Färre inlägg på forumen?

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Re: Färre inlägg på forumen?

Inlägg av *Danne* » tis dec 10, 2013 20:59

Kan ju vara så att folk lämnar detta forum med för att man får ju aldrig svar när man frågar något och ingen i styrelsen svarar på mail från detta forum.Frågar man nå¨got så får man spydiga svar tillbaka tyvärr är det så hos många här.Dom nya vågar sig inte hit tyvärr.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » tis dec 10, 2013 22:51

danne100 skrev:Kan ju vara så att folk lämnar detta forum med för att man får ju aldrig svar när man frågar något och ingen i styrelsen svarar på mail från detta forum.Frågar man nå¨got så får man spydiga svar tillbaka tyvärr är det så hos många här.Dom nya vågar sig inte hit tyvärr.
Hm, undrar om det är hela sanningen?

"man får ju aldrig svar när man frågar något".
En anledning att få färre svar kan ju vara om antalet aktiva besökare är litet. Ihärdiga svarare av typen MatsAgeby jobbar ju lite ensamma om det finns ett annat forum med tio "MatsAgeby". Sedan verkar ju en diskussion eller i alla fall meningsutbyte vara mer intressant än direkta faktasvar, om man ser på dialogen på exvis FB.

"ingen i styrelsen svarar på mail från detta forum"
Jag undrar om styrelsen som sådan bevakar och svarar mer på FB än här. Annat än av momentum, dvs att det är fler aktiva på FB.
"Frågar man något så får man spydiga svar tillbaka tyvärr är det så hos många här" Detta är en intressant iakttagelse. Om det är så finns det alltså något hos typ FB som gör tonen trevligare och det vore ju skäl nog att utbyta åsikter där istället. Här skulle det ju kunna finnas en koppling till att man mycket oftare kör med eget namn istället för nick. Dvs med nick är man "mer anonym" och sänker ribban för vad man tar till för uttryck. Hm, det tycker jag är en intressant tanke.

"Dom nya vågar sig inte hit tyvärr."
Hm, fast tråden handlar om att antalet inlägg sjunker, dvs även "gamla" sänker sin aktivitet, om det stämmer.

Så mindre anonymitet pga att man skriver under rätt namn ger uttalanden man mer står för och därmed trevligare tonfall, är det en teori som håller kanske...?
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tor dec 12, 2013 14:27

Stadskasheuren skrev:
Moonmatte skrev::D :D :D :D :D Ge det här Forumet ett år till sen har Faceboook Tagit över Fullständigt ;)
Lutar åt att du har en poäng där, Moonmatte, och jag ser inget problem med det.
Men varför, det är ju lite intressant att kolla på.
.
Jag tror det är så enkelt att folk redan är på Facebook och då är det enklare att även snacka geocaching där, istället för att gå till en annan sajt.

Precis samma tendens kan märkas med webbaserade spel. Väldigt många sådana har sett kraftiga tapp i antal användare de senaste 2 åren i takt med att diverse Facebook-spel som farmville, candycrush, tribez m.m. dykt upp.
Bild
Bild
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » tor dec 12, 2013 14:37

Stadskasheuren skrev:
Torbjörn Axelsson skrev:...
Facebook har nog sina styrkor, men diskussionsforum är inte en av dem. Eventplanering fungerar väl, men då är det bättre att slänga upp en doodle på google om man är en begränsad mängd folk som ska bestämma tid, dag och plats.
Hm, fast efter att ha summerat lite aktivitet så undrar jag om det verkligen är hela sanningen.

Sedan i lördags morse:
Här på forumet har det startats ungefär 4 nya trådar/inlägg (inkl denna tråd) som fått totalt cirka 24 svar.
Motsvarande på Facebook-gruppen "Facebook Sverige" är ca 35 trådar/inlägg med i storleksordning 370 svar.
I båda fallen dessutom förstås ett antal svar på äldre trådar, dessa har jag inte räknat men de är nog rätt tryggt att säga att de är större i antal på samma Facebook-grupp än här på forumet.
Geocaching-diskussionen mm verkar enligt denna högst rudimentära undersökning vara åtminstone tio gånger aktivare på FB än här.

