Android-app som räknar ut ett medelvärde?

Diskussioner om smartphones (iPhone, Android etc.) och hur man geocachar med dem.
Användarvisningsbild
Apeshaft
Geocachare
Efternamn: Tony
Förnamn: Nordin
Kontakt:

Android-app som räknar ut ett medelvärde?

Inlägg av Apeshaft » fre jun 01, 2012 21:40

Finns det någon bra app till Android som räknar ut ett medelvärde på koordinaterna när man ska lägga ut en cache? Har testat ett antal olika appar men har inte hittat någon som är bättre än min gamla Garmin eTrex som jag tyvärr skänkte bort till syrrans unge.
fkt67
Ny i forumet
Efternamn: Kronestedt
Förnamn: Fredric

Re: App för att spara offline kartor och kunna ladda in Gpx file

Inlägg av fkt67 » fre jun 01, 2012 22:00

GPS averaging finns i Google play

Sent from my X10i using Tapatalk
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Re: Android-app som räknar ut ett medelvärde?

Inlägg av The Forslunds » fre jun 01, 2012 22:32

Medelvärdet blir inte bättre med en bra app, är GPS-mottagaren sämre i luren än din gamla Etrex så blir resultatet därefter.

Du kan bättra på dina odds för bättre koordinater med appen satpred, då kan du se om det är bra "läge" för att ta ut koordinater, det kan ändras från bra till uselt på en timme.

Vad har du för telefon?, enligt hörsägen så kräver SGS2 att man rootar telefonen och grejar lite för att få bästa prestanda ur GPSen.
BildBild
Användarvisningsbild
Apeshaft
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Apeshaft » fre jun 01, 2012 22:37

The Forslunds skrev:Medelvärdet blir inte bättre med en bra app, är GPS-mottagaren sämre i luren än din gamla Etrex så blir resultatet därefter.

Du kan bättra på dina odds för bättre koordinater med appen satpred, då kan du se om det är bra "läge" för att ta ut koordinater, det kan ändras från bra till uselt på en timme.

Vad har du för telefon?, enligt hörsägen så kräver SGS2 att man rootar telefonen och grejar lite för att få bästa prestanda ur GPSen.
Jag har en Samsung GT-I9000. Har beställt en Samsung Galaxy S3 som borde dyka upp vilken dag som helst.

Men när jag kollar koordinaterna på min mobil via NeonGeo så hoppar ju värdet rätt rejält och varierar mellan +5 till +30 meter. Om man kan få ett medelvärde genom att stå på en plats under tio minuter så borde väl det ändå vara mer korrekt än det värde som mobilen känner av just för ögonblicket?

Men jag ska kräva tillbaka min gamla GPS faktiskt. Ungjävlen använder den inte ens! :)
Användarvisningsbild
Apeshaft
Geocachare
Kontakt:

Re: App för att spara offline kartor och kunna ladda in Gpx file

Inlägg av Apeshaft » fre jun 01, 2012 22:38

fkt67 skrev:GPS averaging finns i Google play

Sent from my X10i using Tapatalk
Ska kolla på det. Tackar för tipset!
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » fre jun 01, 2012 23:02

Apeshaft skrev:
The Forslunds skrev:Medelvärdet blir inte bättre med en bra app, är GPS-mottagaren sämre i luren än din gamla Etrex så blir resultatet därefter.

Jag har en Samsung GT-I9000. Har beställt en Samsung Galaxy S3 som borde dyka upp vilken dag som helst.

Men när jag kollar koordinaterna på min mobil via NeonGeo så hoppar ju värdet rätt rejält och varierar mellan +5 till +30 meter. Om man kan få ett medelvärde genom att stå på en plats under tio minuter så borde väl det ändå vara mer korrekt än det värde som mobilen känner av just för ögonblicket?

Men jag ska kräva tillbaka min gamla GPS faktiskt. Ungjävlen använder den inte ens! :)
Ja det är exakt detta man har averaging till, men hoppar koordinaterna 10-20 meter kan man lägga ner alternativt låta den mäta under nån timme eller så..
Jag har inga bevis förutom egna observationer och subjektiva bedömningar, men jag är 100% säker på att min oregon gör ganska tunga medelvärdesberäkningar on-the-fly så att säga jämfört med de telefoner jag haft för att få en lugnare positionsindikering och upplever att den är ordentligt seg vissa dagar trots att den visar 3-4 meters noggrannhet. Baseras på att positionen släpar efter ganska mycket när man flyttar på sig. Båda tar några minuter på sig innan de stabiliserats på den plats man stannat på men jag upplever att telefonen är lite snabbare på att flytta positionen. GPS'en känns exaktare, men jag undrar om det verkligen är nån större skillnad. Hur som, telefon vs frilufsgepäss är en debatt som antagligen aldrig kommer att dö.
Bild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » lör jun 02, 2012 0:30

Själv kör jag med manuell averaging, gör minst 5 mätningar med några minuters mellanrum och vid varge tillfälle närmar jag mig nollpunkten från olika väderstreck.

när jag kommer hem matar jag ner siffrorna i ett excellark som ger mig ett bra medelvärde, fördelen med denna metod är att om en mätning sticker iväg mer än vad jag tycker är rimligt då bortser jag från dem och beräknar medelvärde på övriga...

