Smart med magnetiskt fodral på luren?

Diskussioner om smartphones (iPhone, Android etc.) och hur man geocachar med dem.
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Smart med magnetiskt fodral på luren?

Inlägg av vovvelivovven » tis nov 14, 2017 0:55

Hej!
Min gamla iPhone 5S som jag haft sedan den släpptes på marknaden börjar sjunga på sista versen och samtidigt så har min Mac från 2010 börjat visa allt tätare crashtendenser med omstarter. Jag har kört Mac sedan första delen av 90-talet men nu tycker jag det blir för dyrt när det skall skaffas nya grejer som inte längre riktigt funkar som jag vill/är van vid.

Ja så skulle jag köpa en Samsung Galaxy 8 som lär vara en bra lur. Men väl vid beslutsfattandet upptäckte jag en nygammal bekant - i Galaxy Note8 - den är ju som min gamla kära Palm M500 som var en trogen följeslagare på jobbet i många år. Visst är den väldigt stor Note8 men ... OK - den går inte ner i byxfickan.

Så var jag ute och försökte cacha idag med den. Groudspeaks premium-app är ju verkligen riktigt usel även på android - kartor där rätt stora asfalterade vägar inte ens är med och grusvägar... nix pix. Jag vet att många med androider kör C:geo så jag tankade hem den - mycket bättre karta men inte något intuitivt användargränssnitt (varför står solen mitt i norr kl 12 på dagen?

Ja så skulle jag leta efter dagens första burk. Groundspeaksappen har ju en liten röd streck som visar om man pekar rakt på liksom. Premiären blev cirklig - den ville hela tiden att att jag skulle gå till höger när det var 21 meter kvar. Njae - inget vidare , försökte med c:geo - den är ju inte likadant uppbyggd men kompassen ville jag skulle gå tillbaks till bilen medan avståndet ökade...
Jahaja - vad gör man - jo jag går på avståndet kvar och kunde rätt snart signera loggen. Nästa cache var värre, här hade jag dessutom gått en bit. Annars har jag en riktigt GPS i bilen men den den vill inte kommunicera med min Mac sedan de senaste uppgraderingarna, men det går ju att knappa in koordinaterna manuellt...

DET VAR DÅ JAG UPPTÄCKTE ATT SAMSUNGS REKOMMENDERADE ORIGINAL-FODRAL Ä R M A G N E T I S K T

Helt otroligt att man sätter två rätt starka magneter i fodralet - hur skall en magnetisk kompass klara detta? Loss med fodralet och då funkade magnetkompassen.
Men i c:geo pekar den ändå åt fel håll.

Men det där med det magnetiska fodralet är inte det värsta - det verkar som GPS-funktionen i denna lur är avsevärt mycket sämre än den gamla iPhonens. Den ville bara visa 5 meter kvar och till sist gick jag väl en 15 -20 meter bort men den visar 5 meter. Uppe på en kulle i rätt öppen terräng. Jag hittade burken iallafall efter att läst gamla loggar.

Nästa cache - ojojoj här visade den skapligt (utan fodral) på en fågelholk som dock inte varit öppnad de senaste 5 åren. Avståndet i båda cachingapparna visade 5 meter. jag traskade runt - 5 meter 5 meter och gick ut på vägen - 31 meter helt plötsligt - aha - gick tillbaks jodå den räknade ner 25 - 22 - 20 - 18 - 17 -17 - 17 jag stannade en bra stund och höll luren högt för bästa mottagning - jodå - nu var det bara 5 meter kvar. Efter 30 minuter hämtade jag den riktiga gpsen - den behövde en minut för att begripa var vi var och la in koordinaterna och gick bara rakt på gömman.

Väl hemma så kollade jag dokumentationen som följde med fodralet - där fanns en mångspråkig epistel om störningar på NFC som fodralet eventuellt kunde orsaka. NFC är en betalfunktion. Men det nämns inget om att kompassen inte funkar och heller inget om att fodralet är tjockaste laget för att den trådlösa laddstationen skall kunna göra sitt jobb.

OK - min gamla monokroma Palm M500 hade ingen kamera och Wifi var inte uppfunnet när den byggdes utan den hade ett IR-system som funkade på den tidens printrar om var några meter från en printers "öga". Inte hade den heller några anspråk att kunna ringas från eller användas som vägvisare.

Jaja - jag köpte en ny GPS i vintras (Oregon 750T) som jag inte lyckats få att fungera ihop med vare sig Mac eller iPhone märkligt nog, nu skall det bli en Windowsdator och då kanske även den kan komma till användning. Jag köpte den för att kunna utnyttja funktionen "Update geocaching map" när GPSen är parad ihop med en telefon med internet.

Ja det var litet gnäll - men fråga är ifall det skall vara så att c:geos kompass skall peka ett halvt var fel? Det normala med denna typ av funktion är väl - iallafall på en normal GPS-mottagare - att man skall gå i pilens riktning?

Bästa cachinghälsningar // Ingvar
Användarvisningsbild
Torkan
Föreningsmedlem
Efternamn: Lindblad
Förnamn: Torgny

Re: Smart med magnetiskt fodral på luren?

Inlägg av Torkan » tis nov 14, 2017 14:27

Kan kompassen vara okalibrerad eftersom den visar 180 grader fel?
https://recomhub.com/blog/how-to-calibr ... y-s8-plus/
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av vovvelivovven » ons nov 15, 2017 10:36

Tack för svaret!

