App till Android

Diskussioner om smartphones (iPhone, Android etc.) och hur man geocachar med dem.
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

App till Android

Inlägg av Anden81 » sön feb 10, 2019 10:38

Har använt Neongeo i många många år men nu när jag uppdaterat telefon finns inte appen kvar på play. Ni andra som kört med Neongeo vad har ni gått över till?
Har testat några appar men inte riktigt fastnat för någon ännu.

Det enda egentliga kravet är att det måste gå att ladda in gpx i en egen databas då jag använder gsak för mystar.
Vill helst oxå kunna exportera fieldnotes till gsak för att logga den vägen oxå.

Nån som har några tips?
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Ramdahl
Förnamn: Tomas

Re: App till Android

Inlägg av TMR68 » ons feb 13, 2019 17:07

C:geo klarar de ställda kraven, men dels använder appen inte API-funktioner utan skrapar ifrån gc.com. Dessutom har jag haft problem med att appen inte längre verkar klara att logga in på gc.com.

Annars har jag tittat mest på Geooh Live och GCdroid. GCdroid stöder fieldnote-export, vilket inte Geooh verkar göra. Geooh har däremot lite bättre stöd för offline-kartor, om man inte är nöjd med de OSM-kartorna som GCdroid erbjuder för nerladdning i appen. Själv föredrar jag OSM-kartor, som är lite bättre för terräng.
Geooh har inbyggt stöd för Whereigo, vilket är trevligt. Likaså har den nu även stöd för Massage center. Apparna har lite olika för och nackdelar, och man ge dem lite tid och vänja sig vid dem.

Främst använder jag emellertid en handhållen GPS, och app för att kolla upp äldre loggar mm. Då blir det oftast den officiella appen, eftersom det då ändå är frågan om live-data.
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Inlägg av Anden81 » ons feb 13, 2019 20:10

GcDroid har jag varit inne på och testkörde den i helgen. Har inte sett hur man exporterar fieldnotes, för mig skickas dom direkt till gc.com.
Geooh live testade jag men tyckte att livekartan var otroligt seg, nu har jag insett att officiella appen nog är den bästa för livecaching så kommer nog använda den en del parallellt med nån annan app.
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av TMR68 » ons feb 13, 2019 21:53

Inte om du låter bli att kryssa i "Summit as log". Då kommer loggen istället att sparas som en fieldnote.
I huvudmenyn finns sedan alternativet "Logs and fieldnote", varifrån dessa kan delas (exporteras) till ex.v. Dropbox.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » lör feb 16, 2019 22:53

Jag har kört Neongeo förr, vill gärna ha många kartor, jag har gått över till gcdroid, funkar bra med fieldnotes och export av geocachevisits.txt (glömt namnet på filen). Kanon med dropbox, både för de gsakgenererade gpx-filerna och för fältloggsfilen.
Sist jag testade geooh live så kunde man bara ha en karta åt gången.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av TMR68 » sön feb 17, 2019 14:20

Det fungerar att ha flera kartor i Geooh Live. Däremot väljer man inte en specifik karta att använda, utan appen hittar en över aktuellt område i katalogen med offline kartor.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons feb 20, 2019 20:43

Kollade nu, jag kan bara lägga till en enda map tile server i geooh live, i gcdroid kan jag lägga till bra många och välja snabbt mellan dem med några tryck. Jag har inte testat offlinekartorna däremot.
Skriv svar