Det har än så länge funkat bra...
Som sagt det finns ju ett antal appar som gör samma sak, men jag vågar inte lita på dem så nu inför CC12 med över 90 burkar så har jag räknat fram koordinaterna för hand, precis så som jag alltid gjort...
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Lars

Inlägg av Monway » lör jun 02, 2012 13:53

Jag tror att en frilufts-GPS slår en smartphone-GPS i alla lägen gällande GPS-noggrannhet.

Det finns bra beskrivningar på nätet hur man får fram bra koordinater. På en "öppen" plats kan man dessutom dubbelkolla sig med hjälp av http://www.eniro.se ->Kartor->Flygfoto, zooma in maximalt, välj GPS-koordinater (finns inte menyn framme så högerklicka med datormusen). Många GPS:er har en funktion för medelvärdesbildning s.k. Waypoint averaging. Jag brukar göra som så när jag lägger ut en cache att jag gör en mätning på platsen under ett antal minuter med hjälp av Waypoint averaging (om man har det på sin GPS) sedan återvänder jag tidigast om sexton timmar och helst vid en annan tidpunkt på dygnet än första gången. Sedan räknar jag ut ett medelvärde mellan bägge dessa mätningar och dubbelkollar om det går med hjälp av Eniros flygfoto vilket jag beskrev tidigare. Kolla även rating av cachen här
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » lör jun 02, 2012 14:29

Monway skrev:Jag tror att en frilufts-GPS slår en smartphone-GPS i alla lägen gällande GPS-noggrannhet.

Det finns bra beskrivningar på nätet hur man får fram bra koordinater. På en "öppen" plats kan man dessutom dubbelkolla sig med hjälp av http://www.eniro.se ->Kartor->Flygfoto, zooma in maximalt, välj GPS-koordinater (finns inte menyn framme så högerklicka med datormusen). Många GPS:er har en funktion för medelvärdesbildning s.k. Waypoint averaging. Jag brukar göra som så när jag lägger ut en cache att jag gör en mätning på platsen under ett antal minuter med hjälp av Waypoint averaging (om man har det på sin GPS) sedan återvänder jag tidigast om sexton timmar och helst vid en annan tidpunkt på dygnet än första gången. Sedan räknar jag ut ett medelvärde mellan bägge dessa mätningar och dubbelkollar om det går med hjälp av Eniros flygfoto vilket jag beskrev tidigare. Kolla även rating av cachen här
Att frilufts GPS ger högre noggrannhet kan jag hålla med om, om man tvivlar på sin GPS kan man kontrollera den mot en känd punkt, lantmäteriet kan tillhandahålla sådana uppgifter. Själv har jag kontrollerat några smartphones och GPSer vid en sådan. GPSen har hittills alltid visat mest korrekt och mest stabilt.
BildBild
jober72
Geocachare
Efternamn: Sven
Förnamn: Wijk

Inlägg av jober72 » mån jun 04, 2012 9:55

När jag cachar märker jag sällan skillnaden på noggrannheten i mobilen och min Oregon. Men när jag skall lägga ut cachar så ger Oregon alltid stabilaste resultaten.

Det går att få bra resultat med mobilen också, men det kräver mer jobb. GPS averaging och ett antal mätningar brukar fungera det också.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » mån jun 04, 2012 10:36

De som vill studera olika gpässers resultat i skogen kan läsa loggarna på den här.
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 4ebfef0505
Bild
madchicken
Geocachare
Efternamn: Rydlinge

Inlägg av madchicken » mån jun 04, 2012 13:42

GPS Averaging? Min GPS? Är detta sant det jag hör, att folk är så slapphänta i sin utplacering av sina cacher. Voine, voine, vart är världen på väg?

Så här såg det ut när jag placerade min senaste cache
Bild
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån jun 04, 2012 23:07

madchicken72 skrev:GPS Averaging? Min GPS? Är detta sant det jag hör, att folk är så slapphänta i sin utplacering av sina cacher. Voine, voine, vart är världen på väg?

Så här såg det ut när jag placerade min senaste cache
Bild
Oj, trodde det var min Rocket Science först, finns en viss likhet...
http://coord.info/GC2BV7W
Bild
madchicken
Geocachare
Efternamn: Rydlinge

Inlägg av madchicken » tis jun 05, 2012 0:12

linsrille skrev:Oj, trodde det var min Rocket Science först, finns en viss likhet...
http://coord.info/GC2BV7W
Det finns hopp! Tack Linsrille!
Bild
Skriv svar