Få bättre noggrannhet på er mobils GPS

Diskussioner om smartphones (iPhone, Android etc.) och hur man geocachar med dem.
Användarvisningsbild
Elmertoft
Geocachare
Efternamn: Elmertoft
Förnamn: Göran
Kontakt:

Få bättre noggrannhet på er mobils GPS

Inlägg av Elmertoft » tor sep 04, 2014 9:29

Detta tips fick jag från en kompis som är ett tekniskt under. Till en början trodde jag att han skojade med mig men efter att ha testat märkte jag vilken skillnad det blev.

Slå på WiFi och Bluetooth på din mobil när du använder GPS, då blir nämligen noggrannheten bättre. Givetvis finns det inget trådlöst nätverk att koppla upp sig till när man t.ex befinner sig i skogen men det blir trots allt stor skillnad. Fråga mig inte varför. Mitt första test gjorde jag i appen Google maps. Jag satt på en stol ute i en hage. Via Google maps släppte jag en nål. Först utan att wifi och bluetooth var påslaget.Nålen "landade" inte direkt där jag satt men ändå rätt nära. När jag istället gjorde som jag tipsar om ovan så hamnade den klockrent. Det var stor skillnad.

Detta är nåt geocachare säkert kan ha stor nytta av. Har bara testat på min Samsung Galaxy S4 men det borde ju funka på alla smartphones.

Har ni åsikter kring detta får ni gärna fylla på i denna tråd.

Det finns dock en stor nackdel med att slå på bluetooth och wifi - batteriet slukas. Jag använder alltid en laddare till mobilen och i den sitter alltid mobilen när jag förflyttar mig. Då har man åtminstone fått lite mer kräm på batteriet.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Re: Få bättre noggrannhet på er mobils GPS

Inlägg av linsrille » tor sep 04, 2014 16:52

Bluetooth kan du nog skippa, men wifi hjälper när det finns wifi i närheten, inte annars.

Genom att se vilka accesspunkter (wifi) som finns i närheten och dess signalstyrka kan en position bestämmas.

Genom att se vilka mobilmaster som finns i närheten och dess avstånd kan positionen bestämmas.

Genom en dataanslutning kan mobilen hämta information om var de olika gps-satelliterna befinner sig utan att behöva läsa in detta ifrån gps-signalerna. Detta ökar noggrannheten på positionen via gps och ger snabbt satellitlåsning.

Utöver detta samverkar de olika positioneringsmetoderna. I stadsmiljö kan man få en position inom 50 meter utan gps, vilket ofta räcker i cahingsyfte om man har bra kartor. Fast då tar det nån minut mellan angivelserna till skillnad från gps som ger en position varje sekund.
Bild
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn: Johan
Förnamn: Rosenson

Inlägg av 0250 » fre sep 05, 2014 12:03

Att släppa en markör på kartan har ingenting att göra med noggrannheten i hårdvaran att göra, det beror enbart på hur bra du siktar med fingret.

Wifi/Mobilanslutning hjälper som linsrille säger att få en snabb satellitlåsning, det är det som avses med aGPS (Assisted GPS), när väl satelliter har hittats så påverkas inte noggrannheten till det bättre på något vis.

Jag betvivlar inte dina erfarenheter av ditt test, men orsakerna du drar är felaktiga, tyvärr :)
Användarvisningsbild
IrreVilse
Geocachare
Efternamn: Westin

Inlägg av IrreVilse » lör sep 06, 2014 7:44

I glesbygd kanske man i bästa fall har en mobilmast inom räckhåll. Kan denna enda påverka snabbheten / noggrannheten?
Användarvisningsbild
J5oakim
Föreningsmedlem
Efternamn: Åkerö
Förnamn: Joakim
Kontakt:

Inlägg av J5oakim » lör sep 06, 2014 8:18

Men ditt test är rätt dåligt gjort tyvärr, läte inte den biten från början.
Ditt test påverkar mest bara Google Maps, för den är gjord så att appen läser bättre med allt påslaget, det ligger liksom i dens programmering..

