Mobil eller GPS?

Diskussioner om smartphones (iPhone, Android etc.) och hur man geocachar med dem.
tallkotte
Geocachare
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Maria

Mobil eller GPS?

Inlägg av tallkotte » tor aug 18, 2011 20:06

Hej fina cachare

Ni ju fantastiskt hjälpsamma. Nu behöver jag hjälp igen.

Har ju fastnat totalt i detta och sneglar nu på att köpa en "riktig" gps istället för att gå med min Htc Desire.( sneglat mest för att jag är pryltokig)

Det har ju gått väldigt bra med telefonen men nu är frågan, vad är fördelarna med en riktig GPS jämfört telefonen ?

Det jag kan se i dag är att batteritiden på telefonen inte funkar och vill man vara ute en hel dag så är det lite trist, men att betala 3-5 tusen kronor vet jag inte om jag vill bara för att få bättre batteritid.

Så vad säger ni?
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Re: Mobil eller GPS?

Inlägg av 1000sjöar » tor aug 18, 2011 20:38

Köptips till nybörjare
Tudelad fråga: Hetaste GPS'en samt GPS vs Androidtelefon
GPS
Tips på GPS
"Måste" ha ny gps - men vilken?

Lite av vad som avhandlats snaste tidenmed anknytning till Din fråga.
Sök under Utrustning i index.
Bild
Medlem sedan 2001
madchicken
Geocachare
Efternamn: Rydlinge
Förnamn: Lars

Inlägg av madchicken » tor aug 18, 2011 21:38

Jag tycker telefonen funkat kanon (också Desire), men jag har kompletterat med ett extern batteri (batteripack med USB-ut) som ger telefonen ett par laddningar till om man är ute länge, kostnad runt 350;- på t.ex kjell.com .
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tor aug 18, 2011 22:06

Är du nöjd med telefonen tycker jag du ska fortsätta med den!

Å andra sidan är du ju pryltokig så det är bara att köpa!

GPS:
bra: Stryktålig, vädertålig, lång batteritid + möjlighet att köpa panikbatterier i närmsta affär.
dåligt: Långsam, offline, kräver planering, dyrt med kartor, klumpig, en extra pryl att dra runt på

Telefon:
bra: Snabb, bra kartor och satellitbild gratis, online, kanon till spontancaching
dåligt: ömtålig, kan bli dyrt med fel prisplan, kort batteritid

Kan säkert kompletteras med lite mer punkter. GPS-noggrannheten har jag hört är bra på desire, men har inte testat själv. Så då faller ett av de tyngsta argumenten.
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » tor aug 18, 2011 22:12

Ett annat minus med telefonen. Den kan ju ringa! Vet ett antal tillfällen jag varit påväg mot en cache då jag helt plötsligt måste stanna å svara..

Jag började geocacha med GPS. Sedan bytte jag till mobil. Idag har jag bytt tillbaka till GPS igen. Använder en Garmin 550t och är helnöjd.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » tor aug 18, 2011 22:22

Det finns tre tunga argument för "riktig offline GPS"

1: GPSen har bättre batteritid än telefoner
2: Telefoner har sämre batteritid än GPSer
3: GPSer har ofta utbytbara AA-batterier vilket gör livet enkelt när man behöver mer batteritid.

:wink:
Bild
Användarvisningsbild
Entracte
Geocachare
Efternamn: Hermansson
Förnamn: Johan

Inlägg av Entracte » fre aug 19, 2011 7:50

team@ skrev: 1: GPSen har bättre batteritid än telefoner
2: Telefoner har sämre batteritid än GPSer
=D>
Johan a.k.a. "Entracte" - 23-årig cachare från Arboga, Västmanland

Bild
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » fre aug 19, 2011 11:03

Jag har en HTC Desire HD och jag måste säga att jag inte är speciellt imponerad av den inbyggda GPS:en. Vet inte om jag har för höga förväntningar, men när jag jämför med den GPS jag tidigare brukade använda (En Magellan Crossover) så är det en markant skillnad i känslighet/noggrannhet, i mina ögon. Fördelen med HTC:n är dock att jag kan ladda ner satellitfoto direkt, och på så sätt se var burken ska vara gömd (åtminstone om det är en Traditional). Det blir ju en lite annan teknik, att utgå från satellitfoto istället för från GPS:ens platsindikering.

