CacheMaid releasad!

Diskussioner om smartphones (iPhone, Android etc.) och hur man geocachar med dem.
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

CacheMaid releasad!

Inlägg av onspot » ons dec 21, 2011 21:05

Hejsan! Min app CacheMaid för Android är nu live-enabled, dvs funkar online mot geocaching.com. Appen är släppt på Android Market! Den är full med finesser och har alla menyer på svenska eller engelska. Ni är först att få veta!! :D

http://www.cachemaid.com
/OnSpot
madchicken
Geocachare
Efternamn: Rydlinge
Förnamn: Lars

Re: CacheMaid releasad!

Inlägg av madchicken » ons dec 21, 2011 21:43

:shock:

Ser grym ut! Ska testa vid tillfälle! Lycka till med appen! =D>
Bild
Användarvisningsbild
1337v411
Geocachare
Efternamn: Lithvall
Förnamn: Richard

Inlägg av 1337v411 » ons dec 21, 2011 22:55

Jag satsade 20 kr osett, om inte annat för att stödja initiativet :)
Bild
msen
Geocachare
Efternamn: Mats
Förnamn: Almgren

Inlägg av msen » tor dec 22, 2011 0:05

Jag testade Demon men jag hittade inga cacher i listan eller på kartan. Har jag missat någon knapp?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
BildBild
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » tor dec 22, 2011 19:40

DU måste ladda ner cacher till appen! Hoppa till kartan, ta fram menyn och välj sök eller search. Sök t ex efter skatter inom kartrektangeln. Då skickas en online-fråga till geocaching.com (via deras API) och hämtar hem cacher. Du ser att frågan startas genom en notifiering på statusraden. Det finns flera andra sätt att få in cacher också, t ex importera gpx-filer osv. Du kan också definiera egna frågor som appen kan köra automatiskt på vissa tider när helst det passar, det är det som geocaching-folket anser vara framtiden istället för pocket queries men det får väl framtiden utvisa hur det blir med den saken. CacheMaid kan även läsa dina mail och importera pocket queries, ha i så fall ett speciellt mailkonto för bara detta.

Kolla gärna in hemsidan http://www.cachemaid.com för mer info om hur programmet används! Jag tror det mesta finns där! Kul ändå att du provat appen! Ni får gärna komma med synpunkter och önskemål här så ska vi se om det inte går att fixa!
/OnSpot
saltet
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Johan

Inlägg av saltet » tor dec 22, 2011 20:31

Har precis laddat ner demon och skall testa, blir jag nöjd kommer jag garanterat köpa den skarpa.

Har just nu efter 2min med appen konstaterat att jag inte ser vilka jag tagit. Finns det i den skarpa?

Jag återkommer hur det går.

/saltet
Bild
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » tor dec 22, 2011 20:34

Jaha, och där blev man av med ännu en tjuga :mrgreen:

Den första anblicken verkar lovande, snabb som attan och en väldigt snygg och tydlig kompass.
Det blir nog bra det här.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare
Efternamn: Christian
Förnamn: Cassepierre

Inlägg av kung_gustaf » tor dec 22, 2011 20:45

Kommer den till iPhone?
Kung_Gustaf & Dalecarlia = Stonebreakers
Bild
KORSARKOFF
Geocachare
Efternamn: Sjölin
Förnamn: Fredrik

Inlägg av KORSARKOFF » tor dec 22, 2011 21:06

Nokia (Symbian)?
Bild
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » tor dec 22, 2011 21:44

Appen kan se om du hittat en burk, den gör det genom att kolla på loggarna, dock måste man då tanka hem loggarna. Det finns i dag inget sätt att tanka hem ALLA cacher hittade av en speciell användare, däremot kan man söka i ett visst område efter alla burkar hittade av t ex dig men som det funkar just nu markeras en burk som hittad om en loggpost importeras med ditt userid. Att fixa bättre lösning står såklart på todo-listan! Detta är ju en sak som borde vara självklar men det måste ju finnas stöd i geocaching.com's API för att man ska kunna göra nåt. Jag tror sökning efter alla egna cacher kommer i nästa version av API-et, just nu är det lite luddigt om dom har släppt en ny version eller inte.

Prova tills vidare att göra en sökning från kartan i ett visst område, klicka på avancerat-knappen och fixa så att t ex de 100 senaste loggarna hämtas hem för varje burk. Förhoppningsvis finns dina loggar med där, då markeras hittade burkar med en smiley på kartan. Men som sagt var, en bättre lösning står väldigt högt upp i backloggen!

Appen är till 100% skriven för Android, den kommer inte till andra OS! Däremot ska jag förska få den att funka på surfplattor så fort jag skaffat en själv. Orsaken till att jag bara satsar på Android är väl att jag tror att den plattformen är den som kommer att dominera.
/OnSpot
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Re: CacheMaid releasad!

Inlägg av team@ » tor dec 22, 2011 23:42

onspot skrev:Appen kan se om du hittat en burk, den gör det genom att kolla på loggarna, dock måste man då tanka hem loggarna. Det finns i dag inget sätt att tanka hem ALLA cacher hittade av en speciell användare, däremot kan man söka i ett visst område efter alla burkar hittade av t ex dig men som det funkar just nu markeras en burk som hittad om en loggpost importeras med ditt userid. Att fixa bättre lösning står såklart på todo-listan! Detta är ju en sak som borde vara självklar men det måste ju finnas stöd i geocaching.com's API för att man ska kunna göra nåt. Jag tror sökning efter alla egna cacher kommer i nästa version av API-et, just nu är det lite luddigt om dom har släppt en ny version eller inte.