I stadsmiljö(city) så vet vi alla att GPS signalerna kan hoppa som "fan", så där kan man ha Wifi igång för att hjälpa och hålla noggrannheten..
Livet är för långt för att ha tråkigt, så ut på ÄVENTYR!
Geocaching är inte en hobby, det är en livsstil!..!
Bild
msen
Geocachare
Efternamn: Mats
Förnamn: Almgren

Inlägg av msen » lör sep 06, 2014 8:21

Många butiker har teknik som känner av hur du rör dig i butiken om du har wifi påslagen i mobilen. Detta borde ju vara ett tecken på att man med wifi får en mycket exakt position då butiker är förhållandevis små.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
BildBild
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Inlägg av Drejan » lör sep 06, 2014 8:45

Visst, man kan ju mäta hur stark signalen är när man är på olika platser i butiken. Så det räcker ju att Google vet signalstyrkan och exakt var i huset alla routrar i världen finns så får man ju en väldigt bra positionering.
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Re: Sv: Få bättre noggrannhet på er mobils GPS

Inlägg av Drejan » lör sep 06, 2014 8:48

j5k skrev: Ditt test påverkar mest bara Google Maps, för den är gjord så att appen läser bättre med allt påslaget, det ligger liksom i dens programmering..
Hur menar du att det skulle gå till, och varför skulle denna programmering bara ligga i Google maps?
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » lör sep 06, 2014 15:00

Om man har en micrometer (upplösning minst 1/100mm) för att mäta en vevaxeltapp, vad har man för nytta av en tumstock (upplösning 1mm) eller ett 50m måttband (upplösning 1cm) då?

Det enda som kan höja noggrannheten eller minska mätfelet för vanliga privatpersoner är Egnos/waas, det som snabbar upp en bra fix ger inte någon bättre noggrannhet bara man ger sin GPS/Mobil lite tid att hitta alla tillgängliga satelliter.

Om man måste sätta igång blåtand och annat jox i sin GPS för att få bra precision så är det kanske kopplat till någon form av energisparfunktion som minskar antalet samplingar per minut och det i sin tur ger sämre noggrannhet.

Min HTC One X+ har problem om jag rör mig för långsamt, då slutar den att sampla positionen, går jag och inte stannar så funkar den hjälpligt, dvs helt värdelös att ta ut koordinater till gömmor med men det funkar ganska bra att cacha med den. Min gamla HTC One X hade inte detta problem.

Om man ska öka noggrannheten på något så måste de andra positionskällorna ha lika eller bättre noggrannhet för att det ska ge något märkbart resultat.
BildBild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » lör sep 06, 2014 15:45

The Forslunds skrev:Om man har en micrometer (upplösning minst 1/100mm) för att mäta en vevaxeltapp, vad har man för nytta av en tumstock (upplösning 1mm) eller ett 50m måttband (upplösning 1cm) då?

Det enda som kan höja noggrannheten eller minska mätfelet för vanliga privatpersoner är Egnos/waas, det som snabbar upp en bra fix ger inte någon bättre noggrannhet bara man ger sin GPS/Mobil lite tid att hitta alla tillgängliga satelliter.

Om man måste sätta igång blåtand och annat jox i sin GPS för att få bra precision så är det kanske kopplat till någon form av energisparfunktion som minskar antalet samplingar per minut och det i sin tur ger sämre noggrannhet.

Min HTC One X+ har problem om jag rör mig för långsamt, då slutar den att sampla positionen, går jag och inte stannar så funkar den hjälpligt, dvs helt värdelös att ta ut koordinater till gömmor med men det funkar ganska bra att cacha med den. Min gamla HTC One X hade inte detta problem.

Om man ska öka noggrannheten på något så måste de andra positionskällorna ha lika eller bättre noggrannhet för att det ska ge något märkbart resultat.

Den inbyggda trögheten i systemet är en viktig bit en allt för snabb/långsam uppdatering av informationen gör att blir en instabil känsla , tex att det flipprar hit och dit, det var det som gjorde 60CsX till en otrolig förbättring från tidigare (chip+antenn+tröghet)
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » lör sep 06, 2014 15:54

Ja precis, en väl avvägd tröghet är att föredra.
BildBild
Användarvisningsbild
Elmertoft
Geocachare
Efternamn: Elmertoft
Kontakt:

Inlägg av Elmertoft » tis sep 09, 2014 14:07

Min kompis när nog inte så insatt som det först verkade. Tack för era svar i tråden.
Skriv svar