En titt på trådarna på FB sedan i lördags ger nog inte att det är eventplanering som dominerar som aktivitet.

Något verkar göra FB mycket mer attraktiv för Geocaching-prat. Intressant...
En miljon myror kan inte ha fel ...

Att folk redan är på facebook och därför använder de grupper som finns där betyder inte att det är en bra forumform. Hur hittar du gamla trådar? Hur markerar du intressanta inlägg så du kan hitta tillbaka till dem senare? Hur får du till en FAQ för en grupp på ett bra sätt? Hur får du översikt över diskussiontrådar inom en grupp?

Facebook är utmärkt för "skitsnack", där det inte spelar någon roll om man missar något. För seriösare diskussioner fungerar det här forumet bättre.
golv
Geocachare
Efternamn: Aho
Förnamn: Roy

Inlägg av golv » tor dec 12, 2013 20:49

Jag kan ibland tycka att detta forum är övermodererat. Nya trådar slås ihop med gamla trådar och dör sen omedelbart ut. Det påpekas helt i onödan att ett ämne kan vara känsligt och att vi skall tänka på tonen. Off topic-inlägg verkar försvinna i en förvånansvärt hög takt med tanke på hur låg forumaktiviteten är. Nu senast i kalendertråden såg jag inlägg från danne100 raderas samtidigt som moderatorns eget svar fick vara kvar. Inte ens på Flashback som är ett extremt stort forum där mycket känsliga frågor diskuteras och tonen ofta är hätsk ser jag så mycket moderering (i förhållande till antalet inlägg) som på geocaching.se.

Ett diskussionsforum är ett forum för diskussion. Det är i skarven mellan olika åsikter nya insikter kan fås.
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn: Johan
Förnamn: Rosenson

Inlägg av 0250 » tor dec 12, 2013 20:56

Det finns också för många underforum som det är just nu, med så låg aktivitet som det är känns det inte motiverat med 25 underforum (om jag räknat rätt), om varje del för sig känns död så uppmuntrar det knappast till nya trådar, man måste ju känna att man har chans att få svar.
Då kanske det vore bättre med mycket färre forumdelar, kanske blir lite rörigare men å andra sidan så kanske det känns mer levande.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tor dec 12, 2013 22:13

golv skrev:Jag kan ibland tycka att detta forum är övermodererat. Nya trådar slås ihop med gamla trådar och dör sen omedelbart ut. Det påpekas helt i onödan att ett ämne kan vara känsligt och att vi skall tänka på tonen. Off topic-inlägg verkar försvinna i en förvånansvärt hög takt med tanke på hur låg forumaktiviteten är. Nu senast i kalendertråden såg jag inlägg från danne100 raderas samtidigt som moderatorns eget svar fick vara kvar. Inte ens på Flashback som är ett extremt stort forum där mycket känsliga frågor diskuteras och tonen ofta är hätsk ser jag så mycket moderering (i förhållande till antalet inlägg) som på geocaching.se.

Ett diskussionsforum är ett forum för diskussion. Det är i skarven mellan olika åsikter nya insikter kan fås.
Så vida pass övermodererat. Klart diskussionen dör ut om man inte tillåter att åsikterna uttrycks. Men modereringen ser ut som den gör för att man inte ville skrämma iväg nytillkomna besökare när tonen var ganska hård i vissa inlägg. ..och då är vi tillbaks på att man tar större ansvar för sina uttryck om man inte gömmer sig bakom ett alias.
Bild
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare
Efternamn: Janne
Förnamn: Hentschel

Re: Sv: Färre inlägg på forumen?