Prova tills vidare att göra en sökning från kartan i ett visst område, klicka på avancerat-knappen och fixa så att t ex de 100 senaste loggarna hämtas hem för varje burk. Förhoppningsvis finns dina loggar med där, då markeras hittade burkar med en smiley på kartan. Men som sagt var, en bättre lösning står väldigt högt upp i backloggen!
Neongeo håller koll på både egna och hittade via API.... Skulle gissa på att det redan finns stöd för det.

Sent from my Blade using Tapatalk
Bild
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » fre dec 23, 2011 17:25

Vad gäller multi-steg osv så kan man lägga till egna waypoints på kartan. Flytta centrum dit där du (ungefär) vill ha waypointen, klicka addera waypoint på menyn och en dialog poppar upp. Där kan du ändra koordinaterna och sen spara, så brukar jag göra när jag löser multisar. Sätt någon speciell icon på waypointen så ser du den lättare sen på kartan. Sen är det bara att navigera till den som vanligt.

Är det något mer du önskar? Jag har funderat på att kunna associera egna waypoints till caches på samma sätt som cache-specifika waypoints som man tankar ner för att enklare kunna hålla reda på dom.
/OnSpot
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » fre dec 23, 2011 17:35

team@ skrev:
onspot skrev: Neongeo håller koll på både egna och hittade via API.... Skulle gissa på att det redan finns stöd för det.
Nej, jag har inte hittat något i version 5 av API-et som jag använder, detta önskemål har dessutom kommit från flera i deras beta-forum. Det har pratats om att det skulle komma i nästa version men just nu råder lite oklarhet om dom släppt en ny version eller inte. Det kan ju vara så att vissa appar får tillgång till nya api-er som nån sorts beta-test. Min uppfattning är att geocaching.com är väldigt fokuserade på att allt ska testas noga, dom vill ha hög kvalitet innan dom släpper in nåt nytt.

Jag har funderat på att göra en dirty för att lösa detta men valt att avvakta en riktig lösning. Man kan hitta burkar som jag själv har hittat men en sådan sökning utgår alltid i v5 från en koordinat. Det går alltså inte att hitta hittade burkar på andra sidan jordklotet i ett och samma anrop. Jag skulle alltså när man laddar ner burkar på en kartsida göra två anrop, först det vanliga, sen hitta alla i samma kartruta igen men nu bara dom som är hittade av mig och sen merga ihop resultatet men det skulle ta dubbelt så lång tid och jag har valt att inte göra så. Men om det inte kommer någon lösning snart får jag väl kanske göra så ändå. Problemet existerar även för pocket queries, där ser man inte heller att man själv har hittat burken.
/OnSpot
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » fre dec 23, 2011 20:21

onspot skrev:
team@ skrev:
onspot skrev: Neongeo håller koll på både egna och hittade via API.... Skulle gissa på att det redan finns stöd för det.
Nej, jag har inte hittat något i version 5 av API-et som jag använder, detta önskemål har dessutom kommit från flera i deras beta-forum. Det har pratats om att det skulle komma i nästa version men just nu råder lite oklarhet om dom släppt en ny version eller inte. Det kan ju vara så att vissa appar får tillgång till nya api-er som nån sorts beta-test. Min uppfattning är att geocaching.com är väldigt fokuserade på att allt ska testas noga, dom vill ha hög kvalitet innan dom släpper in nåt nytt.

Jag har funderat på att göra en dirty för att lösa detta men valt att avvakta en riktig lösning. Man kan hitta burkar som jag själv har hittat men en sådan sökning utgår alltid i v5 från en koordinat. Det går alltså inte att hitta hittade burkar på andra sidan jordklotet i ett och samma anrop. Jag skulle alltså när man laddar ner burkar på en kartsida göra två anrop, först det vanliga, sen hitta alla i samma kartruta igen men nu bara dom som är hittade av mig och sen merga ihop resultatet men det skulle ta dubbelt så lång tid och jag har valt att inte göra så. Men om det inte kommer någon lösning snart får jag väl kanske göra så ändå. Problemet existerar även för pocket queries, där ser man inte heller att man själv har hittat burken.
En ful variant skulle väl kunna vara att man någonstans kan lägga in PQn "My Finds", så håller programmet reda på ens hittade.
Från en som inte kan ett dugg vara sig om mobil appar eller programmering... :D
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » ons dec 28, 2011 20:17

Djuret skrev:En ful variant skulle väl kunna vara att man någonstans kan lägga in PQn "My Finds", så håller programmet reda på ens hittade.
Supersmart! Så kan man ju göra! Vad jag förstår får man då även med sina egna loggar och då funkar det direkt i CacheMaid utan några programändringar!! Det finns alltså en rubrik på sidan där man skapar PQ som heter just "My Finds", man behöver bara klicka på en knapp. Tack för tipset!

Jag har precis släppt version 2.1 med diverse buggfixar och stöd gör gpx 1.0.2.
/OnSpot
Skriv svar