Mobil eller GPS?

Diskussioner om smartphones (iPhone, Android etc.) och hur man geocachar med dem.
The Kamikaze Clan
Geocachare
Efternamn:Fjällstål
Förnamn:Calle
Re: Mobil eller GPS?

Inlägg av The Kamikaze Clan » lör aug 20, 2011 10:55

En av mina cacher är numera premium-cache då folk med enbart telefoner irrade runt långt från cachen och ställde till det bland potentiella gömmor. De flesta telefonGPS:er är inte exakta nog för viss användning, åtminstone inte ihop med vissa användare.

Jag har en apbillig Samsung Galaxy Mini (med en 5000 mAh powerpack) och en högpresterande GPS-PDA. Ibland fungerar det med bara telefonen, men om jag ser att onödigt letande kan avslöja cachen i onödan använder jag alltid PDA:n för ett snabbare hittande.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn:Jonsson
Förnamn:Richard

Inlägg av linsrille » lör aug 20, 2011 13:07

The Kamikaze Clan skrev:En av mina cacher är numera premium-cache då folk med enbart telefoner irrade runt långt från cachen och ställde till det bland potentiella gömmor. De flesta telefonGPS:er är inte exakta nog för viss användning, åtminstone inte ihop med vissa användare.

Jag har en apbillig Samsung Galaxy Mini (med en 5000 mAh powerpack) och en högpresterande GPS-PDA. Ibland fungerar det med bara telefonen, men om jag ser att onödigt letande kan avslöja cachen i onödan använder jag alltid PDA:n för ett snabbare hittande.
Hitta en nybörjare med världens exaktaste gps och de kommer irra runt lika mycket ändå. Känsliga ställen kräver begripliga ledtrådar, eller ett extra delsteg som flyttar letandet till lämpligare plats.
Bild
tallkotte
Geocachare
Efternamn:Dahlgren
Förnamn:Maria

Inlägg av tallkotte » lör aug 20, 2011 16:05

Jag har nu bestämt mig för en "riktig" GPS
Kanske inte tillhör samma tråd, men jag håller på att välja mellan en Garmin Montana 650t och en Garmin oregon 550t

Vad är skillnaden förutom att den ena är stor och dyrare än den andra? Har sökt i forumet men får liksom inte någon helhet. Är dessa bra modeller? Eftersom jag även cyklar i terräng så vill jag ha en smidig GPS även för detta och gärna fungerande i bilen när man är på cachingsemester :wink:

Garmin Oregon 450t är enda skillnaden att 550 t har kamera?
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » lör aug 20, 2011 17:30

tallkotte skrev:Jag har nu bestämt mig för en "riktig" GPS
Kanske inte tillhör samma tråd, men jag håller på att välja mellan en Garmin Montana 650t och en Garmin oregon 550t

Vad är skillnaden förutom att den ena är stor och dyrare än den andra? Har sökt i forumet men får liksom inte någon helhet. Är dessa bra modeller? Eftersom jag även cyklar i terräng så vill jag ha en smidig GPS även för detta och gärna fungerande i bilen när man är på cachingsemester :wink:

Garmin Oregon 450t är enda skillnaden att 550 t har kamera?
Tycker du ska leta upp dessa gps'er och se dom sida vid sida. Kan tänka mig att det är svårt att göra skillnaden rättvisa i en ren jämförelse. De är olika generationer trots allt.

450t saknar kamera annars identisk med 550t.
Bild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn:Ankarcrona
Förnamn:Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » lör aug 20, 2011 18:00

linsrille skrev: 450t saknar kamera annars identisk med 550t.
Stämmer det att kameran är enda skillnaden? (Nu bortser jag från specarna och tänker mig att man skruvar upp modellerna o ser vad de har för komponenter...)

Jag antar att det ändå gick något år eller så mellan dessa två modeller, kan det inte ha skett något framsteg i GPS-utvecklingen exempelvis noggranhet.

Är det exakt samma komponenter i bägge?
För i så fall klarar jag mig med en 450T :)
Användarvisningsbild
pglans
Geocachare
Efternamn:Glans
Förnamn:Peter
Kontakt:

Inlägg av pglans » lör aug 20, 2011 18:04

Ankarcrona skrev:Stämmer det att kameran är enda skillnaden? (Nu bortser jag från specarna och tänker mig att man skruvar upp modellerna o ser vad de har för komponenter...)

Jag antar att det ändå gick något år eller så mellan dessa två modeller, kan det inte ha skett något framsteg i GPS-utvecklingen exempelvis noggranhet.

Är det exakt samma komponenter i bägge?
För i så fall klarar jag mig med en 450T :)

Ja det är samma innehåll förutom kameran.
.

Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » lör aug 20, 2011 18:26

Ja alltså jag har inte jämfört komponenterna, sånt kan ju skilja batchvis med. Men är det någon skillnad i precision så lär du inte märka den. Samma mjukvara och allt. En del påstår att skärmen skiljer, men jag tror det hänger på skärmskyddet.

Ska man tro prisjakt är 450t den nyare av de båda.

Jo just det, till 550t får du med laddare och två batterier också, om det är ett köpargument vet jag inte..
Bild
Skriv svar