Om jag var du så skulle jag fortsätta använda telefonen för att få upp kartor, kunna logga online osv, och eventuellt komplettera med en enkel GPS, utan färgplotter och annat lull-lull, men med ett bra GPS-chip. På så sätt kan du homea in på en koordinat med god noggrannhet och har samtidigt alla andra funktioner i telefonen. En noggrann GPS med enkel display borde du kunna hitta under tusenlappen.
superjoel & idipidi
Ny i forumet
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Joel

Inlägg av superjoel & idipidi » fre aug 19, 2011 11:52

Vi använder oss av en billig, men i vårt tycke, väldigt bra och prisvärd GPS helt utan display. Kopplat den till Nokia-mobilen med blåtand och den ger finfina koordinater. Jag har visserligen inte jämfört den med GPS modell dyr, men den ger betydligt bättre koordinater än min Iphone 4.
GlobalSat BT-338X http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=457486
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » fre aug 19, 2011 12:00

superjoel & idipidi skrev:Vi använder oss av en billig, men i vårt tycke, väldigt bra och prisvärd GPS helt utan display. Kopplat den till Nokia-mobilen med blåtand och den ger finfina koordinater. Jag har visserligen inte jämfört den med GPS modell dyr, men den ger betydligt bättre koordinater än min Iphone 4.
BT-338 är en klassiker i Blåtandssammanhang och sitter inne med ett riktigt bra SirfStar III chip och är minst lika bra som Garmins mojänger i skogen.

Men min så kan jag gå i källaren och se på kartan var jag är. När mobilens inbyggda inte vill bara med är det ett bra tips att plocka fram den.
Bild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » fre aug 19, 2011 12:16

Själv är jag helnöjd med hur telefonen fungerar, håller inte med dem som menar på att den har sämre nogrannhet, det har jag inte märkt något av...

Men den har två nackdelar:
1. Batteritiden, går visserligen bra så länge man åker runt med bilen och cachar efter som man då kan ladda den mellan stoppen. Men är du på ett Event och det släpps ett gäng burkar som du skall ta tillfots, då är det bara till att snåla med batteriet...

2. Tåligheten, tappade min mobil i vintras i snön, dessvärre hade de hunnit sanda och det blev långa fina repor på skärmen.. Hade det kanske blivit på GPSen med men den är stryktåligare, håller att tappas, håller att bli blöt osv...

Jag står i samma val som du och har beslutat mig för att gå på en Oregon 550T, min telefon kommer jag ha med som komplement. Inte minst för att få notifiering av nya cacher...
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » fre aug 19, 2011 13:00

Har en HTC Desire och visst funkar den bra med att kunna läsa lite ledtråd och sånt men jag har alltid med mig min gpsmap 60cx för att leta fram positionen.
En smartphone är som en schweizisk armekniv, den kan lite av varje men är inte bra på något.
ska man cacha med telefonen så måste man plugga den i cigguttaget mellan cacherna.
BildBild
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » fre aug 19, 2011 13:14

superjoel & idipidi skrev:Vi använder oss av en billig, men i vårt tycke, väldigt bra och prisvärd GPS helt utan display. Kopplat den till Nokia-mobilen med blåtand och den ger finfina koordinater. Jag har visserligen inte jämfört den med GPS modell dyr, men den ger betydligt bättre koordinater än min Iphone 4.
Tack för tipset! :D En sån kanske man skulle skaffa. Fast kör man blåtand så blir det nog till att skaffa extrabatterier till HTC:n...
riki-oh
Ny i forumet

Inlägg av riki-oh » fre aug 19, 2011 13:23

Jag började också med GPS, övergick till iPhone och sedan återvände jag till GPS. Kör en Oregon 450t. Använder fortfarande iPhone i stan men jag är mer en skogscachare och då är högkänslig gps-mottagare oslagbart. Samt att GPS:en är internet-oberoende. Stod flera gånger ute i skogen och försökte få fram kartan men då det inte fanns internet så... :|
/riki-oh
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » fre aug 19, 2011 13:34

Uppfinnarjocke skrev:
Tack för tipset! :D En sån kanske man skulle skaffa. Fast kör man blåtand så blir det nog till att skaffa extrabatterier till HTC:n...
Skulle gissa att det går år mer ström för interna GPSen än för blåtandskommunikationen så där går man nog plus. ;-)
Vill du spara batteri på riktigt bör du köra med lokalt lagrade kartor. i mobilen. BEhöver mobilen inte pumpa data hela tiden räcker batteriet väldigt mycket längre.
Bild
Skriv svar