Bruksanvisningen för Samsung Galaxy Note8 är inte till hjälp i de flesta fall men jag kanske borde valt engelska som språk.

Jag skall ge kompassen en kalibrering. Med fodralet avtaget och i en magnetiskt störningsfri omgivning.

Cheers // Ingvar
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av vovvelivovven » mån nov 20, 2017 10:16

Hej!

Nu har jag använt min Galaxy Note8 litet grand och konstaterar att kompassen var rätt kalibrerad, men efter mina försök är den ny felkalibrerad men den skall jag snart ställa in exakt rätt.

Felet verkar vara fodralets magneter. Får den vara utan utan fodral några minuter verkar kompassen börja fungera. Och efter kanske 15-20 minuter så börjar den visa rätt.

Jag har undersökt kompassens rörlighet noga med hjälp av att kontrollera värdena i sensor-sidan som jag fått länken till av Torkan och kompassen har inga problem med rörligheten.

Jag undrar om telia som sålt luren och fodralet och laddaren (som med nöd och näppe klarar att ladda med fodralet på) har någon support värd namnet och kan förklara hur Samsung tänkt att kompassen skall fungera med två magneter i skyddsfodralet....

7 minus här i Borås i morse, tror det blir litet ströcaching i det vackra vädret idag.

Bästa hälsn.// Ingvar
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare
Efternamn: Janne
Förnamn: Hentschel

Inlägg av Str@tocaster » mån nov 20, 2017 10:46

Jag läste ett tips om att man kunde använda Google Maps för att spara den plats där man parkerat bilen. När jag testade det råkade jag se en annan intressant funktion som kan vara värd att prova om kompassen visar fel.

- Starta Maps (med plats påslagen förstås)
- Klicka på den blå pricken så visas en bild med lite olika funktioner. Längst ner till vänster på sidan finns länken "Kalibrera kompass".
- Klicka på länken och följ anvisningarna

Återkoppla gärna och berätta om noggrannheten blev bättre.

Hälsningar, Str@tocaster
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av vovvelivovven » tis nov 28, 2017 10:37

Ackackack...

Följande vet jag nu om denna märkliga Galaxy Note8 med sitt magnetiska fodral:

Med kalibrering av Sensors Magnetic kunde jag vrida kompassen 45 grader åt höger, men sedan går den inte att vrida tillbaks eller resetta.

Märkligt nog påverkar inte detta hur t.ex. google maps eller eller en kompass-app visar. Detta oavsett om jag har det magnetiska fodralet eller naken lur. Men det är så att vissa gånger visar den käpprätt åt tjotahejti och andra gånger så är det rätt, ungefär samma sak som jag upplever med Groundspeaks kassa app (man har tagit bort loggalternativet Needs Maintenance t.ex) eller c:geo. Alltså att helt plötsligt så fungerar det men kan sluta fungera om jag stänger fodralet och stoppar telefone i fickan för att gå mot nästa cache. När jag någon minut senare tar telefonen så funkar inte kompassfunktionen igen.

Kompassappen vill att jag skall göra en kalibrering genom att veva runt med telefonen i åttor - detta kan jag göra tills axeln går ur led och kalibreingen blir inte rätt.

Vad som retar mig är att det helt plötsligt bara börjar fungera. Det är ju helt odugligt. Men för caching så funkar ju avståndet kvar till GZ hyggligt.

Jag skall återkomma här vid tillfälle när jag har något nytt att komma med. // Ingvar
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av vovvelivovven » tor jan 04, 2018 0:02

Ja nu har jag bekantat mig med min stora telefon. Kompassappen verkar fungera för det mesta, däremot inte när jag kör C:GEO eller Groundspeaks app. Här är det normalfallet att kompassfunktionen inte visar något vettigt, men så ibland helt bara sådär så funkar den, och det gör den oavsett om jag har fodralet med de två magneterna eller inte. Jag börjar tro att android ingalunda är ett bra operativsystem.

Det är fler märkligheter - när jag cachar med Groundspeaks app (som alltid har funkat på min iPhone 5s) så "fryser" avståndsangivelsen när jag är nära, på t.ex. 19 meter och detta oavsett om jag flyttar mig 25 meter under tiden. Men - det märkliga är att om jag tittar på satellitbilden av kartan så rör sig min position hela tiden och jag har nu lärt mig att vrida luren så att jag precis på linjen till cachen som det visas på kartan.

Men allt är inte skit med denna Note8. Jag har ett separat minneskort där alla foton sparas. Detta ger flera fördelar, eftersom Note8 verkar vilja blanda ihop foton med sådana där grejer som laddas hem när man läser ett mail. Jag inser ju att lurens minne kommer att fyllas av skit, men de "bilder" som sparas tar väldigt liten plats.

En bra sak är att jag kan ha många olika textsnuttar som ligger som som "urklipp". Jag kan när jag loggar en cache välja någon av de texter jag kopierat från tidigare loggningar.
Något jag tycker är bra info som cacheägare är att få veta cachens skick. Jo jag läser alla loggar även om det 30 st copy/paste-loggar. Står det att "cachen är bra skick" eller "loggboken är fuktig men fortfarande skrivbar" så vet jag status, även om vårt kära Groundspeak rekommenderar att man regelbundet besöker och kontrollerar samt snyggar till om det behövs sina gömmor.

Jag önskar den som ev. läser detta en god fortsättning på 2018 // Ingvar
Skriv svar