Enbart för Premium

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Enbart för Premium

Inlägg av 1000sjöar » tis apr 17, 2012 13:58

Fr.o.m. nu kommer jag att ändra mina Gc-gömmor till enbart för premium members om jag: misstänker att gömman riskerar att bli mugglad, får ej relevanta Needs Maintenace. Om den blivit skadad av ovarsamma loggare, om flera skriver att gömman är nog mugglad men inte är det (när man inte letat noggrant nog).Skriver att loggremsan är omöjlig att få ut när man inte har rätt verktyg.
:?
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Re: Enbart för Premium

Inlägg av linsrille » tis apr 17, 2012 17:34

Tråkigt att höra. Har du nån statistik på hur stor andel av dina bekymmer som beror på member repektive premium member?
Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » tis apr 17, 2012 22:30

Bra beslut tycker jag.Jag har fått mycket mindre problem när jag saate mina som premium.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » tis apr 17, 2012 22:53

Fast minst problem får man om man inte publicerar alls utan bara gömmer, sen kan jag förstå att vissa burkar får bli pmo men att sätta alla till pmo känns inte rätt i min lilla värld.
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tis apr 17, 2012 23:45

En tanke... När PMO cacherna blir många så blir det kanske hög kurs på PQ med PMO-cacher på svarta börsen... Affärsidé 8) Men priset blir nog inte högre än 30$...
BildBild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Andreas

Inlägg av andreasma » ons apr 18, 2012 0:01

The Forslunds skrev:En tanke... När PMO cacherna blir många så blir det kanske hög kurs på PQ med PMO-cacher på svarta börsen... Affärsidé 8) Men priset blir nog inte högre än 30$...
Tror nog inte att den affärsidén håller, för även om en non-Premium member kan använda en Premium Member-PQ o hitta cacherna rent fysiskt så blir det omöjligt att logga dem online eftersom de inte "syns" för non-Premium members (man får fram en sida där det står "Premium member geocache only" eller något liknande). Sorry att jag pajade din affärsidé :lol:
//
Hellre en funnen jeokatch i handen än 10 denäfs i skogen :-).
Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken :-).

Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons apr 18, 2012 0:13

andreasma skrev: Tror nog inte att den affärsidén håller, för även om en non-Premium member kan använda en Premium Member-PQ o hitta cacherna rent fysiskt så blir det omöjligt att logga dem online eftersom de inte "syns" för non-Premium members (man får fram en sida där det står "Premium member geocache only" eller något liknande). Sorry att jag pajade din affärsidé :lol:
Har man tillgång till ett PM-konto så kan man logga en premium i sitt namn utan att vara premium själv. Hittar dock ingen källa på det de 10 sekunder jag sökte.

Hittade...
Luels skrev:Jag tycker absolut att man med gott samvete kan logga en PMO-cache som basic-medlem om man har hittat den tillsammans med en premium-medlem.

Använd den här länken (ersätt GC-koden med den aktuella cachens egen kod)
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?wp=GCxxxx
Då kanske man inte ens behöver tillgång till ett PM-konto ifall man hittat den redan, med hjälp av "SvartabörsenPQn" :)
BildBild
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » ons apr 18, 2012 0:37

andreasma skrev:Tror nog inte att den affärsidén håller, för även om en non-Premium member kan använda en Premium Member-PQ o hitta cacherna rent fysiskt så blir det omöjligt att logga dem online eftersom de inte "syns" för non-Premium members (man får fram en sida där det står "Premium member geocache only" eller något liknande). Sorry att jag pajade din affärsidé :lol:
Det finns ett känt (och tillåtet) sätt att logga dessa cacher även om man inte är PM, så affärsidén håller nog ändå är jag rädd.
:D
Bild
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » ons apr 18, 2012 8:09

linsrille skrev:Fast minst problem får man om man inte publicerar alls utan bara gömmer, sen kan jag förstå att vissa burkar får bli pmo men att sätta alla till pmo känns inte rätt i min lilla värld.
:!:
Fr.o.m. nu kommer jag att ändra mina Gc-gömmor till enbart för premium members om jag: misstänker att gömman riskerar att bli mugglad, får ej relevanta Needs Maintenace. Om den blivit skadad av ovarsamma loggare, om flera skriver att gömman är nog mugglad men inte är det (när man inte letat noggrant nog).Skriver att loggremsan är omöjlig att få ut när man inte har rätt verktyg.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » ons apr 18, 2012 10:17

1000sjöar skrev:
linsrille skrev:Fast minst problem får man om man inte publicerar alls utan bara gömmer, sen kan jag förstå att vissa burkar får bli pmo men att sätta alla till pmo känns inte rätt i min lilla värld.
:!:
Jo precis. Det var inte riktat till dig utan en utsvävning i vanlig ordning 8)
Bild
Användarvisningsbild
BUMBA
Geocachare
Efternamn: lindblad
Förnamn: göran

Inlägg av BUMBA » ons apr 18, 2012 11:21

Jag har börjat göra om en del av mina gömmor till premium only.
Detta på grund av att det varit så mycket reportage i Smålandsposten mfl, samt att AV-Media börjat ha kurser för skolorna i GC.
Då det ligger mycket jobb bakom många av mina gömmor vill jag inte ha de förstörda av några nybörjare eller skolbarn som inte riktigt vet vad som gäller (detta har jag tyvärr råkat ut för några gånger).
Jag har alltid varit emot premium only cacher, men nu ser jag ingen annan utväg.
Hela alfabets-serien kommer bli premium då den ligger så nära bostadsområden och är så pass mycket jobb nedlaggt på.
Bild
Användarvisningsbild
Fam Jägis
Geocachare
Efternamn: Jäghagen
Förnamn: Johan
Kontakt:

Inlägg av Fam Jägis » ons apr 18, 2012 11:47

bumba.se skrev:Jag har börjat göra om en del av mina gömmor till premium only.
Detta på grund av att det varit så mycket reportage i Smålandsposten mfl, samt att AV-Media börjat ha kurser för skolorna i GC.
Då det ligger mycket jobb bakom många av mina gömmor vill jag inte ha de förstörda av några nybörjare eller skolbarn som inte riktigt vet vad som gäller (detta har jag tyvärr råkat ut för några gånger).
Jag har alltid varit emot premium only cacher, men nu ser jag ingen annan utväg.
Hela alfabets-serien kommer bli premium då den ligger så nära bostadsområden och är så pass mycket jobb nedlaggt på.
Det är så förbannat tråkigt att man måste ta till sådana här drastiska åtgärder för att freda sina gömmor. Plus sidan av Premium är att förhoppningsvis blir det mindre av mugglade burkar, och kanske färre onödiga needs maintenace loggar. Men tyvärr så kommer nog problemen med burk förstörare att fortsätta, kanske (förhoppningsvis) i mindre utsträckning. Men det verkar som att en del tycker att spett, brytjärn, vinkelslip, motorsåg, slägga och dynamit är vanliga geocaching verktyg.
Bild Bild

."Geocaching, just another way to die!"
norwoodbuilder
Geocachare

Inlägg av norwoodbuilder » ons apr 18, 2012 12:02

hjontemyra skrev:
andreasma skrev:Tror nog inte att den affärsidén håller, för även om en non-Premium member kan använda en Premium Member-PQ o hitta cacherna rent fysiskt så blir det omöjligt att logga dem online eftersom de inte "syns" för non-Premium members (man får fram en sida där det står "Premium member geocache only" eller något liknande). Sorry att jag pajade din affärsidé :lol:
Det finns ett känt (och tillåtet) sätt att logga dessa cacher även om man inte är PM, så affärsidén håller nog ändå är jag rädd.
:D
Skulle detta då innebära att vi alla Premium medlemmar kan sluta betala vår årliga avgift och bli vanliga icke betalande? Det skulle ju i så fall betyda att "Dom borta i USA" blir av med en stor inkomst. Har dom då lust att fortsätta driva det hela med egna pengar? Tror inte det kanske.
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » ons apr 18, 2012 12:27

norwoodbuilder skrev:Skulle detta då innebära att vi alla Premium medlemmar kan sluta betala vår årliga avgift och bli vanliga icke betalande? Det skulle ju i så fall betyda att "Dom borta i USA" blir av med en stor inkomst. Har dom då lust att fortsätta driva det hela med egna pengar? Tror inte det kanske.
Nja, det är ju bara loggningen som det är "erkänt" att fixa genvägar till. Men, vad ska man göra utan PQ eller ett enkelt sätt att få tag på koordinaterna till alla PMO-burkar?

Själv har jag många PMO-cacher men ser inget problem med att "Icke-premium" loggar dessa. Oftast är det ju familjer där man har ett premiumkonto men att man har olika alias inom familjen. Då skulle det kännas totalt fel att inte godkänna loggningar av resterande alias. För... visst hade det varit bakvänt och ganska onödigt att behöva ha 3-4 premiumaccounts i samma hushåll?

//Pia
Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Andreas

Inlägg av andreasma » ons apr 18, 2012 23:20

The Forslunds skrev:
andreasma skrev: Tror nog inte att den affärsidén håller, för även om en non-Premium member kan använda en Premium Member-PQ o hitta cacherna rent fysiskt så blir det omöjligt att logga dem online eftersom de inte "syns" för non-Premium members (man får fram en sida där det står "Premium member geocache only" eller något liknande). Sorry att jag pajade din affärsidé :lol:
Har man tillgång till ett PM-konto så kan man logga en premium i sitt namn utan att vara premium själv. Hittar dock ingen källa på det de 10 sekunder jag sökte.

Hittade...
Luels skrev:Jag tycker absolut att man med gott samvete kan logga en PMO-cache som basic-medlem om man har hittat den tillsammans med en premium-medlem.

Använd den här länken (ersätt GC-koden med den aktuella cachens egen kod)
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?wp=GCxxxx
Då kanske man inte ens behöver tillgång till ett PM-konto ifall man hittat den redan, med hjälp av "SvartabörsenPQn" :)
Hmm..... Där ser man. Finns alltid genvägar. Speciellt inom det tekniska. Märkligt att Groundspeak inte stoppat den genvägen då PMO är en del av deras affärsidé. Tycker ändå inte att affärsidén håller riktigt med tanke på det blir ganska mäckigt att få tag på rätt koordinater (som sägs i tråden), eller vad skulle de sagt i entreprenörsprogrammen på tv: för krånglig produkt ger en för liten marknad :)
//
Hellre en funnen jeokatch i handen än 10 denäfs i skogen :-).
Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken :-).

Bild
Skriv svar