Inlägg av Str@tocaster » fre dec 13, 2013 8:50

Moonmatte skrev::D :D :D :D :D Ge det här Forumet ett år till sen har Faceboook Tagit över Fullständigt ;)
Nä, associationstråden kommer aldrig att dö :grin:
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » fre dec 13, 2013 10:32

golv skrev: Inte ens på Flashback som är ett extremt stort forum där mycket känsliga frågor diskuteras och tonen ofta är hätsk ser jag så mycket moderering (i förhållande till antalet inlägg) som på geocaching.se.
Nej. Undrar just varför tonen är så hätsk där? :lol:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Inlägg av Drejan » fre dec 13, 2013 14:56

golv skrev:Jag kan ibland tycka att detta forum är övermodererat. Nya trådar slås ihop med gamla trådar och dör sen omedelbart ut. Det påpekas helt i onödan att ett ämne kan vara känsligt och att vi skall tänka på tonen. Off topic-inlägg verkar försvinna i en förvånansvärt hög takt med tanke på hur låg forumaktiviteten är. Nu senast i kalendertråden såg jag inlägg från danne100 raderas samtidigt som moderatorns eget svar fick vara kvar. Inte ens på Flashback som är ett extremt stort forum där mycket känsliga frågor diskuteras och tonen ofta är hätsk ser jag så mycket moderering (i förhållande till antalet inlägg) som på geocaching.se.

Jag måste säga att jag blir lite förvånad över att du tycker så. Jag tittade igenom moderationsloggen och det senaste inlägg jag kan se att vi tagit bort (förutom spam och dubbelinlägg) var i maj. Ibland tar folk bort sina egna inlägg, dock.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre dec 13, 2013 17:30

Drejan skrev:

Jag måste säga att jag blir lite förvånad över att du tycker så. Jag tittade igenom moderationsloggen och det senaste inlägg jag kan se att vi tagit bort (förutom spam och dubbelinlägg) var i maj. Ibland tar folk bort sina egna inlägg, dock.
Inte bara du som blev förvånad...
Bild
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Re: Sv: Färre inlägg på forumen?

Inlägg av Odur » fre dec 13, 2013 18:17

Str@tocaster skrev:Nä, associationstråden kommer aldrig att dö :grin:
Jag har skapat ett monster! Jag kanske borde byta namn till Dr. Odurstein :wink:
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » fre dec 13, 2013 19:44

En redogörelse varför jag slutade att skriva i forumet (eftersom ämnet intresserar mig gör jag ett undantag) och numera nöjer mig med att kolla nytillkomna inlägg med 1-2 månaders mellanrum.

Trodde från början att jag skulle kunna få hjälp här, genom att ställa frågor när jag fick problem med något som hörde till cachingen. Det stämde, dom gångerna jag bett om hjälp har jag fått det. :D

Sedan trodde jag att det skulle gå att generellt diskutera saker som hade med caching att göra. Det gick inte!
Mina inlägg handlade aldrig om specifika cacher, utläggare, loggare osv. utan om generella saker som jag tyckte var problem med och ville ha en diskussion om, för att se om det var fler som tyckte likadant. I så fall borde vi kunna påverka så att det blev ändring.
Några svar på mina nlägg var sakliga, men i många av svaren "överöstes" jag med skit. typ "passar det inte så sluta cacha"

Hur som helst så upplevde jag inte att det blev någon vettigt disskussion i ämnena jag tog upp, eller att jag fick ut något användbart från dom inläggen jag gjorde.
Så, jag slutade inte cacha, men grundregeln numera är att jag behåller mina tankar för mig själv.

Intressant att se att så många som svarat på denna tråden tycker att "det ska vara ok att kastas ännu mera skit, utan att inläggen stoppas"
.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » lör dec 14, 2013 10:16

Intressant inlägg, nellie07. Får jag fråga om du gick över till Facebook eller något annat diskussionsforum eller var det så att du slutade diskutera dina geocaching-tankar helt på nätet?
Skriv svar