o planerat, men nu börjar mobilen bli lite strulig, dock förvinner ju allt. POI, alla sparade kartor mm.

Eller kan man spara något från installationsmappen och återföra och att Neongeo hittar det?

[Tapatalk & Samsung S3]
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » mån maj 13, 2013 22:05

J3rp4 skrev:Återupptar lite.
Finns det inget lätt sätt att ta en backup på sparade cacher, i alla fall POI.

Har sparat o planerat, men nu börjar mobilen bli lite strulig, dock förvinner ju allt. POI, alla sparade kartor mm.

Eller kan man spara något från installationsmappen och återföra och att Neongeo hittar det?

[Tapatalk & Samsung S3]
Kan ju gå att kopiera valda filer som finns under Android/data/com.neongeo.app/ och dess underkataloger, offlinekartan går fint att kopiera, det har jag gjort när jag har fabriksåterställt telefonen, man får spara en lite snutt av kartan så att databasfilen skapas och sedan helt enkelt byta ut den mot den gamla.
BildBild
J3rp4
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av J3rp4 » mån maj 13, 2013 22:20

Kan iofs prova att skicka över till gamla mobilen...

För övrigt är jag nöjd med appen, det jag saknar är bildbehandlingen som c:geo har. Dvs bilder som finns med i loggarna.

[Tapatalk & Samsung S3]
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » sön jun 08, 2014 18:03

Finns det något sätt att offline spara kartorna med mer än lv 18 på inzoomningen ? mer än att bläddra runt på kartan manuellt ?
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » tor jan 01, 2015 23:16

Jag har köpt ny mobil som har full hd upplösning. Fördelen är att kartan blir knivskarp och detaljerad. Problemet i Neongeo är bara cacheikonerna blir pyttesmå på kartan och svåra att se (åtminstone för mig som är 40+). :glass:

Finns det någon smart lösning på detta? Hittar inget i appens meny som kan ändra ikonstoleken.
Bild
Bild
tor_selden
Geocachare

Inlägg av tor_selden » fre jan 02, 2015 2:12

camdan skrev:Jag har köpt ny mobil som har full hd upplösning. Fördelen är att kartan blir knivskarp och detaljerad. Problemet i Neongeo är bara cacheikonerna blir pyttesmå på kartan och svåra att se (åtminstone för mig som är 40+). :glass:

Finns det någon smart lösning på detta? Hittar inget i appens meny som kan ändra ikonstoleken.
Nope, det suger! Suger så pass att jag bytte till en Xperia Z3 Compact med 720p.
Bild
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » fre jan 02, 2015 6:19

OK... Nästa steg bör ju bli mobiler med 4K-upplösning. Hur ska detta funka då? Ikonerna kommer bokstavligen bli små som spetsen på en knappnål.

Finns någon annan app hanterar detta problem bättre?
Bild
Bild
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » fre jan 02, 2015 10:14

camdan skrev:OK... Nästa steg bör ju bli mobiler med 4K-upplösning. Hur ska detta funka då? Ikonerna kommer bokstavligen bli små som spetsen på en knappnål.

Finns någon annan app hanterar detta problem bättre?
Svarar mig själv..... Både Cachemaid och C:geo har fixat med bättre anpassning av ikonstorleken till Full HD-skärmen. Jag har använt båda dessa appar sporadiskt innan, men neongeo är fortfarande favoriten. Så det känns tråkigt att NG inte utvecklas längre.
Bild
Bild
Skriv svar